VärmepumpsForum Allmänt > Övriga frågor

Omvandla energibehov till effektbehov?

<< < (5/6) > >>

Gano:
Hej

Vad komplicerat det blev....räkna ut husets förlustfaktor istället?

Ett hus i den storleken byggt 1980 med 3-glasfönster har en förlustfaktor på ca 125 W per grad. Börja räkna vid +16. Eftersom jag bor i ett hus byggt -79 som är nästan exakt lika stort så vet jag på ett ungefär....

Vid -20 så blir det 36 X 125 = 4500 W.

Det går att räkna baklänges via värmeförbrukningen också. Ortsfaktorn i mälardalen är 103-105. Har man t ex 14000 i ren värmedel så dividerar man med 103 och får: förlustfaktor 133-136 W/grad.

Man brukar räkna varmvatten 1000 kWh per person plus 1000 i värmeförluster från vvb. Lika mycket till i hushållsel. Ta totalförbrukningen och dra bort.

MVH/Gano

Ville Vessla:
Går det räkna watt/grad som en konstant rakt av oavsett utetemperatur?
Marken värmer ju när det är kallt och kyler när det är varmare så wattbehovet/grad bör väl minska ju kallare det är.

Gano:

--- Citat från: Ville Vessla skrivet 28 mars 2008, 09:37:54 ---Går det räkna watt/grad som en konstant rakt av oavsett utetemperatur?
Marken värmer ju när det är kallt och kyler när det är varmare så wattbehovet/grad bör väl minska ju kallare det är.

--- Slut citat ---

Jo, ska man vara riktigt noggrann så är det nog så. Men hus byggda 1980 har underisolerad bottenplatta (markskivor) och skillnaden mellan innertemp och marktemp är relativt liten, så jag har bortsett från detta.

Men tittar man på hus med källare eller suterränghus så ser man att det har större inverkan. Det är ingen slump att hus med hel källare fick lägst kWh/kvm/år i en anna tråd här på forumet.

Men som ren orientering räcker en rak värmekurva ganska bra, eller hur ?

MVH/Gano

NiklasG:
Hej.

Tack Gano. En enkel och objektspecifik formel...

Men hur ska jag då räkna på mitt ännu obyggda hus?
Enligt energideklarationen som husleverantören gett oss så står värmen för ca 11000 Kwh (vv och hh satte de in schblonvärden för: 5000Kwh + 5000Kwh). Huset ska stå i Borlänge.

11000 / ortsfaktor = förlustfaktor x antal grader
Ger exempelvis:
11000 / 110 = 100 x 36 = 3600W

I så fall låter det ju jättebra!!!!!!  Thumbsup

Gano:

--- Citat från: NiklasG skrivet 28 mars 2008, 12:25:47 ---Hej.

Tack Gano. En enkel och objektspecifik formel...

Men hur ska jag då räkna på mitt ännu obyggda hus?
Enligt energideklarationen som husleverantören gett oss så står värmen för ca 11000 Kwh (vv och hh satte de in schblonvärden för: 5000Kwh + 5000Kwh). Huset ska stå i Borlänge.

11000 / ortsfaktor = förlustfaktor x antal grader
Ger exempelvis:
11000 / 110 = 100 x 36 = 3600W

I så fall låter det ju jättebra!!!!!!  Thumbsup

--- Slut citat ---

Hej

Jo, det blir nog ungefär så som du räknade ut. Hittade inte ortsfaktorn för Borlänge, men för Falun är det 121.

Utgående från firmans uppskattning på 11000 kWh så blir effektbehovet vid -20 ca 3,3 kW om man räknar med +16 som brytpunkt. 91 W/K antyder ett välisolerat eller litet hus.

MVH/Gano

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Svara

Gå till fullversion