Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor  (läst 20734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35931
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #15 skrivet: 25 september 2008, 09:19:42 »
Angående CLEAN och Plasma vet jag inte, men när det gäller starterna så är det väl högst möjligt att värmepumpen även på lägsta uteffekt ger så pass mycket värme att den måste stanna för att det inte skall bli för varmt.
När det blir lite kallare ute kommer den bara att stanna för att avfrosta, och då normalt aldrig mer än ca 2 ggr/timme som mest, oftast betydligt mer sällan.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #16 skrivet: 25 september 2008, 09:39:42 »
Hej

Jag svarar på detta med COP-beräkningar i drift.

Faktum är att det är i princip omöjligt att beräkna COP genom att att mäta flöde genom innerdelen och delta-T, d v s skillnad på temp före och efter innerdelen.

Det är något enklare att utgå från ditt hus värmebehov och att mäta värmepumpens energiförbrukning med en stickproppsmätare. Förutsatt att du når ut till 100% av ytan i huset med värmepumpen, och det kanske man inte alltid gör. Man har också solinstrålningen att ta hänsyn till, vilket kan vara ansenliga mängder så här års.

Om man har ett hus byggt runt 1980 så kan man förmodligen räkna på ca 1 W per kvadratmeter om man ska upprätthålla en grad varmare inne än ute. Ett hus på 100 kvadrat drar alltså 100W för att det ska vara 1 grad varmare inne än ute. Den hushållsel man förbrukar (lampor, diskamskin, TV, datorer etc) brukar räcka till ca 5 graders uppvärmning. Vid +15 grader ute utan solinstrålning börjar uppvärmningsbehovet komma för de flesta hus.

Exempel:
En mörk vinterdag med -5 grader medeltemp ute, ett hus byggt 1980 på 100 kvadrat. 20 grader medeltemp inne. Huset vill ha 2000 W. På ett dygn har din värmepump förbrukat 19,2 kWh. 19,2/24 = 0,8 = 800 W medeleffekt. 2000/800 = 2,5 i COP.  :o

Men som sagt, det förutsättar att du når ut till 100% av ytan, och det gör man sällan. Absoult inte enkla frågor detta...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #17 skrivet: 25 september 2008, 09:42:46 »
WOW !!!!!

Vilka kunskaper det finns här inne

Stort TACK

Ska genast se om jag kan få fram lite grafer på värden mellan tummen o pekfingret

//Jörgen

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #18 skrivet: 25 september 2008, 10:10:57 »
COP är lite knöligt eller så är jag lite dum i bollen (eller allmänt trög  *roflmao* )

mixtrade med excel o fick fram om man tittar på min el förbrukning o medel temp ute samt inne  http://sjo1.mine.nu:8080/rrd/
ex:

på ett dygn har jag förbrukat 6kWh till luftvärmepumpen
utetemp hade medel på 9.5
innetemp hade medel på 23
om jag då räknar med 138 watt för mina 138 kvm
så ger det 1863 Watt som huset vill ha för att hålla tempen inne
så får jag då cop på 7.452  vilket måste vara galet

ps:kul med detta fast svårt som fn...


/Jörgen

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #19 skrivet: 25 september 2008, 10:23:12 »
COP är lite knöligt eller så är jag lite dum i bollen (eller allmänt trög  *roflmao* )

mixtrade med excel o fick fram om man tittar på min el förbrukning o medel temp ute samt inne  http://sjo1.mine.nu:8080/rrd/
ex:

på ett dygn har jag förbrukat 6kWh till luftvärmepumpen
utetemp hade medel på 9.5
innetemp hade medel på 23
om jag då räknar med 138 watt för mina 138 kvm
så ger det 1863 Watt som huset vill ha för att hålla tempen inne
så får jag då cop på 7.452  vilket måste vara galet

ps:kul med detta fast svårt som fn...


/Jörgen

Orsaken heter SOLINSTRÅLNING genom fönster. Solens instrålning motsvarar 900-1000 W per kvadratmeter vinkelrätt mot solen. Det är som sagt ansenliga mängder solenergi som strålar in. Just nu kan jag berätta att jag inte kör värmepumpen mer än någon timme på morgonen, då är tempen inne ca 20 grader. På kvällen har tempen ökat till 22-23 grader p g a solinstrålningen. Den energin räcker nästan för att täcka hela nattens värmeförluster, trots att det bara är ca 6 grader varmt nattetid. 

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #20 skrivet: 25 september 2008, 10:30:41 »
aha !

då kan jag räkna på detta sättet alltså

då borde det funka lite med att hitta bra värden på ex nattetiderna

Räknade på lite o fick detta

6,4   Ute Temp
23   Inne Temp
16,6   Temp Diff
343   Watt

alltså ca 300 watt för att hålla 16 graders tempskillnad
på mina 138kvm

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #21 skrivet: 25 september 2008, 11:54:31 »
Hej

Ungefär så ja. Men du har glömt hushållselens inverkan på uppvärmningen. På natten använder man dock inte så mycket hushållsel. Det är väl bara kylen, frysen och varmvattenberedaren och någon apparat på stand-by som står och läcker värme. Jag skulle dra av 3 grader på tempdiffen p g a detta.

13 graders tempdiff på 138 W/K, ineffekt 343 W.

1794/343=5,23 i COP. Tja, det närmar sig väl vettiga värden. Men under natten kan jag slå vad om att temperaturen sjunker aningen lite borta i hörnen. Hyfsat nära är det i alla fall.

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #22 skrivet: 25 september 2008, 13:21:34 »
kanon , nu fick jag till det

grafen visar cop24 men det är att den inte värmer just nu alls

frågan är om man ska kolla om man har diff mot framledning eller utblås så man ser
om den värmer just nu

TACK IGEN !!!

Kanon forum  Thumbsup

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #23 skrivet: 27 september 2008, 11:28:41 »
En fråga till



min fjärrkontroll står just nu inställd på 17 grader
men i huset ligger jag på runt 23

är detta normalt eller är det bara så att nånting i maskinen inte är justerad
så jag alltid ska räkna bort 6 grader ?

det ska ju vara en ir tempmätare antar jag ..

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #24 skrivet: 10 oktober 2008, 11:18:59 »
Nån som har svaret på min sista fråga ?

ps
titta gärna in på
http://sjo1.mine.nu:8080/rrd/

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #25 skrivet: 10 oktober 2008, 12:47:06 »
En fråga till
min fjärrkontroll står just nu inställd på 17 grader
men i huset ligger jag på runt 23
är detta normalt eller är det bara så att nånting i maskinen inte är justerad
så jag alltid ska räkna bort 6 grader ?
det ska ju vara en ir tempmätare antar jag ..

Hej Sm4wdq!  Nej det är naturligtvis något som har blivit fel vad det gäller kommunikation och signaler mellan fjärrens inställningar kontra pumpens innerdel. Det är ju ibland så att annan elektronisk utrustning i huset (som t.ex mobiltelefoner mm) kan på ett negativt sätt påverka pumpens signaler/inställningar. Det kan ju också vara så att du har fått upp ett högre värde på fjärren utan att pumpinnerdelen har registrerat dessa signaler på ett riktigt sätt.
Pröva med att försöka reseta pumpens inställningar genom att sänka ned tempinställningen på fjärren till lägsta tempinställning, stäng därefter av pumpen helt och gör den dessutom helt strömlös en stund (dra ur stickpropp eller bryt strömbrytaren).
Slå/sätt efter ca 5 minuter på strömmen igen och vänta ca 1 minut med att starta pumpen med on-knappen, då skall förhoppningsvis pumpen starta med rätt tempsignaler från fjärren och du kan sakta öka upp tempinställningen tills pumpen börjar att ge värme.
Var alltid noga med att alltid rikta fjärrkontrollen mot innerdelen när du gör alla justeringar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #26 skrivet: 10 oktober 2008, 13:48:34 »
Kanon, Började fundera faktiskt varför det var så stor diff på fjärren mot innetempen

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #27 skrivet: 13 oktober 2008, 07:32:21 »
Testat ditt förslag raffen men exakt samma resultat !?

jag överlever detta  felet bara det inte är ett riktigt fel
utan nån som missat lite trimning av motstånd eller nåt sånt

Utloggad sm4wdq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #28 skrivet: 17 oktober 2008, 12:36:56 »
Nån annan som har samma problem

Fjärren inställd på 17 grader
inomhustemp ligger på 22
 :D

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi MSZ-FD25VA Loggning & nybörjarfrågor
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2008, 13:25:05 »
Nån annan som har samma problem

Fjärren inställd på 17 grader
inomhustemp ligger på 22
 :D

Hej

Helt normalt. Jag har fjärren på 18 och det blir 22,5 grader varmt. Diffen kommer att minska ju kallare det blir. Givaren sitter i innerdelen och påverkas av värmen som avges. Denna diff (typ 4 grader) är inlagd med flit, annars skulle man få ha 26 grader inställt för att nå 22 grader inne vid "normal" kyla (det skulle ju bli minst lika konstigt).

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!