Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE  (läst 2404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE
« skrivet: 10 september 2007, 00:39:02 »
Hej, Försöker välja värmepump och det är ju inte det enklaste. Bara att välja mellan olika Panasonic är ju en utmaning.

E9EKEB är vad jag förstår den enda som är P-märkt. Där garanterar man drift till -20 samt ett COP på 2 vid -15
Hur är det då med HE9DKE samt XE9EKE? Enligt en servicemanual jag hittat så ska XE9EKE ge COP=2,3 vid -15, men vad händer vi -20.
Och vad händer med alla pumpar vid -20? Går dom sönder eller stänger dom av sig själva eller ger dom bara ett COP av 1:1.

Hur ska man resonera angående en XE9EKE eller en XE12EKE. När väljer man den ena eller andra? 9:an går tystare och har bättre COP men ger kanske inte hela effektbehovet. Är det bättre att köra lite ved och el-radiatorer vid de riktiga topparna för att få en bättre ekonomi och tystare gång de andra dagarna?

Hur stämmer tabellen nedan? Har inte fått tag på vad som gäller för XE-serien gällande luft-kvalitet, och jag är inte hundra på alla värden heller

TypVärmeeffektCOP +7Värmeeffekt -7COP -7Värmeeffekt -15COP -15Ljudnivå minSuper Alleru-busterJonisering (ION?)SyretillförselSupersonic luftreningLuftflöde [l/s]
HE9DKE
6500
5,31
37003
2,343
?
?
271
Ja
Ja
Ja
Ja
105-192
HE12DKE
7700
4,71
?
?
?
?
331
Ja
Ja
Ja
Ja
130-208
E9EKEB
5400
4,261
?
?
?
?
271
Ja
Ja
Nej
Ja
120-175
E12EKEB
6600
3,811
?
?
?
?
331
Ja
Ja
Nej
Ja
156-187
XE9EKE
6100
4,441
245010
3,710
195010
3.410
271
?
?
?
?
128-201
XE12EKE
6700
3,931
280010
2,910
230010
2.910
331
?
?
?
?
153-220
Där inget uttryckligen anges så är det tillverkarens uppgifter.
1) Tillverkarens uppgift.
10) Tillverkarens uppgift - Servicemanual. COP beräknat som Uteffekt/230/Ström
2) Energimyndigheten
3) STEM
« Senast ändrad: 24 september 2007, 20:43:56 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE
« Svar #1 skrivet: 12 september 2007, 05:47:39 »
Tjena!

Har en Hr9:a. Förra säsongen hade jag nog -25 om minst. Pumpen stängde aldrig av sig men cop värdet blir ju inge vidare vid så låga temp. Finns nog nogra här inne på forumet som bor i norrland som har mer erfarenhet kring kyla. Lycka till
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE
« Svar #2 skrivet: 16 september 2007, 22:29:21 »
Hej, Finns det intresse bland andra på forumet att fortsätta med tabellerna.
Eftersom jag är nybörjare så måste man börja någonstans och jag ville bilda mig en uppfattning om vad som skiljer de olika pumparna åt. Jag är dock inte helt säker på vilka kolumner som ska finnas samt hur alla värden bör pressenteras.

Hur som helst... Finns det intresse att bygga vidare på detta? Det är kanske lite trickigt att jobba med tabeller i forum på det här sättet, men om man kopierar koden till tabellerna till en editor som inte bryter rader så går det mycket bättre.

Om det finns intresse, så får ni gärna fylla på med uppgifter så lägger jag in dessa, liksom ändringsförslag i hur kolumnerna och tebellerna bör se ut. Det kanske blir många kolumner, och i så fall kan man tänka sig två eller fler tabeller. T.ex. en tabell för effekt och COP samt en för finesser m.m.

Det är bara jag och moderatorerna/administratörerna som kan ändra i det här meddelandet, så det bygger ju på att det finns intresse från moderatorerna också då jag går i ide...

MVH //Pär

P.S. Jo, inledande texten samt ev rubriken måste ju ändras om det ska bli en levande tråd, men det får vi i så fall ta senare
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE
« Svar #3 skrivet: 17 september 2007, 14:27:45 »

Pade !

Man kan mycket lätt gräve ner sig i en massa tekniska data som kanske i det stora hela inte blir till så mycket hjälp ändå. Vill du få en bra sammanställning av olika data för olika pumpar som testats av statens provningsanstallt så gå till www.stem.se och sedan blir du hänvisad vidare. Där kan du frossa i en massa siffror som jag förstår att du efterfrågar, men handen på hjärtat så skulle jag vilja råda dig till följande:
- Välj pump från de etablerade märkena på marknaden som t.ex. Toshiba, Panasonic, Mitsubishi, Sanyo etc etc
- Köp inte billigt dyrt utan vänd dig till lokalt etablerat kyl- och värmeföretag som på ett proffsigt sätt kan lotsa dig vidare.
- Prestandan som t.ex. COP-tal mellan de olika större tillverkarna är i många fall förhållandevis rätt liten och i många fall obefintlig.
- Dagens maskiner från de större etablerade tillverkarna är bra och du sparar bra med energi med samtliga av dem.
- Fastnar du för någon speciellt fabrikat, be att få besöka någon referensanläggning där maskinen är installerad och bilda dig en egen uppfattning om t.ex. ljudnivå/ljudkaraktär innedel. Fråga hur ägaren uppfattat maskinen och om de är nöjda och om det är något de skulle göra annorlunda om de skulle välja maskin idag.

Lycka till och "försök se skogen trots alla träden", om du fattar vad jag menar med denna ganska dåliga liknelse.....

Utloggad pade

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storvik
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E9EKEB kontra HE9DKE samt XE9EKE
« Svar #4 skrivet: 17 september 2007, 22:17:11 »
Lycka till och "försök se skogen trots alla träden"

Jo, förstår vad du menar. Men en pump är ju en ganska stor investering. Dels kostar den en del, men sedan är det ju en långsiktig investering som man troligen kommer att dras med under ett antal år. Därför vill man ju göra ett bra val. Visst finns det seriösa leverantörer/installatörer, men även dom kommer väl inte att rekommendera annat än vad dom själva lagerför.
Och hela forumet är ju fullt av frågor om: "Vad skiljer egentligen...", "Vilken ska jag välja...", "Min lokala leverantör rekommenderade att jag skulle köpa en xxx" medans merparten på forumet rekommenderar yyy av samma märke. Och Panasonics och deras huvudleverantörer som hittar på egna produktbeteckningar gör ju inte livet lättare för oss konsumenter. Priserna på t.ex. Panasonic skiljer sig ju från ca 7000 till 15000 omonterade så visst är det väl viktigt vilken man väljer. Vissa påstår att parallellimporterat inte spelar någon roll och andra påstår att det är lika med ett säkert haveri att installera något parallellimporterat.Vad är sant och vad är falskt? Fakta!!!

För att sväva ut lite:
FrÃ¥n min horisont sÃ¥ ser det ut som om leverantörer som "sverigeanpassar" pumpar och samtidigt sätter pÃ¥ nya beteckningar utan att klart och tydligt tala om vilka funtionsförbättringar man installerat har som mÃ¥l att förvirra oss konsumenter. Att Panasonic lÃ¥ter det ske okontrollerat under sin flagg förstÃ¥r jag inte. Funkar kanske pÃ¥ vissa konsumenter men inte pÃ¥ mig. Om jag ska köpa en modifierad pump av en viss leverantör vill jag ocksÃ¥ veta varför. Ok att man inte behöver tala om exakt hur man utfört modifieringen, men man borde väl tala om vad man uppnÃ¥tt. Att gÃ¥ ut och säga att pumpen är sverigeanpassad är ju arrogant mot oss konsumenter!!!  Hur kommer det sig t.ex. att inte ens panasonic pÃ¥ sin hemsida Ã¥tminstone har en tabellöversikt över grundmodellerna levererade till den svenska marknaden? Varför är det sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ effekt-värden och COP-värden för olika temperaturer, är det inte det som till stor del ligger till grund för den möjliga intjäningen och just det är ju anledningen till att man installerar en pump?



Vad jag skulle vilja är att den samlade kompetensen inom det här forumet skulle kunna hjälpa till att stävja tillverkarnas och leverantörernas försök att skrämma och förvirra oss hjälplösa konsumenter.

Hmmm Det här blev långt... Bäst att sluta innan någon tar illa upp eller jag blir utkastad :P
« Senast ändrad: 19 september 2007, 20:11:09 av pade »
2 st Panasonic E9HKE. En uppe och en nere. Direktvärkande el med IQTherm regulatorer i alla rum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!