Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme  (läst 1105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Jordvärme
« skrivet: 20 februari 2008, 20:09:26 »
Tjena. Har köpt ett hus med jordvärme installerat och fått höra i efterhand att slangen som är nedgrävd är känslig för tryck tex. plattläggning, studsmatta osv. Stämmer detta eller är det bara större byggen man skall hålla sig borta från. Fick en ritning över var slangen ligger nedgrävd men den kunde lika gärna min 1:åriga dotter ritat för den säger inte mycket av värde.

Mvh Robert

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Jordvärme
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2008, 10:37:30 »
Det beror pÃ¥ hur djupt slangen ligger. Om den ligger 2cm under gräsmattan skulle jag inte ställa benet till en studsmatta just där slangen ligger, men normalt sett ska slangen ligga minst 60cm under mark, troligtvis ner mot 1m och dÃ¥ kan du hoppa hur mycket du vill pÃ¥ din studsmatta utan att skada slangen.  studs

Själv har jag plattor över min slang och det har funkat fint i 2 år nu. Jag har dessutom kört med både traktor och grävmaskin i diket där slangen ligger för att packa åt jorden efter grävningen och det har också funkat fint.

Däremot ska man nog inte placera en byggnad över slangen. Skulle köldbäraren ligga på minusgrader en kall vinter kommer marken runt slangen att frysa, och därmed expandera. Då kan byggnaden bli skadad.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Robban78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2008, 20:12:33 »
tackar och bugar för svaret.  :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!