Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: X-15 stannar ibland  (läst 716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COP-ojken

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 101
X-15 stannar ibland
« skrivet: 20 november 2008, 21:33:36 »
Min X-15 verkar ha lite skräck för att ligga nära börvärdet i framledning. Ligger hela tiden lite över. Särskillt om jag stryper flödet. Ligger hela tiden lite över några tiondelar o vid strypt flöde (ca600l/h) en grad över. Labbat lite med PI värdena, det har lett till bättre anpassning men inte mindre börvärdesfobi.

"Lagrar den upp" gradminutrar för att ha tid över till VV-produktion?

Har inte kopplat in VV ännu.

Förresten är det lustigt tecken på gradminutrarna, när framledningen ligger ÖVER börvärdet MINSKAS gradminutrarna. Det borde väl bli ett positivt tal?

Under 5+ ute i mitt uselt isolerade hus så borde den gå kontinuerligt. Dvs den borde gå resten av vintern o inte stanna förrän i mars-april. Men nu verkar den stanna ett par tre gånger per dygn. Jag vet inte riktigt har inte stått i pannrummet hela dygnet än :D

Det som händer är givetvis att framledtempen ganska fort sjunker under direktstartgränsen osså väntar den på återstarttimern.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21255
  • Alien snowman.
SV: X-15 stannar ibland
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 22:49:21 »
Har du kollat på vilken frekvens kompressorn ligger på? ligger den på min så är det normalt att den går on/off.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 141
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal