Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ettrörsfördelare i tvÃ¥rörsystem...  (läst 2246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ettrörsfördelare i tvårörsystem...
« skrivet: 02 december 2007, 21:09:49 »
Postade detta i min andra tråd (Intrimning Nibe) men det här kanske är en mer relevant avdelning.

Hmmmm.... jag upptäckte just något som verkar vara en jättetavla av den första rörisen som var här och skruvade....

Radiatorkopplen är från MMA och jag var inne på deras hemsida för att se hur man lämpligast stryper dem. Läste av texten på fördelaren där det står "FEA". Enligt MMA så är FEA avsedd för 1-rörsystem och FA för 2-rörsystem (som jag har). Vad innebär då detta?

Jo enligt skissen som finns på MMA:s sida så kopplas en del av vattnet direkt förbi utan att passera radiatorn (om jag förstår skissen rätt). Är det så det fungerar? I så fall så skulle de ju förklara lite varför jag har så svårt att få varmt i utbyggnaden (förutom de faktum att det är klen stam...)

Läste av temperaturer med IR-temp på en radiator i urbyggnaden. Radiator uppe 41.6grader / radiator nere 29.8(!) grader. Rör in 42.0 grader / rör retur 34.8 grader. Något verkar vara generalfel...

//Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Ettrörsfördelare i tvårörsystem...
« Svar #1 skrivet: 02 december 2007, 21:30:49 »
Tja, det lÃ¥ter inte sÃ¥ bra.  Det är precis som du säger att ett ettrörskoppel har en bypass inbyggd.  Du kan lätt kontrollera om det är ett ettrörskoppel eller tvÃ¥rörskoppel som du har genom att stänga termostaten/ventilen till elementet helt.  Om du har ett tvÃ¥rörskoppel sÃ¥ skall kopplet längst ned svalna efter ett tag medan ett ettrörskoppel är varmt hela tiden (om VB är varm förstÃ¥s).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Saxarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ettrörsfördelare i tvårörsystem...
« Svar #2 skrivet: 02 december 2007, 21:33:44 »
Det är bekräftat nu att det är ett ett-rörskoppel.... Vilken klåpare!!!

Det kommer nog påverka uppvärmningen lite när vi byter ut dem till rätt saker!

Skönt att man upptäckte det i alla fall....

Mvh,
Klas
Konverterat från direktverkande el till bergvärme. 90kvm golvvärme och resten radiatorer.
191kvm - varav 135kvm i 1,5 plan (1967) och 56kvm med pulpettak (1975)
Ursprungsbyggnad på torpargrund och utbyggnad i oisolerad platta på mark.
Borrstart 20071106 av ett 200m djupt hål - dia 114mm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!