Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: vv/blandningsventil/betänkansvärt  (läst 2995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
vv/blandningsventil/betänkansvärt
« skrivet: 04 februari 2005, 10:01:54 »
Hej   , såg bilderna på IVT instalationerna i nedre delen av forumet och konstaterar att det sitter blandningsventiler på varmvattnet, enligt lag antar jag.  Min erfarenhet är att dom ofta spär in kallvatten ,om än lite så kan det göra av sig MYCKET på den totala dusch vatten volymenspeciellt på slut tampen. Det är en sak man skall kolla upp. Det funkar ofta när dom är ny men redan efter ett år så läcker dom lite. Jag har alltid tagit bort dom och ej heller aldrig satt in någon vid nyinstalation. Ingen har väl blivit skollad av en VP/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2005, 10:43:24 »
Vi har behadlat blandningsventiler tidigare i forumet. Då i samband med bl.a. legionella.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1407.msg12723.html#msg12723

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2005, 11:23:55 »
Hej igen , har snabbkollat i forumet.  Är min slutsats rätt att köra utan blandningsventil minskar risk för legionella???/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2005, 11:39:07 »
Nog större risk om man har "ledningsstubbar" där vattnet står still under låång tid och där värmen blir lagom. Vattnet i ledningarna omsätts oftast för fort för att dom ska hinna växa till sig.

Om man har tillräckligt hög temp i beredaren så tar man kål på dom där. I kallvattnet in till blandningsventilen så är dom inte speciellt på hugget. Så blandningsventilen tror inte jag bidrar till högre tillväxt i normala fall.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2005, 11:45:00 »
Hej igen. Varmvatten ledningen efter(blandventilen) beredaren ut till tappstället blir ju alldrig lika varm som i beredaren och en del drar ju ner den ordentligt så att varmvattnet skall räcka längre? .Borde det inte finnas risk för legionella i den lednings sträckan ut till tappstället?
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2005, 11:46:25 »
Svårt att säga.

Risken för legionella beror på så många faktorer i systemen.  Varav temperaturen är en. En annan faktor som påverkar är hur installationen, rördragningen ser ut. Men även hur vattnet nyttjas spelar in.

Men om du inte kan få 50gr vatten vid tappstället med blandningsventil så ger detta troligen en högre risk. Ett problem med blandningsventiler är att dom alltid blandar VV vattnet med KV. Det finns alltid en liten grundspädning med KV, jag har sett värden på runt 5%. Har man då en VP som laddar vattnet mellan 40gr och 50gr och man sen späder med 5% KV så kan man aldrig få 50gr vid tappstället vid något tillfälle. Utan blandningsventil får man det i alla fall vid alla tappningar som sker vid max temp på VV.
Har man aktiverat legionella funktionen på sin VP så skickas ju 60gr VV ut ibland vilket ska ta död på legionärerna.

Sen är det väl som så att många som har blandningsventil ställer den på 45gr för man tycker det räcker med 45gr i kranen.

Men så länge som vattnet används är det nog ingen fara varken med eller utan blandningsventil.


Den största källan till legionella i bostäder är annars blindledningar, dvs ledningar som inte används men som innehåller vatten. Kan även vara ledningar som används sällan typ i garage och källare etc. Där kan man även få legionella i kallvattenledningen pga indirekt uppvärmning av omgivningen (rummet). Då kan dom små rackarna sprida sig baklänges in i systemet.
Ett sätt att förhindra detta är att installera backventiler mot ledningar som används sällan. Då kan legionärerna i alla fall inte komma tillbaks lika enkelt in i stamledningar.

När jag jobbade som IT ansvarig på ett sjukhus i Stockholm installerades massor av backventiler mot utrymmen som användes sällan. Oftast var det ledningar som gick till förråd och städskrubbar eller avdelningar som inte användes. Man kapade även av en hel del ledningar som sedan proppades.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2005, 11:53:13 »
Hej igen. Varmvatten ledningen efter(blandventilen) beredaren ut till tappstället blir ju alldrig lika varm som i beredaren och en del drar ju ner den ordentligt så att varmvattnet skall räcka längre? .Borde det inte finnas risk för legionella i den lednings sträckan ut till tappstället?

Precis som Johan skriver, omsätts vattnet tillräckligt ofta är risken väldigt låg.  Tillåts vattnet däremot att stå still vid "rätt" temperatur tillräckligt länge så ökar risken.  Tiden är en viktig faktor också.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad SILVER

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2005, 10:47:08 »
Har för mig att...

Om du har 300 liter 70 gradit vv och med blandningsventilen ställer in så att tapp-vattnet håller 50 grader.
Så får du 450 liter 50 gradit vv därefter börjar tempen och dala.
Din vän i nöden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2005, 12:34:43 »
Har för mig att...

Om du har 300 liter 70 gradit vv och med blandningsventilen ställer in så att tapp-vattnet håller 50 grader.
Så får du 450 liter 50 gradit vv därefter börjar tempen och dala.

Låter rimligt problemet för många är att VP bara lämnar drygt 50gr utom vid en eventuell legionella höjning som kanske ske varannan vecka. Sen har dom flesta bara den inbyggda beredare i sin VP och då blir dom inbyggda 150l "bara" 180l badvatten. Det räcker nog att fylla ETT badkar men sen är det slut.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2005, 23:18:33 »
Citera
Låter rimligt problemet för många är att VP bara lämnar drygt 50gr utom vid en eventuell legionella höjning som kanske ske varannan vecka. Sen har dom flesta bara den inbyggda beredare i sin VP och då blir dom inbyggda 150l "bara" 180l badvatten. Det räcker nog att fylla ETT badkar men sen är det slut.
+

Inte då.. har man en el VVB tex 300 l, då är elpatronen max 3 kw, kan vara högre på stora monster.. då lever man till stor del på den stora volymen...

Har man en VP har man oftast en mycket högre tillgänglig effekt (hela vp effekt)
detta ger en snabb uppvärmning av VV.... då kan man leva på just den höga tillgängliga effekten!!!!

Av detta skäl ska man inte välja små värmepumpar om man vet med sig att vv förbr kommer att bli hög... har man ett hus där 5 kw kanske kommer att räcka, då blir det för vekt om vv förbrukningen är hög...
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2005, 00:28:02 »
Citera
Har man en VP har man oftast en mycket högre tillgänglig effekt (hela vp effekt)
detta ger en snabb uppvärmning av VV.... då kan man leva på just den höga tillgängliga effekten!!!!

Får säga som kille från Sumpan i Lorry: "Tänkte inte på det"  :-[ :-[ :-[

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: vv/blandningsventil/betänkansvärt
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2005, 11:47:45 »
Av detta skäl ska man inte välja små värmepumpar om man vet med sig att vv förbr kommer att bli hög... har man ett hus där 5 kw kanske kommer att räcka, då blir det för vekt om vv förbrukningen är hög...

glöm dock inte att för kraftig överdimensionering kan leda till andra problem exvis på tok för korta gångtider. så dimensionera inte enbart efter varmvattenbehovet!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal