Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Den optimala, mäst energisnåla och miljövänliga VP lösningen!  (läst 3516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KjellK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: molkom
  • Antal inlägg: 25
  • Hoppfull Co2 Bantare
Nu jävar, inviterar jag till att vara med att skapa med optimala VP lösningen för ett gammalt energikrävande hus!
Vill du vara med å bidra?  Jätte kul!

Jag är CO2 bantar, och bor i dag i en 150kvm villa som värms med ett hemmahygge av en vattenmantlad braskamin och solpaneler som körs in på en 500l ack tank.  Funkar perfekt, om man vill elda.
Ok, utmaningen min nu är. Jag och min fru vill inte bo i bostadsområdet längre, och vi har köpt ett drömhus på landet, in flytning under våren.  200 kvm byggt i 1910. Jag vill så klart göra huset så miljövänlig som möjlig.  Vedpanna inte aktuellt, då jag är mycket ut och reser, och jag vill inte bry min kvinna med att sköta pannan (vi har ett lite barn + ett till på väg). Värme i dag,en olja/ved kombipanna med intern beredare, där veddelen har fått en pelletsbrännare. Olja inte i bruk.
Fakta om huset:   
200Kvm + vind, fördelad på källare och 2 plan. 
Fram ledningstemperatur vid 0 grader, inne kollad men det är grymt stora element.
Tomten på 8000 kvm luter mot söder. Taket luter mot ost/väst, så montera solfångare går inte.
Mekanisk ventilation via skorsten
Nyvärande ägare gör av med 10T pellets och 13000KWT  el (jag tycker det är lite- tror det går endel ved i tillägg)

Ser för mig jordvärme VP med eller utan kombination med frånluft VP + existerandet panna som trots alt funkar.
Behöver hjälp att hitta den bäste lösningen mhp energibesparning och såklart miljöpåvärkan.

I Steg 2 , drömmer jag om ett mini vindkraftvärk som driver VP'n delar av året. Vill gärna komma i kontakt med någon som har sådana erfarenheter.

Alla kommentarer mycket välkommna
« Senast ändrad: 18 mars 2008, 20:46:56 av KjellK »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.

Fakta om huset:   
200Kvm + vind, fördelad på källare och 2 plan. 
Fram ledningstemperatur vid 0 grader, inne kollad men det är grymt stora element.
Tomten på 8000 kvm luter mot söder. Taket luter mot ost/väst, så montera solfångare går inte.
Mekanisk ventilation via skorsten
Nyvärande ägare gör av med 10T pellets och 13000KWT  el (jag tycker det är lite- tror det går endel ved i tillägg)

Jag får det till ca 35 MWh värmebehov men om jag rundar av uppåt så tror jag på en 11-12 kW VP och minst 2x350 meter jordvärmeslinga.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Skippa frånluftsmodulen till VP. Den kostar mer än den nånsin kommer spara in. Vanlig mekanisk frånluft med en fläkt på varje våtutrymme är att rekommendera framför frånluftsmodulen. Vill du gärna återvinna värmen ur frånluften blir istället ett FTX-aggregat bättre, det kostar lite mer men återför ca 70-80% av värmen tillbaka till huset.

Om radiatorerna är rejält stora låter det som VP blir optimalt till ditt hus. Men kolla så att du inte måste ha varmare framledning än 55 grader när det är som kallast. Isåfall blir du tvungen att byta ut några av elementen till större.

Ditt hus verkar vara exakt lika stort som ett av husen jag värmer med 10kw VP, det är av plankväggar och dåligt isolerat. Har inte varit kallare än runt -18 här ännu och jag har hittils klarat mig utan eltillskott.

Om du har plats i pannrummet är en acktank att rekommendera. Kan du få in 300L extra vatten i systemet kommer framledningen ligga mycket stabilare och du slipper problem med ev. knäppningar. Dessutom är det inte farligt att ha för stor VP om du har acktank.

Om du är händig kan du göra myckt av installationsjobbet själv. Rördelar köper du på www.rinkabyror.se som även säljer Nibe och CTC VP:ar. Räkna med ca 70 kkr om du gör allt jobb själv.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad KjellK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: molkom
  • Antal inlägg: 25
  • Hoppfull Co2 Bantare
Kul! Jag är helt ny i detta forum. Fantastisk att så snabt få tillgång till kompetens och erfarenheter.
Ack tank låter som ett måste. Har också hört att många sliter med begränsad kapasitet på varmt vatten. Räknar med detta löser sig med ack tank. Ack tanken löser väl också enkelt interfacen mellan gammal panna och VP, eller hur? Har pratad med  förra ägaren, han graver i gamla papper efter en tabell han har gjord över framledningstemperatur kontra ute temp.

Hade mäklare på mitt hus i dag..... Fick besked om att köpare inte bryr sig om att det är använd mycket pengar på ack tank och solpaneler, i såfall bortkastade pengar på detta projectet, og det är så att framtidiga köpare inte bryr sig, så för jag väl skruva ner panelen och ta dom med till nya huset och hitta på något kul.

Har någon åsikter om Nibe verca CTC verca thermia verca IVT ? 

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
hej
skoj ...varför inte bygga en separat värme anläggning i ett eget litet hus/garage
på gården
där kan du ju trixa på med både det ena å det andra,solvärme,pumpar,vedpannor mm

jag skulle lätt vilja ha ett fristående garage med ett eget pannrum där det va gott om plats och man kunde lusa ner taket med solfångare efter egetbehov
fördelen är ju att man på köpet ochså kan få åtnjuta glädjen av att ha ett bra värmesystem i garaget med samtidigt som det värmer kåken med





Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Nibe, Thermia eller IVT spelar egentligen ingen roll, köp av den säljaren som du tror ger dig bäst service.

Ang acktank till VP finns det två olika. En kallas volymtank (knäpptank) och är enbart till för att öka volymen vatten i radiatorsystemet. Den andra ersätter VP:s interna VV-beredare med en större volym tappfärdigt varmvatten, bra om man har stort badkar.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Hej KjellK!

Fantastiskt fint hus på bilden, är det det huset du ska flytta in i så ska jag gratulera.  Thumbsup

Angående acktank så behöver du sannolikt ingen volymförstorare om det sitter rejäla sektionsradiatorer i huset, däremot så bör du satsa på Nibe 1125/1135, IVT E eller Thermia Duo + lämplig vattenmantlad VVB typ VPA 300/200 (eller liknande av annat fabrikat).
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad KjellK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: molkom
  • Antal inlägg: 25
  • Hoppfull Co2 Bantare
Nu blev jag stolt, joda det år huset vi ska flytta in i.  Fördelen med att bo i Värmland. Hus är rimliga. Jag får bjuda på fest till er som är med att designa den perfecta VP lösningen!

Sektionsradiatorna är mycket stora och jag kom på att besiktningsmannen jag hade på inspection förra veckan sa att systemet var dimentionerad för självcirculation.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
Sektionsradiatorna är mycket stora och jag kom på att besiktningsmannen jag hade på inspection förra veckan sa att systemet var dimentionerad för självcirculation.

Perfekt för VP-installation.  Thumbsup
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad KjellK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: molkom
  • Antal inlägg: 25
  • Hoppfull Co2 Bantare
I dag har jag tagit reda på att element temperaturen stabiliserar sig på 42 grader vid 0 grader ute. Högt eller lågt, inte vet jag.

I tillägg fick jag reda på att under jordskiktet över hela tomten är det sten...sten..och mera sten.  Hörs ut som en idiot jobb att grava ner 2x350m slang. Til veckan får jag ringa alla grävare och borrare i området och fråga efter offerter. 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25549
  • Ägare av forumet
Se bara till att den som gräver har en rejäl grävare, då betyder inte stenen så mycket (även om det naturligtvis tar lite längre tid).
Ett par lass sand att lägga närmast slangen kan behövas om det är extremt mycket sten i marken.
Jordvärme är oftast det billigaste alternativet att få till en bra lösning även om det kan förstöra tomten en del under projektets gång.
I större delen av Sverige är jordvärme minst lika bra som bergvärme.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
I dag har jag tagit reda på att element temperaturen stabiliserar sig på 42 grader vid 0 grader ute. Högt eller lågt, inte vet jag.

I tillägg fick jag reda på att under jordskiktet över hela tomten är det sten...sten..och mera sten.  Hörs ut som en idiot jobb att grava ner 2x350m slang. Til veckan får jag ringa alla grävare och borrare i området och fråga efter offerter. 
Ganska normal temperatur i Karlstad-trakten, med lite tur så är elementen strypta.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
Kolla med grävfirmorna om dom har kabelplog. Det är mycket enklare att plöja ner slangen än att först gräva ett dike, lägga ner slang, och sedan återfylla. Det blir också billigare att plöja, och så behöver man inte vara orolig för att stora stenar ska rasa ner på slangen när den ligger oskyddad i diket. Kabelplogar är specialtillbehör så du kan få fråga runt en del för att hitta en grävfirma med sådan utrustning.

42 grader är ok, då funkar det med VP. Kanske sjunker det några grader när du öppnat alla ventiler och trimmat in elementen.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad KjellK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: molkom
  • Antal inlägg: 25
  • Hoppfull Co2 Bantare
Äntligen, Nu har jag kommit en liten bit vidare i projektet.  Först och främst har jag flyttad in i nya huset och det känns mycket bra.  Jag har tagit hem 2 mycket erfarna leverantörer, en kyltekniker och en rörmokare.  Båda fraråder att lägga jordslinga, mest pga risken att det är stenigt.  Båda kommer leverera offerter på både luft- och bergvärme.  Båda rekommenderar acc tank, pga stabilare gång på VP, och att jag senare vill komplettera med vacumrör solfångare när prisen på dessa har gått ner.  Speciellt om jag väljer luftvp. ser jag en fördel med solfångare, då jag helt kan stänga av VP och släppa ljudet när man är utomhus och sover med vidöppet fönster.  Vänter i spänning på hur offerten ser ut och kommer dela dessa.

I tillägg har jag köpt en bit av ett vindkraftverk!  http://www.vindparkvanern.se/ 
Genialisk ide, där jag kan köpa andelar tilsvarande el förbrukningen, eller hur?

Återkommer, när offerterna ligger på bordet.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal