Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Tensider i köldbärare  (läst 964 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sloke

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
Tensider i köldbärare
« skrivet: 03 januari 2008, 23:44:27 »
Hej.
Jag är lite nyfiken om någon har provat med tensider i köldbäraren, detta för att minska ytspänningen på vätskan. (lättare för pumpen att arbeta samt bättre ytkontakt i växlaren). Har någon oxå provat med Waterwetter som skall tillföra extra smorning i systemet, typ till KB-pumpen. Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%. Detta när man får bort microbubblorna i vätskan. (Som ni vet så är det luften i husisoleringen som isolerar).

Vore tacksam för svar..

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 21163
  • Alien snowman.
SV: Tensider i köldbärare
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2008, 05:48:26 »
Prova gärna och rapportera dina försök. Men i och med att ytspänningen sänks så ökar risken för läckage...
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 7215
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 10:23:51 »
Det är väl viskositeten man i första hand vill minska, inte ytspänningen. Någon bättre ytkontakt i värmeväxlaren kan det inte bli som jag ser det.

Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%.

Vad är det för effekt som påstås öka?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tony B

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 287
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 15:08:07 »
Hej.
Samma sak funderar jag på att montera in en "spirovent" i köldböraren. Har hört att effekten kan öka till 10%. Detta när man får bort microbubblorna i vätskan. (Som ni vet så är det luften i husisoleringen som isolerar).

Vore tacksam för svar..
Hej Spirovent tar bort luften vilket alltid är svårt i ett kallt system. Men tyvärr så påverkar det inte effekten.
Om det ska ha en påverkan på effekten så måste det finns stora luftmängder låsta i brinen.
Hur som helst att bli av med luften blir enkelt.
Jag har själv spirovent air & dirt på brinen , värmebäraren samt solfångarkretsen med glykol och det fungerar bra.

Sen är det tyvärr som Roland säger. " Det är väl viskositeten man i första hand vill minska, inte ytspänningen. Någon bättre ytkontakt i värmeväxlaren kan det inte bli som jag ser det. "

Om du vill få det bättre så kolla viskositeten på mediet kontra värmekapacitet talet vid det aktuella blandningsförhållandet.
Lägsta viskositeten samt högsta värmekapacitet vid aktuellt blandningsförhållande.

Mvh
Tony  *vinkar*

« Senast ändrad: 04 januari 2008, 15:23:09 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal