Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Diffusionstätning av befintliga flexslangar  (läst 2091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3m0

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
Diffusionstätning av befintliga flexslangar
« skrivet: 14 november 2007, 15:37:32 »
I min tidigare tråd ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16839.0 ) upptäckte jag att felet på mitt värmesystem var avlagringar på insidan av flexslangarna (troligtvis orsakade av in-diffunderat syre) som hade satt stopp för cirkulationen.

Nu är slangarna rensade och återmonterade men problemet kommer säkert att komma tillbaka igen.

Är det någon som har tips och ideer på hur man enkelt kan diffusionstäta befintliga slangar på plats?

Själv funderar jag på att linda in slangarna med aluminiumfolie för att göra det svårare för syret att komma fram till slangen och därmed bromsa diffusionen genom slangen. Kommer det att göra någon skillnad? Finns det bättre material/metoder?
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Ridax

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
SV: Diffusionstätning av befintliga flexslangar
« Svar #1 skrivet: 14 november 2007, 17:22:49 »
Armaflex?  Men jag undrar om något av detta verkligen är tillräckligt diffusionstäta för att göra någon skillnad?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad Tony B

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 287
« Svar #2 skrivet: 14 november 2007, 18:03:37 »
I min tidigare tråd ( http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16839.0 ) upptäckte jag att felet på mitt värmesystem var avlagringar på insidan av flexslangarna (troligtvis orsakade av in-diffunderat syre) som hade satt stopp för cirkulationen.

Nu är slangarna rensade och återmonterade men problemet kommer säkert att komma tillbaka igen.

Är det någon som har tips och ideer på hur man enkelt kan diffusionstäta befintliga slangar på plats?

Själv funderar jag på att linda in slangarna med aluminiumfolie för att göra det svårare för syret att komma fram till slangen och därmed bromsa diffusionen genom slangen. Kommer det att göra någon skillnad? Finns det bättre material/metoder?

Det enda som kan fungera är riktig eltejp.
Sträck ut den till i princip dubbla längden och lägg minst halva bredden som överlapp.
Gör detta två gånger per slang.

Funkar det på u-båtar så funkar det på en slang.
Används på u-båtar för att täta.

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Ridax

• Guldmedlem
    • GoPro labbande
« Svar #3 skrivet: 14 november 2007, 18:13:49 »
Jamen täta mot vad???  Slangarna läcker ju inte vatten... inte ens utan extra tätning...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad Tony B

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 287
« Svar #4 skrivet: 14 november 2007, 18:17:43 »
Jamen täta mot vad???  Slangarna läcker ju inte vatten... inte ens utan extra tätning...

Täta mot vandring av syre.
/Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad dunderburken

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 80
« Svar #5 skrivet: 14 november 2007, 18:37:04 »
Ja det är mycket stor skillnad mellan vätskor och gaser. Det märkte jag en gång när jag hade stoppat polyester+härdare i frysen för att kunna fortsätta att plasta nästa dag.

Det smakade inte så gott om maten i frysen längre. Den "helt täta" plastpåsen hade läckt igenom gaser.

Goretex funkar på liknande sätt. Släpper igenom vattenånga men inte vatten.
Toaslangarna på båtar är också en sån grej. Täta mot vatten men inte mot lukten.

Så aluminiumfolie eller annat gastätt material borde vara en förbättring. Både folie och tejp vore väl en bra grej. Folien måste fås att sitta fast och då är en gastät tejp bra.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/år inkl. hushållsel. Tillsatsel under 5 år 450  (efter 6 år 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhål. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushållsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 år trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera också bergvärme vilket troligen gjort hålet något ineffektivare (c:a 1000kWh/år). Årsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Ridax

• Guldmedlem
    • GoPro labbande
« Svar #6 skrivet: 14 november 2007, 18:40:40 »
Till toa-slangarna i båten skall du ju använda gastäta slangar.  Det finns ju...

Jobbigt det här.  Skall man ta och satsa på att första vira in slangarna i alu-folie, sedan linda ett par lager eltejp och sedan surra runt armaflex-isolering över det hela???  :D

Utloggad dunderburken

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 80
« Svar #7 skrivet: 14 november 2007, 21:35:59 »
Jo det använder man ju, dvs gastäta slangar på toan, men hur bra?
Vad jag förstår så är ett metallskikt betydligt gastätare än plast och gummi.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/år inkl. hushållsel. Tillsatsel under 5 år 450  (efter 6 år 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhål. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushållsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 år trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera också bergvärme vilket troligen gjort hålet något ineffektivare (c:a 1000kWh/år). Årsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad e3m0

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
« Svar #8 skrivet: 30 november 2007, 09:48:21 »
Nu är slangarna tätt inlindade med aluminiumfolie och alla skarvar i folien tätade med koppartejp. Det borde i alla fall bromsa syrediffusionen in i systemet.

Om någon har bättre förslag så är jag tacksam för tips och svar här.
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal