Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ECO Basic ??  (läst 1611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ECO Basic ??
« skrivet: 19 juli 2008, 15:41:51 »
Har nu införskaffat en 107:a.  I den kan man läsa av  framledningstemp,start temp för retur och nÃ¥got annat ochsÃ¥. Om jag köper en ECO Basic styrenhet vad mer kan jag styra själv och vad mer kan jag läsa ut? Eller är det samma som sitter i VP:en men att man kan ha den externt istället? Jag skulle vilja starta VP:en pÃ¥ en termostat som är placerad i ackumulatortanken sÃ¥ som jag gör med spetsvärmen. Har kollat i elschemat och där finns inte nÃ¥gon plint för extern start av VP:en. Är det nÃ¥gon som vet hur jag ska lösa det och inte behöva starta pÃ¥ retur temperaturen. Har nämligen en solvärme anläggning kopplad till ack-tanken sÃ¥ under hela sommaren, om det är soligt, sÃ¥ vill jag ju inte ha nÃ¥gon cirkulationspump som kör runt vattnet genom Vp:en och fördärvar skickningen i tanken. Det har slaget mig att byta hela matningen med en kontaktor, men det lär finnas en startfördöjning som gÃ¥r in efter ett strömavbrott, är det nÃ¥gon som vet hur lÃ¥ng tid det ät och om det osakar ett larm eller vp:en startar som den ska utan nÃ¥gon Ã¥terställning? Om man pungar ut med ytterligare 5000kr och köper en Logic istället, finns där möjlighet att starta vp:en externt? Det var mÃ¥nga frÃ¥ger men är det nÃ¥gon som vet svaret pÃ¥ nÃ¥gon frÃ¥ga sÃ¥ är jag mycket tacksam.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ECO Basic ??
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2008, 17:07:40 »
Hej

Startfördröjningen är satt till 10 minuter. Genom att trycka in knapparna "pil upp" och "pil ner" samtidigt kan man förbigå startfördröjningen, exempelvis efter ett strömavbrott eller service.

Startfördröjningen är bland annat till för att hindra allt för täta starter.

//Ronnie
« Senast ändrad: 19 juli 2008, 17:10:15 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ECO Basic ??
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2008, 07:13:21 »
Jag har för mig om att EcoBasic är samma styr som sitter i de nyare EcoAir.

Kan du inte flytta returgivaren till acktanken?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ECO Basic ??
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2008, 21:12:31 »
Tack! det var ju en utmärkt ide, så lätt så enkel..
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!