Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Optimal styrning 1210?  (läst 1265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallåin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Optimal styrning 1210?
« skrivet: 02 mars 2008, 10:27:43 »
Hej,

Jag har en Fighter 1210 som har några år på nacken d.v.s installerad -01.
Den beter sig inte så som jag tycker att en pump med optimal reglering skall fungera.

Det första problemet är att jag tycker att den beter sig lite underligt vid stort varmvattenuttag.
När den kommer ner till starttemperatur på varmvattnet så drar den igång så som den skall.
Men efter att den laddat varmvatten ett tag (kanske 30-40 min) så slår den ifrån, trots att varmvattentemperaturen inte nått 55 grader.
Efter några minuter så drar den sedan igång igen för att slutföra varmvattenladdningen upp till 55 grader.
Detta måste ju bidraga till mer slitage på grund av onödiga starter och kanske marginellt högre förbrukning.
Detta inträffar dock bara om man tar ut mycket varmvatten t.ex tappar upp ett badkar. Om man bara duschar eller likande, så händer ej detta.

Värt att nämnas är att jag har 100% täckningsgrad trots den minsta pumpen, så någon tillsatsel har ej gått in annat än när
jag manuellt vill testa att elkassetten fungerar.
Även kollat alla tempgivarna att de stämmer samt att flödet och temperaturen från energibrunnen är OK.

Problem två, komfortproblem.
Första åren efter installationen så testade jag fram en bra värmekurva.
Lyckades att få en jämn och behaglig temperatur i alla väder förutom på våren och hösten.

Solinstrålningen gjorde att det blev en kraftig översväng i temperaturen och jag fick gå över till "sommarläge".
Denna problematik gjorde att jag installerade jag en rumsgivare.

Genast blev det mycket bättre, men inte alls perfekt.  Om det är någorlunda varmt ute fungerar det bra, men om temperaturen ute
ligger ner mot några plusgrader eller på minussidan, så verkar det som om utegivaren har mer att säga till om.
Jag har ställt upp rumskompenseringen på max (6 grader), men det hjälper inte.
Trots att börvärdet är lägre än inställt än aktuellt ärvärde visar så får pumpen för sig att starta uppvärmningen ändå.
Varför värma när det redan är varmare än inställt börvärde?

Någon som har liknade problem?
 
Jag tycker att styrningen verkar lite ålderstigen. Det måste finnas mer trimning och inställningar på en så dyr produkt.
Visst har den sparat mycket pengar, i själva verket hela investeringen exklusivt räntor, men varför inte lägga ner mer krut på en vettig styrdator.
Det kan väl inte vara så dyrt?
Jag skulle önska en styrning med uppgraderbar programvara i ett flash-minne och PC-gränssnitt där man kan ställa alla parametrar så de passa till mitt behov.
Eller är den verkligen effektivt optimerad med hänsyn tagen till energiförbrukning/slitage?

Nu har ju min pump några år på nacken så de nya kanske är bättre? Om någon vet så får ni gärna berätta.
Något annat fabrikat som är bättre? Så kanske jag slänger ut den mot någon annan när den väl havererar.


Exempel:
Varför går cirkulationspumpen till radiatorkretsen jämt (ca 1 kWh/dygn)/ varför finns inget programmerbart sommarläge?
Visserligen mäter pumpen gradminuter med hjälp av framvattentemperaturen, men om
det är, säg 15 grader ute med sol och 25 grader varmt inne, så behöver inte mitt hus någon uppvärmning.
Varför inte stängs inte cirkulationspumpen av automatiskt då rumsgivare ger temperaturer över börvärde
och när utetemperaturen är hög.

Varför går det inte att ställa intervallet mellan uppvärming till varvattenladdning (fast 2 grader).
Eller varför är det inte så att den alltid laddar in med varmvatten efter uppvärming av radiatorkretsen då pumpen ändå är igång?
Det är ju så liten volym och varmvatten går det ju alltid åt, och dessutom blir det odrägligare för legionella.

Och så är det även med raka motsatsen. T.ex. om pumpen skall starta på -250 gradminuter
för att värma radiatorkretsen, men på -240 gradminuter så råkar varmvattnet passera gränsen.
Då startar pumpen för att värma varmvatten och när den är klar med det så stannar den.
Sen kommer den på att det var visst lite underskott i radiatorkretsen så då lägger den sig i läge för att starta igen.
Varför kollar den inte underskottet efter varmvattenladdning innan den stänger av?

Varför står en stor kontaktor på och drar hela tiden? Kanske nått elsäkerhetskrav, men det känns onödigt.


Jag kanske låter negativ och det kanske finns förklaringar till att styrningen ser ut som den gör.
Men det är ju svårt att vara helt insatt i allt, och jag har inte haft lust att engagera mig,
men jag känner att det är bästa för miljön är att det utvecklas energisnåla pumpar.
Inte bara ett högt COP utan även låg "tomgångsförbrukning"

Vet ni bättre så berätta gärna!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Optimal styrning 1210?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2008, 08:54:39 »
Den har en maxtid för VV-laddning på 45 minuter sen avbryter den för att kolla om det finns värmebehov till huset. Det finns inget att göra åt denna funktion.

Rumsgivaren korrigerar börvärdet på framledningen men stoppar inte pumpen. Helt variationsfri innetemp är svårt att få. Själv märkte jag att solinstråling värmer mitt hus väldigt mycket så jag flyttade utegivaren till söderläge och fick på så sätt jämnare innetemp.

Jag kostar på mig att köra cirkpumpen för värmebäraren året om, jag tror att växelventilen annars inte motioneras vid VV-laddning på sommaren och fastnar då lättare på hösten då värmen ska igång igen.

I övrigt så har styrningen just de brister du skriver om och den bästa styren jag hittills sett är de på Nibe 1250 och IVT X15 men har du 100% energitäckning med en 5 kW VP så är nog inte dessa aktuella.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Optimal styrning 1210?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2008, 23:06:14 »
Hej,

Jag har en Fighter 1210 som har några år på nacken d.v.s installerad -01.
Den beter sig inte så som jag tycker att en pump med optimal reglering skall fungera.

Det första problemet är att jag tycker att den beter sig lite underligt vid stort varmvattenuttag.
När den kommer ner till starttemperatur på varmvattnet så drar den igång så som den skall.
Men efter att den laddat varmvatten ett tag (kanske 30-40 min) så slår den ifrån, trots att varmvattentemperaturen inte nått 55 grader.
Efter några minuter så drar den sedan igång igen för att slutföra varmvattenladdningen upp till 55 grader.
Detta måste ju bidraga till mer slitage på grund av onödiga starter och kanske marginellt högre förbrukning.
Detta inträffar dock bara om man tar ut mycket varmvatten t.ex tappar upp ett badkar. Om man bara duschar eller likande, så händer ej detta.

Värt att nämnas är att jag har 100% täckningsgrad trots den minsta pumpen, så någon tillsatsel har ej gått in annat än när
jag manuellt vill testa att elkassetten fungerar.
Även kollat alla tempgivarna att de stämmer samt att flödet och temperaturen från energibrunnen är OK.

Problem två, komfortproblem.
Första åren efter installationen så testade jag fram en bra värmekurva.
Lyckades att få en jämn och behaglig temperatur i alla väder förutom på våren och hösten.

Solinstrålningen gjorde att det blev en kraftig översväng i temperaturen och jag fick gå över till "sommarläge".
Denna problematik gjorde att jag installerade jag en rumsgivare.

Genast blev det mycket bättre, men inte alls perfekt.  Om det är någorlunda varmt ute fungerar det bra, men om temperaturen ute
ligger ner mot några plusgrader eller på minussidan, så verkar det som om utegivaren har mer att säga till om.
Jag har ställt upp rumskompenseringen på max (6 grader), men det hjälper inte.
Trots att börvärdet är lägre än inställt än aktuellt ärvärde visar så får pumpen för sig att starta uppvärmningen ändå.
Varför värma när det redan är varmare än inställt börvärde?

Någon som har liknade problem?
 
Jag tycker att styrningen verkar lite ålderstigen. Det måste finnas mer trimning och inställningar på en så dyr produkt.
Visst har den sparat mycket pengar, i själva verket hela investeringen exklusivt räntor, men varför inte lägga ner mer krut på en vettig styrdator.
Det kan väl inte vara så dyrt?
Jag skulle önska en styrning med uppgraderbar programvara i ett flash-minne och PC-gränssnitt där man kan ställa alla parametrar så de passa till mitt behov.
Eller är den verkligen effektivt optimerad med hänsyn tagen till energiförbrukning/slitage?

Nu har ju min pump några år på nacken så de nya kanske är bättre? Om någon vet så får ni gärna berätta.
Något annat fabrikat som är bättre? Så kanske jag slänger ut den mot någon annan när den väl havererar.


Exempel:
Varför går cirkulationspumpen till radiatorkretsen jämt (ca 1 kWh/dygn)/ varför finns inget programmerbart sommarläge?
Visserligen mäter pumpen gradminuter med hjälp av framvattentemperaturen, men om
det är, säg 15 grader ute med sol och 25 grader varmt inne, så behöver inte mitt hus någon uppvärmning.
Varför inte stängs inte cirkulationspumpen av automatiskt då rumsgivare ger temperaturer över börvärde
och när utetemperaturen är hög.

Varför går det inte att ställa intervallet mellan uppvärming till varvattenladdning (fast 2 grader).
Eller varför är det inte så att den alltid laddar in med varmvatten efter uppvärming av radiatorkretsen då pumpen ändå är igång?
Det är ju så liten volym och varmvatten går det ju alltid åt, och dessutom blir det odrägligare för legionella.

Och så är det även med raka motsatsen. T.ex. om pumpen skall starta på -250 gradminuter
för att värma radiatorkretsen, men på -240 gradminuter så råkar varmvattnet passera gränsen.
Då startar pumpen för att värma varmvatten och när den är klar med det så stannar den.
Sen kommer den på att det var visst lite underskott i radiatorkretsen så då lägger den sig i läge för att starta igen.
Varför kollar den inte underskottet efter varmvattenladdning innan den stänger av?

Varför står en stor kontaktor på och drar hela tiden? Kanske nått elsäkerhetskrav, men det känns onödigt.


Jag kanske låter negativ och det kanske finns förklaringar till att styrningen ser ut som den gör.
Men det är ju svårt att vara helt insatt i allt, och jag har inte haft lust att engagera mig,
men jag känner att det är bästa för miljön är att det utvecklas energisnåla pumpar.
Inte bara ett högt COP utan även låg "tomgångsförbrukning"

Vet ni bättre så berätta gärna!
Vad är det som säger att du ska få 55 gradigt varmvatten? Den styr som är original på den vp du har stannar när driftpressostaten är nöjd..vad det blir för temp är bara ett cirkavärde som beror på flöde etc..Att vp:en startar igen efter att den kört vv kan betyda att mantlen är full med luft och att efter den gjort sin plikt så sjunker vv-temp till vv-start igen. kan vara för nära mellan dessa  temperaturer..

Den stora kontaktor som ligger å drar är driftkontaktorn som förser vp med ström och som sen släpper vid larm dessutom extra säkerhet om kontaktorn för kompressor fastnar, den är då skyddad av denna "första" kontaktor..

Trots att de nya värmepumparna har en modernare styrning så skiljer det i så speciellt mycket i förbrukning mellan gamla traktorn 1210 och nya hypermoderna 1235..
Det skulle ta evigheter att tjäna in det på ett byte mellan dessa..

Du har en bra vp som är driftsäker det tjänar man på i längden oxå..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Hallåin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Optimal styrning 1210?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2008, 20:42:02 »
Tack för svaren!

Det låter rimligt att mitt första och "viktigaste" problem med att VV-laddning stoppar efter ca 45 minuter, är då pumpen tvingas
att känna om det finns värmebehov och att den stannar i det fall som inget sådant föreligger.
VV-temperaturen behöver inte vara i närheten av 55 grader utan den kan stanna då VV-temperaturen är så låg som t.ex 35 garder (VV-start 45 grader)
och då tror jag inte att driftpressostaten stänger.  Jag har öppnat luftningsnippeln och det kommer bara vatten. Så jag tror att Carl N har rätt. Den gör helt enkelt så.
Det blir någon extra starter, men det skall ju inte vara så farligt om jag förstått det rätt. Kanske något kortare livslängd.

Nu har det varit några soliga dagar och jag passade på att trixa lite med rumsgivaren eftersom det var ganska enkelt.
Jag löste problemet med att göra den väldigt olinjär i temperaturområdet någon halv grad ovanför börvärdet. Den får där ett "knä" och derivatan
på tempen sticker ganska tvärt upp om det blir varmare.  Visserligen stämmer inte den visade temperaturen i LCD då, men å andra sidan så har
det fungerat väldigt bra, och pumpen har inte startat förrän på eftermiddagen då solen och värmen i huset börjat sjunka ner till börvärdet där
givaren fungerar som vanligt.

Det jag funderar på är om växelventilen behöver motioneras ?  Ytterligare en sak som borde ske automatiskt i sommarläge ;-)

"Problemet" med den stora kontaktor som ligger och drar hela tiden köper jag delvis. Det är säkert ett förhållandevis billigt och tillförlitligt skydd.
Men det hade nog gått att lösa med tyristorer istället.

Jag är medveten om att det skulle ta evigheter att tjäna in ett byte till mordernare styrning. Det är inte att tänka på.
Det som kan löna sig är att trimma så gott det går själv och hoppas på att pumpen håller så länge som möjligt.
När den väl havererar får man helt enkelt sondera marknaden då. Om det sker om 10 år, så får man ju hoppas att
det skett en utveckling inte bara på verkningsgrad, utan även på tomgångsförbrukning och annan styrning.
Under tiden kan man ju läsa runt här på forumet och lära sig hur de olika fabrikaten fungerar :-)

Nu vet jag ju lite mer än vad jag visste vid installationen. Det vart lite panik att få installerat snabbt, då gamla elpannan gick sönder.

Ingen skugga över Nibe, men jag hade nog valt en annan pump om det fanns mer finess i styrningen.
Generellt sett är jag nöjd, eftersom den är betald nu. Varje dag den går, är i princip en ren vinst.
Jag hade kort payoff eftersom han som bodde i huset innan hade en outnyttjad djupborrad brunn,
då kommunen gick fram med vatten en tid efter det att brunnen blev till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal