Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Flytta termostat SRK25  (läst 3178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
Flytta termostat SRK25
« skrivet: 16 oktober 2007, 12:09:40 »
Har precis dragit igång min SRK25 hemmavid och den funkar alldeles utmärkt men i mitt fall blir regleringen av värmen lite si och så. Jag har nämligen monterat pumpen i källaren på ett suterränghus (180 kwm) och låter husets fläktsystem (luftväxlande med värmeåtervinning) dra runt värmen till alla rum, även på övervåningen. Värmespridningen blir väldigt bra men tyvärr blir övervåningen för varm/kall när utetemperaturen växlar. Därför undrar jag om någon har en liknande installation där de fått bättre reglering genom att flytta/lägga till en termostat på övervåningen?


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2007, 20:42:02 »
Problemet är att!

Pumpen vill ha så låg innetemperatur (omgivande) som möjligt att jobba med =effektivast.
Om du flyttar upp givaren en våning så känner pumpen inte av rätt temperatur (Detta är då helt enligt ditt önskemål) 

Saken är att om det blir för varmt där uppe så är förfarandet helt ok!
Är problemet däremot att det blir för kallt där uppe så minskar du effektiviteten hos pumpen (Det blir för varmt där nere)

Mitt råd är att i stället hitta den inställningstemperatur som blir lagom uppe och nere och det är inte så noga exakt på kwh att inga radiatorer står och går, Det är då faktiskt viktigast att pumpen verkligen gör det så att inte radiatorerna tar över.

Du skall kunna hitta en vettig inställning oavsett givarplacering eftersom värmespridningen är ganska linjär,

Alltså det är lätt att tro att givarens placering är fel men mycket sällan så är den det. Hoppas du förstår vad jag menar!

3grader upp vid givaren = 1grad upp på övervåningen kanske (beror helt på)!

Det är alltid lite svårt just vid sutteräng eftersom bla fukten? i grundmuren påverkar så att värmeöverföringen genom väggen kanske påskyndas vid temperaturhöjning, då är det oekonomiskt att höja temperaturen till låt säga 25grader, men det är aldrig någon nackdel att det blir varmt där nere i någon annan än rent kort ekonomisk synsätt.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2007, 14:59:17 »
Som vi har det nu kan vi vakna en morgon då det varit kallt ute och bara ha 19 grader på övervåningen och även komma hem med 28 grader i övervåningen om solen legat på! Tror nog att det blir mer ekonomiskt om övervåningen håller sisådär 22 grader hela dygnet och källaren varierar mellan 19 o 28 istället. Värmen stiger ju och solvärmen är gratis. Som det är nu kompenserar pumpen inget för den gratis solvärmen vi får. Effektiviteten på pumpen går naturligtvis ner men jag tror ekonomin bir bättre om vi reglerar så att övervåningen får jämn temp.
Allt ovanstående borde väl gälla åtminstone när man inte har några element på, vilket vi inte haft hittills i år!
Eller?? Sc:,h

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2007, 18:09:32 »
Låter faktiskt ganska vettigt tänkt!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2007, 07:54:22 »
Kan ju bli så att solvärmen stoppar pumpen tid till annan och att det då blir kallt där nere men det spelar kanske ingen roll?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #5 skrivet: 30 april 2008, 13:07:47 »
Hej, skulle vilja lyfta denna tråd igen. Jag har läst på en del ställen på forumet att det går och flytta innetermostaten, men har någon verkligen gjort det :o ? Funkade det isåfall bra? 

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8683
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #6 skrivet: 30 april 2008, 15:04:31 »
Hej, skulle vilja lyfta denna tråd igen. Jag har läst på en del ställen på forumet att det går och flytta innetermostaten, men har någon verkligen gjort det :o ? Funkade det isåfall bra? 

Hej Heatmannen!  Är det inte klart mkt enklare att du höjer upp tempinställningen på pumpen några grader i stället vid ev behov, och hur har du det med fläkthastigheten på innerdelen egentligen??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8777 kwh.

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2008, 10:22:53 »
Tjenna, vårt problem är som sagt inte att få upp värmen utan att få ner den  ;D. När solen lyser in i vårt suteränghus kan det bli 28 grader varmt vid utetemp på 5-10 grader! Då är det onödigt att stötta upp med värmepumpen i källaren. Har vi termostaten på övervåningen istället funkar antagligen tempregleringen bättre, värt att testa i alla fall. Men vet som sagt inte hur jag skall göra...  :o

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8683
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2008, 15:13:30 »
Tjenna, vårt problem är som sagt inte att få upp värmen utan att få ner den  ;D. När solen lyser in i vårt suteränghus kan det bli 28 grader varmt vid utetemp på 5-10 grader! Då är det onödigt att stötta upp med värmepumpen i källaren. Har vi termostaten på övervåningen istället funkar antagligen tempregleringen bättre, värt att testa i alla fall. Men vet som sagt inte hur jag skall göra...  :o

Tjenare  Heatmannen! Ja du nog har med all säkerhet en bra intern luftcirkulation i huset och dessutom gör ju ventilationen sitt till med de utsug som du har på övre planet ju, sedan är det ju så att värme alltid stiger uppåt i ett hus och spec märkbart kan det nog bli på sommarhalvåret kanske. Mitt tips till dig är isf istället för att du skall krångla med tempgivaren på pumpen att du testar med att sätta upp en takfläkt på övre våningen och gärna så precis som möjligt mitt över det öppna trappshaktet (för du har väl ett sådant) ned till nedre planet, och sen kör du fläkten åt det håll som gör att du trycker/blåser ned luften från taket på övervåningen och ned i trappshaktet till nedre planet. Det är det enda sätt som jag känner till att en takfläkt fungerar bra på är att just trycka/blåsa ned luft från taket och sprida nedåt och åt sidorna i ett utrymme. Du kommer då att på ett bättre sätt hindra varmluftscirkulationen från nedre plan och kanske även ev kunna trycka ned lite varmluft från övre planet också även om du ändå naturligtvis kommer att få till en naturlig luftcirkulation i huset. Prova gärna lite med olika hastigheter också på fläkten eftersom det brukar finnas minst 3 st. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters 3-fas Nibe Compact varmv.beredare som jag kör max 5 tim/dygn á mellan ca 1500-2000 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8777 kwh.

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
SV: Flytta termostat SRK25
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2008, 12:35:06 »
Hehe, blev visst lite fel ordval   ::), tack för ditt engagemang, Raffen! Jag menar att vi vill sänka temperaturen, inte trycka ner värmen i källaren. Vi är mest på överplanet, så om temperaturen är 22 uppe och 17 nere spelar inte så stor roll. Hellre det än 28 uppe, det blir lite för tropiskt  ^-^.
Så det är flytt av tempgivare som känns rätt. Tror jag får ringa "Mitsubichi Sverige" och kolla om de har någon tekniker osm är insatt i ämnet. Hör av mig om jag får något svar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal