Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Tillsatsvärme  (läst 4571 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arsika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
Tillsatsvärme
« skrivet: 03 februari 2008, 13:47:04 »
Verkar detta vettigt ?

Vi har sedan oktober 2006 en LVV-pump en Thermia Atria 8.
Huset är ombyggt totalt 2006, med god isolering och golvvärme.
Huset är av suterängstyp, där golvbeklädnaden i första plan är stengolv och
i andra plan trägolv. Golvvärme i båda plan alltså.
Bor på västkusten där det knappast inte varit en enda dag med minusgrader
sedan installation gjordes.
Totalt  boyta är 170 kvm, varav 50 kvm i första plan.

Vad som förbryllar oss är att när vi nu under senare tid har kontrollerat uppgifterna i
drifttid, är att tillsatsvärme går in ganska ofta.
Under de senaste 7 dagarna har tillsatsvärme ökat ifrån 412 till 420 h, alltså 8 h totalt för 7 dygn. Under denna period har temperaturen ute pendlat mellan +2 till +8 grader.

Varför går tillsatsvärmen in?
I broschyren från leverantör sägs ju att värmepumpen ska klara temperaturer ned till - 20 grader innan tillsatsvärme krävs.

RUM värdet är inställt på 19 grader
(Men vi upplever att övre våningen emellanåt inte når upp till denna temperatur, däremot är det OK i första plan).

Tacksam för synpunkter !!!

 :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20167
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsvärme
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2008, 14:23:27 »
I broschyren från leverantör sägs ju att värmepumpen ska klara temperaturer ned till - 20 grader innan tillsatsvärme krävs.

Nej du missuppfattar informationen, kompressorn jobbar ner till -20 ºC, men det innebär inte att den klarar värmen själv. Vid en viss temperatur måste elpatron in och stötta.

Några tips är att ha alla termostater fullt öppna och ställa in temperaturen inne på värmepumpen med kurvlutning och fininställning.

Nästa steg är att öka värdet på integral A2 om detta inte hjälper.

Sen kan du ev. behöva justera flödena i dina slingor för att få jämnare temp mellan övervåning och bottenplan.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad AJ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tillsatsvärme
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2008, 17:46:28 »
Vilken framledning har du vid 0 grader ute, dvs vilken kurva kör du på?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad arsika

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
SV: Tillsatsvärme
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2008, 18:28:58 »
Som du förstår är jag helt novis inom detta område.
Värmekurvan ser ut så här på pumpens display:

Kurva= 38
Min = 22
Max = 44
Kurva 5 = 0
Kurva 0 = 0
Kurva -5= 0
Värmestopp = 17

Vi har inte ändrat inställningarna, utan dom har varit likadana sedan installation.
Firman som installerade sa att vi inte behövde göra några ändringar alls, utan att det skulle skötas med automatik s a s.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20167
  • Alien snowman.
SV: Tillsatsvärme
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2008, 07:29:16 »
Jag tycker det är bedrövlig med dessa installatörer som inte lär ut grunderna i skötsel av värmepumpen till kunden utan skiter i det med orden "rör inte".  :(

Några tips är att ha alla termostater fullt öppna och ställa in temperaturen inne på värmepumpen med kurvlutning och fininställning.

Det här är viktigt för din värmepumps funktion, om flödet i golvvärmen begränsas av termostaterna i golvvärmen så kommer VP:n funka betydligt sämre. Sen brukar man behöva justera kurva och fininställning och även eventuellt kurva 5, kurva 1 och kurva -5.

Sen har du en vettig manual här, ladda hem och läs:

http://www.energicenter.com/downloads/atria-installtaion.pdf
« Senast ändrad: 04 februari 2008, 07:34:18 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Inte Energisnål hobby
SV: Tillsatsvärme
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2008, 13:19:38 »
Tycker att denna manual är bättre, den förklarar lite mer ingående och även t.ex. gradminuter samt hur man beräknar förbrukning från drifttid.
Atria motsvarar väl DHP-A.

http://heating.danfoss.com/PCMPDF/DHP_Users_VUBMA102_EN.pdf
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal