Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bör man ha acktank i kombination med L/V?  (läst 1375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimmy_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
Bör man ha acktank i kombination med L/V?
« skrivet: 10 augusti 2008, 19:31:14 »
Tjena,

Står i begrepp att skaffa en L/V lösning från Nibe eller CTC (ej kommit fram till vilken än). Jag ska ha en pump på ca 10 KW pump iaf (10 KW från Nibe alt. 9 eller 11 KW från CTC). Bör man för bästa resultat kombinera denna med en acktank på 250-300L? Jag vill vara säker på att vi alltid har ordentlig varmvatten, framförallt på vintern när det badas samt förebygga så att det pumpen har så lite starter som möjligt. Vad jag kan läsa här på forumet så verkar det som att det rekommenderas.

Info om huset:
Byggt -56 och ligger i s.skåne. Huset är i tegel och har ca 145 kvm fördelat på två våningar samt källare under hela huset på ca 85 kvm som är uppvärmd.

Tacksam för svar.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bör man ha acktank i kombination med L/V?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2008, 07:57:39 »
Hej
Med anledning av era badvanor så är det ett måste att installera någon form av sysytemtank alt ack tank lösning.

Mvh Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!