Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Jag fiser så mycket! (Fritt efter Strindberg)  (läst 1153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagoro

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
Jag fiser så mycket! (Fritt efter Strindberg)
« skrivet: 06 december 2007, 19:36:21 »
Sedan jag installerade rumsgivaren har VP´n funkat driftsäkerhet och ekonomiskt, och molnet på himlen är nu egentligen endast detta: Badrummet har blivit det svalaste rummet av alla, när jag helst skulle se att det vore tvärtom. Jag har försökt trimma flödena i de olika kretsarna mha strypdonen på "fördelarröret", men detta pyssel har haft förvånansvärt liten verkan.

Jag har nu en undran: Vad spelar egentligen de olika inställningsmöjligheterna av värmekurvan för roll när man har rumsgivare (och hög påverkansfaktor på denna) ? Sedan tidigare har denna en låg lutning (två komma nånting), och i övrigt inga justeringar. Antag att jag höjer lutningen rejält; kanske får jag ut högre temp på vattnet, och en större differentiering mellan resp rumstemp ?

Sedan april -06 ägare till: IVT C7 sjövärme, 8 kretsars golvvärme med resp rumstermostat plus 2 kretsar i källaren reglerade med varsitt termostatvred. Installerat 99/00, när huset renoverades/nybyggdes (ligger i Sundsvallstrakten, cirka 160kvm i 1.5 plan plus 60kvm i källare).Sedan nov. -06: Innegivare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal