Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Minska antalet kompressorstarter. Ändra i meny 5.3 "tid mellan starter"?  (läst 4005 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Är det tiden mellan stopp och start eller är det vad jag tror minsta tiden mellan start-start. Min teori är om man sätter "tid mellan starter" till 60 min så kan kompressorn bara starta 1 gång i timmen, max 24 gånger per dygn. Jag har ökat från 20 till 45 min vilket gör (om min teori stämmer) att jag kan få max 32 starter per dygn. Gradminuterna har jag på -90. Vid kall väderlek så går kompressorn längre än 45min och har då ingen "väntetid" innan nästa start. Vid varmare väder så går kompressorn kortare tid men måste då vänta in 45min innan nästa start. Exempel: kompressorn startar på gradminut och går 10 minuter pga hög effekt och lågt effektbehov, den måste då vänta 35min innan nästa start eftersom tiden start-start är satt till 45min. Under tiden räknas gradminuter ner så kompressorn har fler gradmin att ta igen vilket ger längre gångtid. Vid högre effektbehov så har "tid mellan starter" mindre betydelse.

Värmepumpen i mitt fall är en Nibe 1235-8
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad gladiac

  • Känd från Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Nibe 1230-6
För att minska antalet start/stopp så skulle jag ändra på gradminuterna bara..
Om du tycker du har många starter testa att ställ upp dom till 120 eller 150

Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall År 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Jag vet inte om jag har för många starter (30/dygn) men jag tyckte att det verkade bra att kunna begränsa antalet möjliga starter. Att ändra gradminuterna gör ju att kompressorn går längre och får då även högre framlednings-temperatur, speciellt vid lågt effektbehov, och risken är stor att kompressorn stannar på VB-diff. Har den stannat på VB-diff så har kompressorn inte "ätit" upp alla gradminuter och det dröjer inte länge innan nästa kompressorstart, allt för att hålla rätt temperatur i huset. Hög framlednings-temperatur ger lågt COP. Om man istället ändrar (ökar) tiden mellan två starter så tvingas kompressorn att vid lågt effektbehov samla på sig fler gradminuter innan start och får då automatiskt en längre gångtid. Det har inte diskuterats speciellt mycket om funktionen i meny 5.3 men eftersom den finns så är det väll dumt att inte använda den.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad gladiac

  • Känd från Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Nibe 1230-6
Detta får experterna svara på men min personliga åsikt är att 30 starter/dygn är för mycket.
Sedan så tycker jag att det som fungerar bäst för mig var att ställa upp gradminuterna på ca -180 och öka VB-diff. Halverade antal starter till ca 16/dag.
Det är sant att COP värdet blir LITE sämre vid höga framledningstemperaturer , dock går aldrig min över 50 grader , inte ens vid kontinuerlig drift.
Snart kört bergvärme 1 år och om jag nu förlorat någe cop pga lågt ställde gradminuter så måste det vara försumbart , kan säga att jag kommer hamna
runt 9000 kwh el totalt inklusive hushållsel , tycker det är rätt bra för ett hus på 150kvm och 21 grader inne.
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall År 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3458
Jag vet inte om jag har för många starter (30/dygn) men jag tyckte att det verkade bra att kunna begränsa antalet möjliga starter. Att ändra gradminuterna gör ju att kompressorn går längre och får då även högre framlednings-temperatur, speciellt vid lågt effektbehov, och risken är stor att kompressorn stannar på VB-diff. Har den stannat på VB-diff så har kompressorn inte "ätit" upp alla gradminuter och det dröjer inte länge innan nästa kompressorstart, allt för att hålla rätt temperatur i huset. Hög framlednings-temperatur ger lågt COP. Om man istället ändrar (ökar) tiden mellan två starter så tvingas kompressorn att vid lågt effektbehov samla på sig fler gradminuter innan start och får då automatiskt en längre gångtid. Det har inte diskuterats speciellt mycket om funktionen i meny 5.3 men eftersom den finns så är det väll dumt att inte använda den.

Nu har ju inte jag Nibe, men om du tvingar pumpen att vänta längre innan den kan starta måste ju gradminuterna ticka under tiden, vilket måste köras igen när den sedan får starta och nettoresultatet blir det samma.

Jag skulle nog ändra gradminuterna i stället. Det känns lite mera som att reglera farten med gaspedalen i stället för med bromsen.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida
Försök att lära dig hur din VP fungerar.
Använd sökfunktionen och sök på tex gradminuter. Det finns massor att läsa.

Här är ett exempel:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54.msg369#msg369
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Det verkar som om jag svär i herrens hus då religionen här säger många gradminuter och långa gångtider.
Själv försöker jag lära mej hur min pump fungerar och styrs.
Och ja, jag har sökt på gradminuter och hittar hur mycket som helst men om man söker på "tid mellan starter" så hittar man knappt något.
Att ändra tiden mellan två starter gör att kompressorn inte kan starta så ofta då effektbehovet är litet. Kompressorn tvingas vänta in tiden och samlar då på sej fler gradminuter och ger en längre gångtid. Vid högre effektbehov så har "tid mellan starter" igen betydelse då kompressorn redan går lång tid. Men att välja -150 ºmin eller fler gör att kompressorn vid stort effektbehov behöver gå mycket länge med hög framledningstemperatur och lågt COP för att "äta upp" alla ºminuter. -150ºmin är 15minuter med 10ºC underskott, låter inte så mycket. Men om kompressorn bara klarar av en VBf-temp lite över "beräknad VBf" ex med 2ºC så handlar det om en timma och 15min.
Jag tror att det finns ett förhållande mellan antal kompressorstarter och gångtider. Nibe säger att 4000-16000 kompressorstarter per år är normalt (11-44 starter/dygn). Jag har nu 26st vid en medeltemperatur utomhus på 4ºC. När det är kallare har jag färre starter av förklarliga skäl.
Om få starter hade varit optimalt så hade väll det bästa varit att koppla värmepumpen till ett par ackumulatortankar och köra med fast kondensering och leva med ett COP på <3.5 istället för >4.9 och låta pumpen gå dygnet runt eftersom den ändå inte klarar av att producera varmare vatten än 60ºC.
Fördelen med flytande kondensering är ju att kompressorn inte ska behöva jobba hårdare än vad som är nödvändigt för att tillfredsställa husets värmebehov. Men naturligtvis ska man försöka få till ett rimligt förhållande mellan antal kompressorstarter/gångtid vilket "de lärde" tvistar om.
« Senast ändrad: 02 november 2007, 16:48:08 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Kan bara säga att jag är nöjd
« Svar #7 skrivet: 04 november 2007, 09:59:06 »
Har nu 24 starter per dygn vid en dygnsmedeltemperatur på 4ºC. Kompressorn går i genomsnitt 24min. Kör med 60min mellan två starter, max 8760st/år men naturligtvis blir dom färre. ºMin satt till -90 men kompressorn väntar in start-start-tiden och samlar då på sej fler ºmin (-217) under tiden. Naturligtvis hade det varit exakt samma som att manuellt ställa in startvärde ºmin till -217. Men om jag kör med -217ºmin när det är kallt så är risken stor att inomhustempen kommer att pendla och att kompressorn behöver jobba med högre tryck, temperatur och strömförbrukning för att "äta upp" alla ºmin.
Tiden man ställer in under Meny 5.3 är tiden från en start till nästa start, inte som en del har fått för sej, tiden från stopp till nästa start.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
Går VV-laddningarna också på "tid mellan starter"?  Då får du väl avsevärt minskad VV-kapacitet med din inställning, då VV-laddningen ofta kräver ett par-tre starter för att komma upp i temperatur igen efter en dusch eller annat större uttag?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Går VV-laddningarna också på "tid mellan starter"?  Då får du väl avsevärt minskad VV-kapacitet med din inställning, då VV-laddningen ofta kräver ett par-tre starter för att komma upp i temperatur igen efter en dusch eller annat större uttag?

Vad jag vet så startar vår vv-laddning när temperaturen är under 45ºC och stannar vid 54ºC. Har aldrig märkt att kompressorn går mer än en gång för att komma upp i stopptemp. Eventuellt kan den efter 20min gå över till att producera värme under resterande tid (60-20)  men går sen tillbaka till vv-laddning och eftersom kompressorn inte stannar så finns det heller ingen "stopptid". Vid mycket stora uttag av varmvatten så går kompressorn längre och om ex kompressorn redan gått i 40min så är "stopptiden" 20 min innan nästa period av vv-produktion. Ser inte detta som något problem. Men jag får kolla upp detta. Det kanske kan bli problem på sommaren då det inte finns något värmebehov.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad NibeFighter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Är inte helt nöjd längre
« Svar #10 skrivet: 06 november 2007, 16:14:32 »
Har tidigare legat på 28-34 starter och 8.5h kompressortid per dygn. Efter att jag begränsade antal kompressorstarter till max 24st per dygn så har kompressortiden ökat till 11h per dygn.  Kompressorn gå nu nästan en halv timme varje period, innan gick den 17min åt gången. Det bara bekräftar vad jag har trott, färre starter och längre gångtider ger högre framledningstemperatur, lägre COP och högre strömförbrukning. Tack för den!
« Senast ändrad: 06 november 2007, 17:00:15 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
Du får ju ha ett system som är byggt för att klara längre laddningar...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal