Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: appliance 09SCH  (läst 98749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #180 skrivet: 26 december 2007, 15:54:35 »

Tack, då tar jag upp ett hål ner till min krypgrund och släpper ut kondensvattnet där. Då behöver jag "bara" oroa mig för att jag har veckat rören och om det hela håller tätt. Min momentnyckel tar bara hylsor så jag har handdragit dem på "känn", vilket inte är optimalt.

Vi som har haft lite läckage i rörkopplingarna har oftast haft det i den övre kopplingen för det grövre röret - den stummnar pÃ¥ ett mystiskt sätt när man drar  ihop kopplingen. Jag har efterdragit just den kopplingen för 4 dagar sedan, när jag upptäckte  en liten droppe "olja" vid kopplingen, idag var det rent och fint sÃ¥  den hÃ¥ller tätt nu.

/Börje

« Senast ändrad: 26 december 2007, 15:57:03 av utanpump/ nu med pump »
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad htguy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: appliance 09SCH
« Svar #181 skrivet: 26 december 2007, 21:35:03 »
Huset står på plint så den lilla vätskan gör ingen skillnad eftersom det är så välventilerat.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #182 skrivet: 05 januari 2008, 14:43:32 »
Hej, en liten fundering!

Min Appliance producerar värme som den ska och är inte högljudd i vardagsrummet, så jag är nöjd med tanke på att det bara kostade 2999 kr. Sedan om den klarar flera säsonger återstår att se.

Min fundering är, ska värmekabeln ligga precis under förångaren, eller ska man flytta in den lite. Som det är nu så blir det lite is i nederkant av på lamellerna, ett band på 3 cm kanske som går hela vägen. I övrigt så frostar den av jättefint. Kan det vara så att värmekabeln som väl är varm hela tiden gör att det blir kondens och is i nederkant när pumpen producerar värme?

Jag ska ta en titt i min Aermec senare och se hur kabeln ligger där, men kan den vara orsaken till isen?

Mvh Daniel

Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: appliance 09SCH
« Svar #183 skrivet: 05 januari 2008, 15:30:26 »
Värmekabeln ska inte nudda förångaren, den ska ligga mot bottentråget. Förångaren avfrostas av kompressorn.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #184 skrivet: 05 januari 2008, 15:40:38 »
Hej

Precis min tanke, jag tror den ligger lite illa till, är det någon annan som upplever det så?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #185 skrivet: 09 januari 2008, 20:47:33 »
Hej

Någon som har en bra förklaring till varför det blir ett isbälte som är 3 - 4 cm brett på min utedel. Det sitter tre cm från underkant på den.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #186 skrivet: 09 januari 2008, 21:00:35 »
Hej

Någon som har en bra förklaring till varför det blir ett isbälte som är 3 - 4 cm brett på min utedel. Det sitter tre cm från underkant på den.

Mvh Daniel

Hej Daniel
Bra svar vet jag inte om jag har men en fundering i alla fall.  Min pump avfrostar med start i centrum och sedan sprider sig avfrostningen  uppÃ¥t och nerÃ¥t lamelllinje efter linje tills allt blir rent. Kan det vara sÃ¥ att din avfrostning inte gÃ¥r länge nog?

/Börje
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #187 skrivet: 15 januari 2008, 19:45:34 »
Hej, bifogar bilder på hur min pump såg ut idag.

Beror det på gasförlust eller kärvande ventil eller för korta avfrostningsintervaller?

Den brukar inte hinna få bort det nedersta när den avfrostar, tycker nog den varit dålig på avfrostning överhuvudtaget.

Nu när det var så mycket is så körde jag kyla en stund och sedan en kanna hett vatten på det, vips så var den avfrostad ;D

Och nu, fyra timmar senare när den jobbat upp tempen i rummet så är den fortfarande helt isfri, den måste alltså lyckats med avfrostningarna. Kan det varit så att något hade kärvat eller hängt sig????

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #188 skrivet: 15 januari 2008, 23:35:01 »
Hej, vet inte vad som hänt.

Fortfarande INGEN is.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: appliance 09SCH
« Svar #189 skrivet: 15 januari 2008, 23:43:15 »
Kärvande fyrvägsventiler verkar vara ett rätt vanligt problem, främst på billiga maskiner, men inte enbart.
Brukar gå att få igång dem igen om man kör den i kylläge några gånger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #190 skrivet: 16 januari 2008, 10:34:24 »
Hej, fortfarande ingen is och +2 grader med regn.

Fick till svar av Appliance dessutom och de säger följande:

"Är det design innerdelen sÃ¥ finns det en liten switch vid kabel anslutningen pÃ¥ fronten som det stÃ¥r mono-mono-multi pÃ¥ och denna ska stÃ¥ i  mittläget för att avfrostningen ska fungera optimalt.

Om det är denna pump så isa av ytterdelen igen och starta om pumpen med switchen i rätt läge så kommer detta troligen lösa

Ditt problem."

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #191 skrivet: 17 januari 2008, 11:27:48 »
I vilket läge hade du switchen??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #192 skrivet: 17 januari 2008, 13:00:20 »
hej. Jag hade den i laget längst ner på mono. Nu har jag satt den i mitten och väntar på lite kyla igen. Har ni andra den i mitten från fabrik?
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad utanpump/ nu med pump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min Appliance sida
SV: appliance 09SCH
« Svar #193 skrivet: 17 januari 2008, 19:24:34 »
hej. Jag hade den i laget längst ner på mono. Nu har jag satt den i mitten och väntar på lite kyla igen. Har ni andra den i mitten från fabrik?

Hej
Switchen står på nedersta Mono läget i min maskin, och detta är svaret från Appliance i H-borg jag fick i november:
Hej
Denna switch är förinställd frÃ¥n fabrik och ska inte röras. Den är endast till för sÃ¥ kallade anläggningar av multityp och inte denna som du köpt som är en singeltyp. 

Grunddesignen är den samma för elektroniken på bägge typer.

 Med vänliga hälsningar / Best regards


Så nu har vi två olika besked från samma ställe?

/Börje

Denna bild hittar man i Vertu's manual
« Senast ändrad: 17 januari 2008, 19:40:38 av utanpump/ nu med pump »
:Nu med pump Appliance 11000A, i drift 071215, kakelugn, direktverkande el.
Så här byggde jag: http://fasongrafik.se/appliance/

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: appliance 09SCH
« Svar #194 skrivet: 17 januari 2008, 19:44:12 »
Hej!

Hittills verkar min maskin fungera väldigt bra med switchen i mittläget. Ingen is på maskinen, visserligen har jag 2 plusgrader nu.

Jag har skrivit till Appliance och bett om en förklaring av de olika lägena men ej fått svar ännu.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!