Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...  (läst 3418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« skrivet: 18 januari 2008, 20:29:02 »
Efter ett husköp sitter jag och funderar på byte av energisystem...

KÃ¥ken
Byggd på 20-talet, senast renoverad kring 2000, 2-glasfönster.
207 m2boyta i två plan
Källare, 100 m2biyta, uppvärmd av pannan och blott 2 radiatorer
kallvind
Putsad träkåk i Västernorrlands inland, Årsmedeltemp 2,6°C, Inomhustemperatur 21 °C.

Förre ägaren anger 4m3 oljeförbrukning i en panna från 1991 enbart för uppvärmningen samt ca 8500 kwh el för hushållsel samt uppvärmning av tappvarmvatten via nyare beredare. Jag tror dessa data innebär minst sagt snåldrift...
Vad tror ni?

Har tidigare funderat på att sätta in en pelletspanna för att få en varm och go källare och fått en "bra" offert på 100 000 kr jämt för en "tiptop" anläggning men nu börjar det luta åt en bergvärmeanläggning istället.

Hur tycker ni en sådan anläggning bör dimensioneras med avseende på:
VP-effekt
Borrdjup
Storlek på varmvattenberedare för att ersätta dagens eldrivna (2 vuxna, 2 småbarn)
Ackumulatortank, ha eller inte ha...
Fläktkonvektor i källaren

Hur mycket kan man realistiskt räkna hem i energibesparing? Här behöver jag argument mot pelletsen...

Tacksam för all hjälp/bistånd i mina funderingar!

Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2008, 21:20:07 »
I mina ögon har pellets sett sina glansdagar, priserna stiger i takt med el/oljepriset och jag ser inga som helst bevis på att pellets på något sätt skulle vara långsiktigt billigt att värma med.

En berg eller ännu hellre en jordvärmeanläggning är ett mer långsiktigt hållbart alternativ då de alltid kommer att ha en COP på ca 3.0, d.v.s. 3 ggr billigare än el/olja och antagligen nästan lika mycket billigare än pellets.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2008, 23:28:41 »
Jag har fått in min första ordentliga offert.
Det är Thorén värmepump som även varit och tittat på förutsättningarna.
Deras förslag är som följer med totalentreprenad:

Värmepump Thor-09 avgiven effekt 9,2 kW med inbyggd el-tillsats 6 kW samt reglercentral som arbetar med styrd kondensering.
Varmvattenberedare TI500FC300L
Ackumulatortank TI-500
2 års garanti och Thorén trygghetsförsäkring i 6 år
 
Energibrunn 200 meter borrning, inklusive 6 meter foderrör, grävning 4 meter mellan borrhål och vägg, håltagning i vägg, återställning och tätning samt omhändertagande och borttransport av borrkax.

Givet följande förutsättningar redovisas denna energibesparing:
Värmepump: Thor-09 9,2 kW Scroll
40°/2°C (vid DUT 50°/-2°)

FÖRUTSÄTTNINGAR
Oljeförbrukning(85 %) m3/år: 4,5
Elenergi ej hush(90%) kWh/Ã¥r: 1000
Nettoenergiförbrukn kWh/år: 39150
Varmvattenförbrukning kWh/år: 5900
Effekt cirkul.pump mm W: 50
Maximalt effektbehov kW: 11,5

Inomhustemperatur °C 21, Energitäckningsgrad % 98,0, Årsmedeltemp °C 2,6
Årsvärmefaktor (totalt 3,03) 3,16
DUT °C -24

RESULTAT
Från värmepump kWh/år: 38370
Till värmepump kWh/år: 12140
Tillsatsenergi från °C -
Tillsats-el (95 %) kWh/Ã¥r: 820
Tillsatseffekt kW: 3,3

Besparing (brutto) kWh/Ã¥r 33040
Besparing (netto) kWh/Ã¥r 26230

Vad säger ni om förslaget? Verkar upplägget vettigt? Tex. borrdjup, att köra mot acktank.
Hur ska man bedöma denna framräknade energibesparing?

/Magnus
Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2008, 07:33:02 »
Vad har du för typ av radiatorer?
Hur varmt vill du ha i källaren?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2008, 08:44:26 »
Snabbt svar!

I kåken sitter mest (~3/4) äldre större radiatorer, men även en del nyare lite mindre.

Källaren, som är fin, nöjer jag mig idag med omkring 15 °C men funderar på att sätta in en fläktkonvektor och köra på med.
(varmluftstillsatsen på VPn ingår också)

Nästa steg är att utnyttja källaren lite mer, med badrum och så.
Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2008, 09:49:24 »
Varför vill inte installatören ange från vilken utetemp tillskottet går in.
Har han räknat med 0 tillskottstimmar?

Utan tillskott borde ju förbrukningen landa kring 10-12000 kwh för värme och varmvatten.

Vad tror CarlN?

Ta in ett par offerter på Nibe-pumpar också.
« Senast ändrad: 23 januari 2008, 10:03:47 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2008, 11:31:14 »
Jag skulle nog tro att du behöver en storlek större VP typ 10-11 kW, när källaren inte längre värms av spillvärmen från pannan så kommer den dra en del. Borrhål på 200 meter borde räcka. Sitter det mest gamla sektionsradiatorer i huset så behövs nog inte en acktank.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2008, 12:25:58 »
I min egen källare stod det anno dazumal en gaspanna där som värmde. Därav följde att källaren enbart utrustades med två (iofs ganska rejäla) sektionsradiatorer. Så på sjuttiotalet åkte gaspannan ut och ersattes av en elpanna, vilken jag själv nu har ersatt med bergvärmepump.
Sedan vi köpte kåken har jag hela tiden "lidit" av att det varit omöjligt att få upp acceptabel värme i källaren.
För några månader sedan bytte jag därför den ena sektionsradden mot en större trippel panelradiator med tre konvektorplåtar. Den teoretiska effekten är tre gånger högre än den gamla radiatorn. Det gjorde susen och numera ligger temperaturen i källaren ca en grad under resten av huset.
Det kan alltså räcka med ganska små åtgärder för att uppnå stor effekt.
« Senast ändrad: 23 januari 2008, 12:28:15 av fogsvans »
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2008, 01:30:22 »
Tack för bra svar.
Thorén ser gärna att man kör deras värmepumpar mot acktank och argumenterar för detta.
Se http://www.thoren.nu/main.php?page=40
Tänker mest på
"Har man ett värmesystem med stor vattenvolym kan man klara sig utan ackumulatortank, men då rekommenderas att man demonterar radiatorventilerna på alla radiatorer, det räcker inte att öppna dem. För bra funktion måste flödet vara jämt och inte störas av termostatventiler. Med ackumulatortank kan man ha termostatventilerna kvar och reglera värmen individuellt i olika rum."

Har för mig att deras system styr primärt med returtempem samt en utegivare, så det verkar ju bra att ha termostaterna kvar?

Har själv funderat på ett snäpp större VP till Thor 11, men vet inte om det spelar någon större roll...
Blir det lite mer tillsatsel i värsta fall om jag kör på 9-an?
Ev. mÃ¥ste jag ocksÃ¥ säkra upp till 20A om jag väljer 11-an  :(

Thor 09
Avgiven effekt +45°C/+0°C: 9,2 kW
Avgiven effekt enligt EN 2551: 9,6-8,9 kW11

Thor 11
Avgiven effekt +45°C/+0°C: 11,3 kW
Avgiven effekt enligt EN 2551: 11,6-11,1

/Magnus
« Senast ändrad: 25 januari 2008, 01:42:30 av Myrrdin »
Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2008, 04:37:44 »
Hej.

Var bor du?
De värden för medeltemperatur och DUT som uppges kan jag i alla fall inte hitta någonstans i landet, antingen har du 2.4 graders medeltemp och bor i Skellefteåtrakten (DUT-34°) eller så har du DUT -24 och bor runt Sundsvall...

Jag har i alla fall räknat med samma värden för medeltemp och DUT som Thoren gjort för att få jämförbara offerter, däremot har jag angett 5 m3 olja med 80% pannverkningsgrad. (Nettoenergiförbrukning 40 000 kWh/år)
Jag har räknat med granit som bergart och inkommande KB medel på -1°C (lite högre än de räknat med, helst vill jag att man räknar med +-0 på inkommande KB.... (Kräver ca 36 meter djupare borrhål)

Kalkylerna har jag gjort på Nibes dimensioneringsprogram (har inget annat) och avser 1225-10 och 1235-10, som du ser blir besparingen lite större, COP lite högre och eltillskottet ungefär lika högt. Nu är ju detta kalkyler, så facit har du inte förrns du sett vad det verkligen blir, men det gäller ju alla kalkyler.
När det gäller frågan om acktank eller ej så är jag lite kluven, visst kan man få lite bättre driftsförutsättningar för värmepumpen, och visst kräver det mindre intrimmning av radiatorsystemet, men det kostar mer och kräver mer utrymme.

För att få någon fler offert kan du prova värmepumpsforums offerttjänst på www.energioffert.se
En rätt dimensionerad anläggning av fabrikat Thoren, Nibe, IVT, Thermia eller CTC bör ge ungefär likartade besparingar, finns säkert fler fabrikat som kan tävla, men i tester har dessa (med undantag för CTC) visat sig ha rätt likvärdig besparingspotential.

Lycka till. 
« Senast ändrad: 25 januari 2008, 04:40:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2008, 10:45:34 »
Hej Rickard!

Tack för kalkylen. Jag har saxat Thoréns data rakt av och glömt bort att tala om att kåken ligger i Sollefteå.
Tyvärr har inte har inte min upplagda önskan om offert på http://www.energioffert.se/ gett något resultat ännu.

Jag kommer att få in någon offert till från lokala rörisar, då hoppas jag på Nibe och IVT som pumpfabrikat.
Eviheat föll bort då priset inkl. klenare VP (utan solfångare, men jag utesluter inte detta i framtiden) och betydligt kortare borra samt det faktum att jag själv skulle få fixa elinstallationer inte direkt gav mersmak...

Installationen hoppas jag kan börja redan under februari.

/Magnus

Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Myrrdin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2008, 19:15:23 »
Jag skulle nog tro att du behöver en storlek större VP typ 10-11 kW, när källaren inte längre värms av spillvärmen från pannan så kommer den dra en del. Borrhål på 200 meter borde räcka. Sitter det mest gamla sektionsradiatorer i huset så behövs nog inte en acktank.


Senaste fundering från installatör är att ev. välja 11,3 kW modellen Thor 11 samt öka borran något (210m)...

Då skulle anläggningen bestå av av ovanstående VP, acktank 500l samt dubbelmantlad varmvattenberedare med förrådsberedare 300 liter.

Vet inte riktigt konsekvensen fullt ut av att köra med Thor 9...

Undrar varför man inte kan köra VP mot Vvb direkt och skippa acktanken.
Alt. om man kan köra VP mot acktank och en tappvarmvattenautomat istället?

Jag vill ha ett bra och ekonomiskt system och måste inte av nöden spara pengar genom att välja bort komponenter.
« Senast ändrad: 27 januari 2008, 19:17:57 av Myrrdin »
Nibe 1135-12 med VPA300/200 och UKV200 anslutna, värmer 2 våningsplan om 105m2 boyta vardera samt 100m2 källare i västernorrland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Beslut, Dimensionering, Energbesparing...
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2008, 07:38:24 »
Alt. om man kan köra VP mot acktank och en tappvarmvattenautomat istället?

Detta är ingen bra idé, tappvarmvattenautomat funkar inte tillsammans med en värmepump tyvärr.
En tappvarmvattenautomat kräver vanligen så pass hög temp på acktanken att en VP inte fixar detta.

Nu vet jag inte hur styrningen i Thor ser ut men jag misstänker att den styr på kopplingsdifferans, problemet med denna typ av styrning är att det kan bli många start/stopp utan en acktank. Väljer du Thermia eller Nibe, som styrs med gradminuter, så är det lite enklare att mixtra med styrningen så att antalen start/stopp hålls nere uta en acktank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!