Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Dimensionering  (läst 2154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
Dimensionering
« skrivet: 22 januari 2008, 10:40:17 »
Hej,

har roat mig med följande sätt att dimensionera (skall byta från ved till bergvärme)
Har idag 4kbm ack. volym vilket kan lagra : kbmx1,16x(tempdiff) vilket gör att jag lagrar 4x1,16x48=223kwh
Vid 0grader ute shuntar jag ca 35grader, jag drar ur ca 3kbm ur ackar dvs 3x1,16x48=167kwh/dygn.
Eldar enligt följande sett över ett år (snitt):
Nov-Mars eldar varje dag dvs 5månx30,5dagar x 167=25000kwh
Apr-maj eldar varannandag dag 5000kwh
Jun-Aug 1gång /vecka 1300kwh
Sep-Okt varannan dag 5000kwh
Totalt åtgår 36767kwh avrundar vi till 40000kwh inkl. tappvarmvatten
Kan detta ligga till grund för en dimensionering?

Bor i hus från 1929, 220kvm+garage 80kvm uppvärmt till 11-12grader via kulvert.

Mickemolle ^-^
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Dimensionering
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2008, 22:13:02 »
Var i landet ligger huset?
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
SV: Dimensionering
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2008, 22:44:42 »
Hej Onkel Tompa,

huset ligger i Sandhem, mellan Mullsjö och Falköping.

Mickemolle :)
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2008, 07:34:37 »
Totalt åtgår 36767kwh avrundar vi till 40000kwh inkl. tappvarmvatten

Siffran låter rätt rimlig.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Dimensionering
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2008, 08:11:46 »
mickemolle:

din framledningstemp vid 0 ºC är hyfsat låg, det är bra.

Vilken temp shuntar du vid -15 ºC ute?
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
SV: Dimensionering
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2008, 13:15:36 »
Onkel Tompa,

du frågar vad jag shuntar ut vid -15, skulle tro 45-48grader.
Har en kakelugn i huset. Idag eldar vi inte speciellt mycket i den men det finns ju heller ingen anledning (utom mysfaktor10 då)
Kan bli anledning att elda mer i den vid kall väderlek och bergvärme. Vad tror du om tappvatten, idag har vi ju i princip obegränsat.
2 vuxna, 3 barn, badkar (inte så ofta) I snitt 3 duschar per dag, 1 bad i veckan. Räcker det med pump med inbyggd beredare typ 180l eller skall man gå på med separat beredare. Finns ju en annan aspekt på separat beredare och det är ju att vi har hårt vatten hemma som dessutom är lite aggressivt. Fick byta kopparslinga i acken efter 10 år (hade gått hål) Det är ju lättare att byta separat beredare än att behöva mecka med en som är inbyggd.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2008, 14:38:47 »
Låter helt klart som att du bör satsa på en VP med separat VVB.

Har du en acktank på 4 m3 eller har du flera?

En idé för att spara pengar är om du har en acktank på 500 liter eller nåt sånt med VV-slinga så kan du använda denna som VVB och docka en VP mot denna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
SV: Dimensionering
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2008, 15:59:07 »
Hej,

har 3 acktankar idag, 1st 3kbm i pannrum samt en 250l tank med 25 m kopparslinga. I garaget står en 750l tank som matas från pannrum via 40m kulvert.Tanken laddas med kulvertstyrning som startar och stoppar via topp och bottengivare. Min tanke är att sopa bort hela systemet då jag tröttnat på vedeldning. Är det någon som vet om man får stora förluster om man kör shuntat vatten i kulvert. Kulvert är av pex typ med polyuretanisolering. När jag laddar tanken med 80 gradigt vatten tappar jag i princip ingenting men shuntat vatten kommer ju att köras med långsammare cirkulation. Har funderat på 225m borra och 10kw pump. Har ett aktivt djup på ca. 215m. :)
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2008, 07:27:08 »
Ett tips är att ta en 12 kW VP, behålla din 250 liters acktank som volymförstorare och förvärma varmvattnet i kopparslingan.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
SV: Dimensionering
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2008, 14:50:52 »
hej Carl N,

menar du att jag från volymförstoraren kör vidare varmvatten till en extern vvberedare och värmer från låt säga +35 till 50 dvs delta 15grader.Kopplar man stigare och retur (radiator) till volymtank eller drar man direkt från vp via växelventil?
Som du anar är jag inte riktigt varm i kläderna på installation av vp ännu. Däremot kan jag "nästan" allt om vedsystem)

Mickemolle ::)
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2008, 15:35:05 »
Det jag menar är att tar du en VP med inbyggd VVB så kan du först förvärma vattnet i slingan i volymtanken, det funkar förstås bättre på vintern då radiatorvattnet är uppvärmt. I gengälld brukar inkommande kallvatten vara lite varmare på sommaren, dessutom brukar varmvatten vara ett mindre problem på sommaren eftersom VP:n då inte behöver värma huset.

Själva acktanken kopplar du då bara in på stigaren, om du då kopplar in stigaren till radiatorerna i botten och från VP:n i toppen så funkar den även som "knäpptank" om du skulle få problem med knäppningar.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mickemolle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
SV: Dimensionering
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2008, 16:03:58 »
Tjena Carl N,

Jag vill ha en vp med extern vvb då vi har lite aggressivt vatten hemma. fick byta kopparslinga efter 10år. Bättre att byta bara vvb än hela Vp:n med inbyggd beredare

Mickemolle ;)
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20172
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2008, 07:26:26 »
I så fall som kommer du ha rejält med varmvatten ändå om du tar en VVB på 300 liter. Men spara din 250 liters acktank, den kan vara bra att ha som volymförstorare eller "knäpptank".
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal