Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Dimensionshjälp och installationsråd  (läst 2013 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stilar

  • Numera VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
Dimensionshjälp och installationsråd
« skrivet: 22 juni 2008, 02:59:23 »
Jag har efter en lång fundering nu beslutat att installera en VP. Man har blivit less på arbetet med vedhanteringen för att värma upp huset helårs-vis. Dessutom börjar veden bli rätt så dyr innan den ligger hemma på gården.
Jag hoppas därför att några kunniga och kloka människor, kan vägleda en vilsen värmepumpsnovis in på rätt spår i VP-djungeln ! 
 Sc:,h  huvuddunk

Jag har ett 1&1/2-plans hus med källare i övre norrlands inland, där det inte är ovanligt med under -30 grader vissa vinterdagar.
Byggytan är på 80m².
Bostadsytan är 120 m² + källaren då, som (ännu ?) inte är inredd.
Har även ett garage på 25 m², som är byggt mot huset (1 vägg).
Idag så har jag bara dusch och inget badkar. Huset har 3-glas fönster.
Men jag har en tanke att kanske i framtiden inreda källaren med bland annat bastu/relax och då ligger det nära tillhands att man smäller in ett bubbelkar.

Nuvarande uppvärmning är alltså en kombipanna (Olja/Ved) med fristående elpatron. Denna har suttit sedan huset byggdes 1964, så den går nog på övertid.
Jag förbrukar ca. 30-35 m3 ved/år, för uppvärmningen (vilket väl är ca. 35000Kwh/år omräknat i ström ?).
Men pannan är som sagt gammal och säkert oekonomisk, så verkningsgraden är nog inte så mycket att hurra över, vilket gör att det sannolikt har gått ut mycket energi genom skorstenen helt i onödan.

Då tomten är rätt så stor, så ämnar jag gräva ner en ytjordskollektor. Kan nog utan problem få ned 500 meter (2x250 m) slang.

Men vilken installations variant ska jag välja ?
1. Kasta ut gamla pannan och bara köra VP i framtiden.
2 Sätta in en 500 lit. acc-tank med vv-beredare och som är förberedd med solslinga, docka in en (kanske något överdimensionerad ?) VP utan vv-beredare till acc-tanken, så att man får acc-tanken som volymförstorare istället. Detta för att undvika för många start/stopp på VP. Och även kanske behålla den gamla vedpannan och även docka in den.

Min tanke med alt. 2 är att då en VP utan VV-beredare är billigare, så kan man ju lägga dessa pengar till en acc-tank med inbyggd VV-beredare istället. Efter denna installation så har jag i framtiden en större valmöjlighet att ta ut med energi ur marken utan att VP blir för underdimensionerad. Men även möjlighet att med en betydligt lägre investeringskostnad även delvis värma huset med solen på vår och höst och få gratis varmvatten sommartid.
Eller är det bättre att docka in en solslinga direkt i en VV-beredare som sitter direkt i en VP ?

Och vilken storlek VP och längd på markkollektorslang skulle ni välja i bägge dessa 2 alternativ ?

Hoppas att jag fick med all relevant fakta om huset
Ordet är fritt, tar tacksamt emot synpunkter och funderingar om detta.
 *vinkar*
« Senast ändrad: 22 juni 2008, 03:06:46 av stilar »
Nibe Fighter 1225-8 (Driftsatt 2008-11-01)
Ytjord, dubbla slingor 1x200m & 1x230m
1 1/2 plan med källare, byggyta 80m2, boyta 120m2, källare 80m2, garage 25m2.
Byggår 1964, 3-glasfönster
Norrbottens inland
VP-logg år 1 : starter 5610, VP-tid 4153, TS-el 85
               2 : starter 3606, VP-tid 4228, TS-el 173

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 361
    • Mats Bengtssons home
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2008, 08:42:40 »
Jag har efter en lång fundering nu beslutat att installera en VP. Man har blivit less på arbetet med vedhanteringen för att värma upp huset helårs-vis. Dessutom börjar veden bli rätt så dyr innan den ligger hemma på gården.
Jag hoppas därför att några kunniga och kloka människor, kan vägleda en vilsen värmepumpsnovis in på rätt spår i VP-djungeln ! 
 Sc:,h  huvuddunk

Jag har ett 1&1/2-plans hus med källare i övre norrlands inland, där det inte är ovanligt med under -30 grader vissa vinterdagar.
Byggytan är på 80m².
Bostadsytan är 120 m² + källaren då, som (ännu ?) inte är inredd.
Har även ett garage på 25 m², som är byggt mot huset (1 vägg).
Idag så har jag bara dusch och inget badkar. Huset har 3-glas fönster.
Men jag har en tanke att kanske i framtiden inreda källaren med bland annat bastu/relax och då ligger det nära tillhands att man smäller in ett bubbelkar.

Nuvarande uppvärmning är alltså en kombipanna (Olja/Ved) med fristående elpatron. Denna har suttit sedan huset byggdes 1964, så den går nog på övertid.
Jag förbrukar ca. 30-35 m3 ved/år, för uppvärmningen (vilket väl är ca. 35000Kwh/år omräknat i ström ?).
Men pannan är som sagt gammal och säkert oekonomisk, så verkningsgraden är nog inte så mycket att hurra över, vilket gör att det sannolikt har gått ut mycket energi genom skorstenen helt i onödan.

Då tomten är rätt så stor, så ämnar jag gräva ner en ytjordskollektor. Kan nog utan problem få ned 500 meter (2x250 m) slang.

Men vilken installations variant ska jag välja ?
1. Kasta ut gamla pannan och bara köra VP i framtiden.
2 Sätta in en 500 lit. acc-tank med vv-beredare och som är förberedd med solslinga, docka in en (kanske något överdimensionerad ?) VP utan vv-beredare till acc-tanken, så att man får acc-tanken som volymförstorare istället. Detta för att undvika för många start/stopp på VP. Och även kanske behålla den gamla vedpannan och även docka in den.

Min tanke med alt. 2 är att då en VP utan VV-beredare är billigare, så kan man ju lägga dessa pengar till en acc-tank med inbyggd VV-beredare istället. Efter denna installation så har jag i framtiden en större valmöjlighet att ta ut med energi ur marken utan att VP blir för underdimensionerad. Men även möjlighet att med en betydligt lägre investeringskostnad även delvis värma huset med solen på vår och höst och få gratis varmvatten sommartid.
Eller är det bättre att docka in en solslinga direkt i en VV-beredare som sitter direkt i en VP ?

Och vilken storlek VP och längd på markkollektorslang skulle ni välja i bägge dessa 2 alternativ ?

Hoppas att jag fick med all relevant fakta om huset
Ordet är fritt, tar tacksamt emot synpunkter och funderingar om detta.
 *vinkar*

Om det är staplad ved 35 m3 så är det ungefär samma sak som 35000 kWh. Men om det är löst travad ved så är det mer i närheten av 26000 kWh. det påverkar storleken på värmepumpen rätt mycket så du bör reda ut det.

Viktigare än så dock: det är kallt där borta, och du har rätt hög förbrukning om det är staplad ved. Så en väldigt viktig fråga är hur mycket värme du behöver ha i dina radiatorer när det är -30 eller överhuvud taget när det är kallt. Värmepumparna har problem med att göra riktigt varmt vatten, och risken är att ditt hus kräver riktigt varmt vatten. Detta riskerar att begränsa dina valmöjligheter, och ställa krav på att du har tilläggsvärme.

Det är en viss skillnad på en volymförstorare (som skall värmas på samma sätt som resten av värmeystemet) och en acc-tank (som leder till att du vill ha en viss minsta temperatur i tanken för dess funktioner). Om du behåller vedpannan, och om du vill ha en solanläggning av något skäl, då är en acc-tank en god idé. Men en acc-tank ställer krav på regleringen. Det är lättare att få det att fungera mer optimalt om du köper det som ett paket där regleringen av både värme och varmvatten går ihop med värmepumpsanläggningen. Så om du inte har intresse i eller kontakter kring regleringen skall du vara försiktig med att skaffa acc-tanken vid sidan om värmpumpen.

--- Mats ---

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25511
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2008, 09:21:53 »
Hej

Jag skulle inte råda dig att docka en värmepump med befintlig anläggning, det ger för dålig verkningsgrad, skall du ha en acktank behöver du köra fast kondensering och det innebär en betydligt sämre verkningsgrad än om du kör med flytande kondensering.

Vill du ha kvar din gamla anläggning som komplement så tycker jag att det är bättre att du sätter in avstängningsventiler så att du kan köra med antingen värmepumpen ELLER vedeldningen, inte både och samtidigt.

Bäst funktion och störst besparing får man som regel med en anläggning som är integrerad och optimerad för flytande kondensering.

Jag har gjort en kalkyl utifrån dina uppgifter och det ger följande resultat:
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stilar

  • Numera VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2008, 16:35:42 »
Tack för era snabba och kloka svar.
Detta forum är otroligt informativt och är guld värd för oss noviser, mycket tack vare alla kunniga människor som finns här.

”Mats”, du har helt rätt att storleken på vedhögen beror  på hur tätt man staplat veden. När jag tänker efter så har jag inte staplat min ved överdrivet tätt, detta för att veden ska torka bättre och inte mögla.
Jag har fått min ved levererad med lastbil. Min leverantör uppger att det går ca. 14 m3 okapad och okluven ved per lastbilstrave.
Jag har köpt hem 1 lastbilstrave/år, utom vart 4:e år då jag har fått ta hem 2 travar. Så min ved årsförbrukning är nog ca. 17-18 m3 okapad/okluven ved. Så när när jag har kluvit upp veden och om jag staplat den tätt, så har det sannolikt inte blivit mycket mer än 25 m3. så min årsförbrukning på ved är nog sannolikt under 30 000 m3

Jag mätte upp tempen på elementet i hallen (huset kallaste rum) i vintras när det var -25 grader ute. Tempen på elementet låg då på 48 grader(Mätt med IR-Termometer).

”Rickard”, Tack ska du ha för kalkylen du skickade med i ditt svar, Dessutom med en Nibe pump, vilket är det märke jag sannolikt kommer att välja.
Men då jag verkar ha tänkt lite fel om vedförbrukningen, så verkar det som att min årsenergiförbrukning sannolikt ligger under 30 000 Kwh, så vore jag hemskt tacksam om du hade möjlighet att även göra en kalkyl med en års förbrukning på 27500 Kwh. Vad som kanske också är relevant, är att jag vill kunna ha 22 grader inomhus.
Men gör det mycket på energiförbrukningen att sänka den till 21 grader ?

Du skriver även att verkningsgraden på VP minskar med fast kondensering (dockad mot acc-tank),  så efter att ha läst ditt och Mats svar, så är nog det klokaste att jag skippar acc-tanken och i stället tar den investeringen vid en eventuell solfångarinstallation.
Och istället bara dockar in vedpannan direkt mot VP,  för att ha möjlighet att lägga på en brasa vid extremt kallt väder eller vid ett tillfälligt högt tappvarmvatten uttag.
Men finns det inte en risk att VP blir ”Tokig” när det plötsligt kommer värmetillskott från ”Igenstans”, om du förstår vad jag menar ?
Och hur gör man med (kopplar in ?) den inbyggda VV-beredaren som sitter i vedpannan, när det även sitter en VV-beredare i VP ?

Till sist en liten fråga till, finns det överhuvudtaget någon nackdel att ha för lång slang i mark kollektorn, förutsatt att varje slinga inte är längre än 250-300 meter ?
Det extra grävjobbet kostar mig inte mycket mer, utan det är egentligen bara slang och vätska som tillkommer,  *vinkar*.
Nibe Fighter 1225-8 (Driftsatt 2008-11-01)
Ytjord, dubbla slingor 1x200m & 1x230m
1 1/2 plan med källare, byggyta 80m2, boyta 120m2, källare 80m2, garage 25m2.
Byggår 1964, 3-glasfönster
Norrbottens inland
VP-logg år 1 : starter 5610, VP-tid 4153, TS-el 85
               2 : starter 3606, VP-tid 4228, TS-el 173

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20157
  • Alien snowman.
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2008, 22:39:12 »
Hej!
Angående jordvärmeslingan så kan du överdimensionera så mycket du vill, förutsatt att cirkpumpen orkar med, men 2x300 till en 8 kW VP är inga problem.

Rickard skriver även att man bör koppla in vedpannan fristående mot VP:n och det är rätt vettigt. Då stänger du av värmen från VP:n när du vill elda i pannan.

Du kan även koppla värmekällorna i serie med vedpannan först, VP:n känner av att framledningen stiger då du eldar och stänger av, men du måste shunta fram radiatorvattnet rätt så noggrannt på pannan eftersom man inte styr värmen med radiatortermostater då man har VP. En annan nackdel är att pannan kyler radiatorvattnet om du glömmer att stänga shunten då du inte eldar.

Varmvattnet ska värmas i VP:n först och om du vill kan du sätta dit ett avstick mot vedpannan på varmvattenledningen så att du kan med några ventiler koppla om så att varmvattnet eftervärms i pannan om du skulle elda. Tänk bara på att det inte får bli några "blindtarmar" på VV-ledningen där legionellakusarna får växa fritt.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25511
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #5 skrivet: 23 juni 2008, 00:01:55 »
Med 27500 kWh i energiförbrukning räcker det med en 1235-8kW.
Den ger mer än tillräcklig effekt jämfört med en konventionell dimensionering.

Här kommer kalkylen.
JAG tycker inte att du skall komplettera med vedpannan, utan som sagt helt stänga av värmepumpen när du eldar med ved, och tvärt om, helt stänga av vedpannan när du värmer med värmepumpen.

För övrigt kommer du antagligen aldrig mer att elda ;), det lilla du kan tjäna på att elda när det är kallare än -21°C tar sotaren för att sota din panna... dumt.
Det är mycket bättre att sälja veden om du har egen ved, eller att aldrig köpa den alls.

Kan du konservera pannan kan den få vara kvar, vem vet, på 5-10 år kanske strömmen kostar 2-3 kr/kWh och vedeldning (med egen ved) kan åter vara lönsamt så att det överväger besväret med all hantering.

Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stilar

  • Numera VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2008, 17:46:38 »
Man tackar. :-*
Nibe Fighter 1225-8 (Driftsatt 2008-11-01)
Ytjord, dubbla slingor 1x200m & 1x230m
1 1/2 plan med källare, byggyta 80m2, boyta 120m2, källare 80m2, garage 25m2.
Byggår 1964, 3-glasfönster
Norrbottens inland
VP-logg år 1 : starter 5610, VP-tid 4153, TS-el 85
               2 : starter 3606, VP-tid 4228, TS-el 173

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25511
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #7 skrivet: 25 juni 2008, 07:24:00 »
Det kommer att gå runt 233 kWh/år i eltillskott, vill du verkligen hantera ved och sotning för de pengarna?
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stilar

  • Numera VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
SV: Dimensionshjälp och installationsråd
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2008, 19:50:24 »
Det kommer att gå runt 233 kWh/år i eltillskott, vill du verkligen hantera ved och sotning för de pengarna?

Antagligen så kommer jag inte att elda i pannan med nuvarande elpris. Men i ditt förra inlägg så rörde du vid anledning till varför jag vill ha kvar den fungerande pannan "Kan du konservera pannan kan den få vara kvar, vem vet, på 5-10 år kanske strömmen kostar 2-3 kr/kWh och vedeldning (med egen ved) kan åter vara lönsamt så att det överväger besväret med all hantering."

Man vill ju ha ett hus, där man har kvar lite valmöjligheter vad det gäller uppvärmning.
Är ju även lätt att evetuellt i framtiden montera en pelletsbrännare på pannan, om nu detta skulle vara ett billigare alternativ än el.
Jag bor inte heller direkt trångbott, så utrymme finns,efter det att jag skar ner oljetanken.
Det som jag valt bort (Hitills) förutom oljan, är fjärrvärmen, men kulverten passerar ca. 10 m. från pannrummet.  >:D
Nibe Fighter 1225-8 (Driftsatt 2008-11-01)
Ytjord, dubbla slingor 1x200m & 1x230m
1 1/2 plan med källare, byggyta 80m2, boyta 120m2, källare 80m2, garage 25m2.
Byggår 1964, 3-glasfönster
Norrbottens inland
VP-logg år 1 : starter 5610, VP-tid 4153, TS-el 85
               2 : starter 3606, VP-tid 4228, TS-el 173

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal