Hem
Forum
Webshop
Gratis!
Nya svar
Nya inlägg
Alla olästa...
Bild galleri
FAQ
Länkar
Recensera
Kontakt
Personal Menu
Välkommen Gäst
User:
Pass:
Auto-Login:
Registrera!
Annonser
Se hit!
Värmepumpsforum hjälper dig konsument hitta installatörer som vill lämna offert på just din förfrågan!
Registrera din förfrågan här.
Installatörer!
Just nu finns hundratals aktiva förfrågningar registrerade!
Registrera er här:
www.energioffert.se
(Mer information)
Matnyttigt
Online Users
121
Medlemmar Online:
88
Gäster
0
Anonym
33
Synliga:
Greywolf
,
emwgrni
,
Nisse-Gurra
,
svenske kocken
,
Carl N
,
citactiva
,
Cableberra@hotmail.com
,
cocacola
,
Strip
,
andrin
,
kluven
,
rocas
,
patrik123
,
Sharp
,
jovi
,
Luring2
,
Blip
,
Rickard
,
purjo__
,
Hjältevadshus91
,
vbkvbk
,
Busen
,
axe
,
mbqmbq
,
VP ORAKLET
,
hocki
,
Catarina
,
krambriw
,
Gunder
,
lubbis
,
erp
,
Ridax
,
Andy_hstad
Senaste klicket
01 Augusti 2010, 09:18:04
Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiveringsbrev?
1 timme
1 dag
1 vecka
1 månad
För alltid
Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter
: Ett måste för dig som har eller tänkt skaffa värmepump, Separat elmätare från 195 kr/st i Värmepumpsforums webshop!
www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
Startsida
Hjälp
Medlemmar
Logga in
Registrera
VärmepumpsForum
>
VärmepumpsForum Allmänt
>
Värmepumpar och installationsfrågor.
>
Luft/luft-värmepumpar
>
Märkesspecifikt luft/luft
>
Märkesspecifikt Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) > Ämne:
Värt att köpa gammal modell? (E9EKEB)
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
|
Skriv ut
Författare
Ämne: Värt att köpa gammal modell? (E9EKEB) (läst 1125 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SteveBob
Värmepump ???
Antal inlägg: 2
«
skrivet:
30 Juli 2008, 12:30:53 »
Hej alla!
Jag har fått ett erbjudande om att köpa två kompletta E9EKEB för 28000 (inkl. moms) med installation. Är det lönt att satsa på en gammal utgången modell till detta priset eller bör jag leta vidare?
Loggat
raptus
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 831
Toshiba RAS-B13 Daisekai GKVP-E / GAVP-E
SV: Värt att köpa gammal modell? (E9EKEB)
«
Svara #1 skrivet:
30 Juli 2008, 16:16:00 »
Synes prisen er drøy nok . Men er opplegg av el-tilførsel inkludert er det vel greit med den prisen , såvidt .
*vinkar*Raptus
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Kön:
Antal inlägg: 6729
Jag älskar värmepumpar!
«
Svara #2 skrivet:
30 Juli 2008, 22:59:11 »
Citat från: SteveBob skrivet 30 Juli 2008, 12:30:53
Hej alla!
Jag har fått ett erbjudande om att köpa två kompletta E9EKEB för 28000 (inkl. moms) med installation. Är det lönt att satsa på en gammal utgången modell till detta priset eller bör jag leta vidare?
Hej SteveBob! Jag utgår ifrån att det är helt fabriksnya och oanvända pumpar som säljs med installation och sedvanlig garanti eller?? För isf så är det väl värt att fundera på eftersom E9EKEB är rätt ok pumpar alltså, och priset 14000:- kr/st är ju då också ganska intressant isf. Förresten gammal utgången modell!! Detta beror väl helt enkelt på att Panasonic håller på och byter modeller stup i kvarten, E9EKEB har ju ersatts av NE9GKE-5 vilket är i stort sett samma pump egentligen inkl scrollkompressor, elektronisk expansionsventil, samma effekt och cop-värde mm. Det är väl bara det att NE9GKE-5 har underhållsvärme 8 eller 10°C som man ändå inte använder i bostadshus, men å andra sidan så finns inte ion-funktionen så man kan inte köra med manuellt inställbart enbart innerdelsfläkt som man kan göra med E9EKEB:n, så E9EKEB är egentligen mer användbar för vanliga bostadshus ju.
http://www.luftmiljobutiken.se/lego.html?name=pumpar&pa=showpage&pid=102&group=
http://www.dinvvsbutik.se/panasonic-cse9ekeb-160m%C2%B2-p-9908479.html
http://www.servicepoolen.se/Document/e9_12ekeb.indd.pdf
Mvh Raffen.
«
Senast ändrad: 31 Juli 2008, 01:20:44 av Raffen
»
Loggat
Bor i 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag då möjlighet att elda lite med vid riktigt kall väderlek), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och på dessa mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved.
År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8375 kwh.
SteveBob
Värmepump ???
Antal inlägg: 2
«
Svara #3 skrivet:
31 Juli 2008, 09:52:11 »
Tack för utförligt svar!
Jag var igår och köpte de två E9EKEB på Bauhaus för 9950kronor stycket och då kommer företaget "Varmt och skönt" att installera båda två för totalt 9000kronor. Det är med andra ord fabriksnya pumpar med full garanti som gäller. Jag har precis som vanligt på Bauhaus möjlighet att lämna tillbaka pumparna i 30 dagar om jag ångrar mig...
Raffen: NE9GKE-5 kostar ju typ 12k vilket isåfall innebär att jag precis sparat in 4k
Jag drar slutsatsen att det var ett prisvärt köp och slutar därmed att jaga bättre alternativ? I annat fall så får gärna någon visa mig ett bättre alternativ.
Loggat
Raffen
Dignitär inom värmepump
Kön:
Antal inlägg: 6729
Jag älskar värmepumpar!
«
Svara #4 skrivet:
31 Juli 2008, 12:46:16 »
Citat från: SteveBob skrivet 31 Juli 2008, 09:52:11
Tack för utförligt svar!
Jag var igår och köpte de två E9EKEB på Bauhaus för 9950kronor stycket och då kommer företaget "Varmt och skönt" att installera båda två för totalt 9000kronor. Det är med andra ord fabriksnya pumpar med full garanti som gäller. Jag har precis som vanligt på Bauhaus möjlighet att lämna tillbaka pumparna i 30 dagar om jag ångrar mig...
Raffen: NE9GKE-5 kostar ju typ 12k vilket isåfall innebär att jag precis sparat in 4k
Jag drar slutsatsen att det var ett prisvärt köp och slutar därmed att jaga bättre alternativ? I annat fall så får gärna någon visa mig ett bättre alternativ.
Hej SteveBob! Det blir säkert mkt bra skall du se, och du kommer med säkerhet att bli helt nöjd med pumparna. Jag tycker också att det var ett riktigt prisvärt och bra alternativ du hittade.
Lycka till nu med dina pumpar.
Mvh Raffen.
Loggat
Bor i 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag då möjlighet att elda lite med vid riktigt kall väderlek), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och på dessa mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop.
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved.
År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8375 kwh.
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skicka ämnet
|
Skriv ut
VärmepumpsForum
>
VärmepumpsForum Allmänt
>
Värmepumpar och installationsfrågor.
>
Luft/luft-värmepumpar
>
Märkesspecifikt luft/luft
>
Märkesspecifikt Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) > Ämne:
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
VärmepumpsForum Allmänt
=> Värmepumpar och installationsfrågor.
===> Mark/Berg/Sjö-värmepumpar
=====> Märkesspecifikt
=======> CTC
=======> IVT
=======> Nibe
=======> Thermia
=======> EVI HEAT
=======> Övriga tillverkare
=======> Stiebel Eltron
=======> Warmitek
=======> Bosch
=====> Frikyla!
===> Energibrunnar
===> Luft/luft-värmepumpar
=====> Märkesspecifikt luft/luft
=======> Märkesspecifikt Panasonic
=========> H16
=======> Märkesspecifikt Sanyo
=======> Märkesspecifikt Chunlan
=======> Märkesspecifikt Sharp
=======> Märkesspecifikt Toshiba
=======> Märkespecifikt Fujitsu
=======> Märkespecifikt IVT
=======> Märkespecifikt Mitsubishi Electric
=======> Märkesspecifikt Mitshubishi Heavy Industries
=======> Märkespecifikt Nordic Air
=======> Märkesspecifikt Honywell
=======> Märkesspecifikt Foma
=======> Märkesspecifikt ATLAS
=======> Märkesspecifikt AERMEC
=======> Märkesspecifikt InVest
=======> Märkesspecifikt Carrier
=======> Märkesspecifikt Chofu
=======> Märkesspecifikt LG
=======> Märkesspecifikt Electrolux
=======> Märkesspecifikt Midea
=======> Märkesspecifikt ARGO
=======> Märkesspecifikt DAIKIN
=======> Märkesspecifikt Hitachi
=======> Märkesspecifikt Appliance
=======> Märkesspecifikt Zibro
=======> Märkesspecifikt Coolix
=====> Placering av inne och ute-del
=====> Installationer
=====> Driftsforum
===> Luft/vatten-värmepumpar
=====> Märkesspecifikt CTC
=====> Märkesspecifikt DAIKIN
=====> Märkespecifikt IVT
=====> Märkesspecifikt Nibe
=====> Märkespecifikt Thermia
=====> Märkespecifikt Sanyo
=====> Övriga fabrikat
===> Frånluftsvärmepumpar
=====> ComfortZone
=====> Nibe
=====> IVT
===> Installationsforum
===> Gratis värmepumpsoffert, Support
=> Solenergi, Solfångare
=> Allmänt forum
===> Bidrag och stöd för energibesparande åtgärder
===> Jag vill sälja!
===> Jag vill köpa!
===> Bortskänkes
=> Pellets, Vedeldning, Vindkraft, Vattenkraft
===> Vindkraft
===> Vedeldning
===> Pellets
===> Småskalig vattenkraft
=> VVS, Radiatorer, golvvärme-forum
=> Anslagstavlan
=> Loggningsforum
===> Loggade anläggningar
=> Ventilation, fukt och radon-forum
===> Krypgrunder
===> Bostadsventilation
=> Om forumet.
===> Synpunkter på forumet?
===> Information om värmepumpsforum.
===> Donera pengar?
===> Webshopen
=> Omröstningar
=> Artiklar och läsvärt + manualer.
===> Manualer
=> Grundläggande kylteknik
=> Säljes
=> Köpes
Tillverkar/leverantörsforum, diskutera direkt med tillverkare och leverantörer här!
=> Maspelösa Värmeutveckling AB
=> TS Comfort AB
=> Sfinx Solar
Laddar...
Värmepumpsforum, allt om värmepump, värmepumpar, berg värmepump, mark värmepump, luft/luft värmepump, luft/vatten värmepump, sjö värmepump
Nibe, CTC, IVT, Panasonic, Sanyo, Mitshubishi, Toshiba m.fl tillverkare, luft vatten.
MKPortal
©2003-2006
mkportal.it