Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp vid flytande kondensering  (läst 1565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Framledningstemp vid flytande kondensering
« skrivet: 23 december 2007, 23:07:08 »
Tänkte lyfta en fråga som jag varit inne på tidigare, men inte riktigt känner att det är helt utrett.

Jag har en Eco Air 107 som är ansluten i serie med radiatorslingan, och den jobbar med flytande kondesering. Då jag har små raditorer vilket kräver ganska hög framledning så (55-57 ºC vid -15 ºC) har jag funderat på hur jag skall trimma framledning kontra delta t över radiatorerna bäst.

Jag två olika konfigurationer men vet ej vilken som är det bättre valet av dem:

1. Hög cirkulation i systemet vilket ger nÃ¥got lägre framledning  Thumbsup än i exempel 2, men ocksÃ¥ högre radiatorretur  fiR: och sÃ¥ledes mindre delta t över radiatorerna  Sc:,h

2. LÃ¥g cirkulation över radiatorerna vilket kräver högre framledning  fiR: , men ocksÃ¥ ger en lägre returtemp  Thumbsup och sÃ¥ledes ett större delta t   Sc:,h än i exempel 1.

Vilken av konfig ovan skulle ni använda och varför?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp vid flytande kondensering
« Svar #1 skrivet: 24 december 2007, 11:09:30 »
Satsa på rätt deltaT, ca 5 ºC då framledningen är uppe mot 50-55 ºC. En högre deltaT än så ger inte så mycket mer uteffekt från raddarna vid denna framledningstemp. Ett lägre deltaT än så ger sämre COP på din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Framledningstemp vid flytande kondensering
« Svar #2 skrivet: 28 december 2007, 20:25:38 »
OK sämre COP men hur påverkas uteffekten pumpen. När det är kallt och jag närmare mig VP drift 24h*7drg vecka vill jag få ut max effekt ur pumpen för att slippa spetsa i onödan, och då kan jag kanske leva med sämre COP i detta läge.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp vid flytande kondensering
« Svar #3 skrivet: 29 december 2007, 09:05:58 »
Uteffekten ökar med högre diff VB.

Se det som en jämnvikt att få tillräckligt hög diff VB för att VP:n ska ge bra uteffekt och COP utan att radiatorernas uteffekt blir för låg. För högt flöde ger sämre uteffekt och COP på VP:n och för lågt flöde ger sämre uteffekt på radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!