Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Kompressorn stannar, startar när den har svalnat, har spänning till kompressorn  (läst 4109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
Hej
Jag har en Optima 700 luft-vatten, mont. -01. Mitt problem är att kompressorn stannar, fläkten går, kontaktorn är tillslagen och spänning till kompr. finns. När kompressorn har svalnat så startar den igen.. har ca 4.1 ohm mellan faserna, 0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset, inga varningslampor lyser.  Frågan är, vad kan orsaka detta??

- Sitter det en termosäkring i kompressorn?  Om.. kan den åldras?
- Sliten kompressor?
- Givarfel?
- Dålig genomströmning i värme växlaren?  Filtret är rengjort, cirk. pumparna fungerar
- Andra orsaker som gör att kompressorn stannar, startar när den svalnat, går då ngr dagar..
 
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20153
  • Alien snowman.
Får du inget larm?

I så fall bör du nog kontakta återförsäljaren eller någon servicekille.  Sc:,h
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset

Menar du 0 ohm (kortslutning)? Troligen oändliga ohm, alltså öppen krets? Det låter ju som en termosäkring, sitter det vekligen en sådan i kompressorn? Ingen som vet?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48

 Hejsan.  Klart det skulle vara oändligt värde ( avbrott)  Jag har ringt och felanmält

för en vecka sedan, tyvärr är det ingen som kommer eller ens hör sig av ( IVT ) ska höra om dom har glömt mig...

Jag har hört att det kan bli detta problem som jag har beskrivit om man har läckage på systemet och köldmediet har läckt ut, om det är så kunde man ringa vilken kylfirma som helst, bara dom kommer!

Undrar om man gjorde rätt att montera sånt här skit, ni som tänker byta anläggning, tänk på att det är mera "leksaker" än driftsäkra och hållbara produkter, undrar vem som vinner i längden med en vanlig el panna (kanske 20 år) för det går garanterat sönder och det är inte gratis att reparera/byta eller uppgradera anläggningen, om dom över huvudtaget kommer utan en massa tjat..

Ett tips... Ni som har monterat er uttedel nära väggen eller gångstråk, tänk på att den avger TUSENTALS liter vatten som på vintern fryser till en is klump under aggregatet och mot väggen och det blir fuktskador eller det rinner in genom rör/el anslutningar  ( det kan bli en halv meter tjock is ) försäljarna pratar inte om det här, det döljs.. Jag är ur less på skiten och funderar starkt på en vanlig el panna...Slippa  problem som ALLTID uppkommer med tiden med dessa ej utprovade system ( luft/vatten) i framtiden kanske dom har löst problemen, jag har i alla fall betalat tillräckligt för ut provning.. undrar om det hade varit bättre  med bergvärme? Inga fuktskador på väggen i alla fall...

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534
Ett tips... Ni som har monterat er uttedel nära väggen eller gångstråk, tänk på att den avger TUSENTALS liter vatten som på vintern fryser till en is klump under aggregatet och mot väggen och det blir fuktskador eller det rinner in genom rör/el anslutningar  ( det kan bli en halv meter tjock is ) försäljarna pratar inte om det här, det döljs.. Jag är ur less på skiten och funderar starkt på en vanlig el panna...Slippa  problem som ALLTID uppkommer med tiden med dessa ej utprovade system ( luft/vatten) i framtiden kanske dom har löst problemen, jag har i alla fall betalat tillräckligt för ut provning.. undrar om det hade varit bättre  med bergvärme? Inga fuktskador på väggen i alla fall...

Det är väl inget som döljs. I installatörshandledningen, som du kan hämta hem på nätet, står det att mängden kondensvatten kan uppgå till 30-40 liter under dagar med hög luftfuktighet. Om dräneringsröret släpps till dagvattnet utomhus, måste ledningen förses med värmekabel för att undvika frysning. Alternativet är att leda bort smältvattnet till en golvbrunn inne i huset.

Själv leder jag ner vattnet till regnvattenledningen, givetvis med värmekabel ner till ledningen. Samma lösning hade jag på min gamla Völund-pump från 1983, så det är väl inget nytt fenomen.

Sture

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48

Hejsan. Hur många tror du har fått reda på att man måste montera en värmekabel för att smälta bort isen, speciellt som den inte följer med utrustningen vid installation... Och inte står det ng stans i reklamen att det åtgår extra el för att smälta bort isen...

Nää, "leksaken" ska stå mitt på gräsmattan 1 meter upp i luften, 100 meter från grannen så han slipper höra pys, skrammel, start, stopp, blås och att hans främmande slipper  fråga om det brinner hos grannen när den avfrostar...


Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Det finns nog i de flesta kompressorer ett inbyggt termiskt skydd som stannar kompressorn vid onormal värme. Troligt fel är nog köldmediebrist eller kass exp.ventil, ja det kan vara mkt men det är bara att ringa installatören i 1a hand klarar han inte ut det så ska installatören ta kontakt med ett sericeombud, det går även att kolla på www.ivt.se och se vad för serviceombud man har i närområdet och ringa själv, men det borde installatören göra tycker jag.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
Jag känner inte igen din beskrivning på optima. Jag har oxå en optima 700 och jag har ingen is och pumpen är mycket tyst :).

Mikael

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534

Hejsan. Hur många tror du har fått reda på att man måste montera en värmekabel för att smälta bort isen, speciellt som den inte följer med utrustningen vid installation... Och inte står det ng stans i reklamen att det åtgår extra el för att smälta bort isen...

Det står ju i klartext i handledningen att värmekabel skall installeras om kondensvattnet släpps utomhus, det står också att värmekabeln är ett tillbehör som inte ingår i leveransen.

För övrigt är väl den el som kabeln förbrukar försumbar. Rekommenderad effekt enligt handledningen är 15W per meter och i REGO:n är kabeln fabriksinställd på att vara på 15 min efter avfrostning. Om kabeln är 2m och avfrostning sker en gång per timma, så blir förbrukningen 180W per dygn eller 5,4kW per månad.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
Hej
Jag har en Optima 700 luft-vatten, mont. -01. Mitt problem är att kompressorn stannar, fläkten går, kontaktorn är tillslagen och spänning till kompr. finns. När kompressorn har svalnat så startar den igen.. har ca 4.1 ohm mellan faserna, 0 ohm vid stopp, inga bubblor i synglaset, inga varningslampor lyser.  Frågan är, vad kan orsaka detta??

- Sitter det en termosäkring i kompressorn?  Om.. kan den åldras?
- Sliten kompressor?
- Givarfel?
- Dålig genomströmning i värme växlaren?  Filtret är rengjort, cirk. pumparna fungerar
- Andra orsaker som gör att kompressorn stannar, startar när den svalnat, går då ngr dagar..
 
 
Jag skulle tro att det kan vara expansionsventilen i och med att den går några dagar mellan stoppen. Ger den bra med värme när den går? Om så är fallet så är det inte köldmediebrist.
Återkom gärna med info om vad det var när du fått den fixad.
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
Hejsan. Jag tror oxå att det har att göra med expansionsventilen, felet uppkom nu efter sommaren, då har ju ventilen stått i ett läge, nu när det blev kallare så började ventilen kärva när den skulle byta läge ( jag vet att dom kan kärva, ventilen är bytt tidigare) undrar om den går att leda upp eller kan man motionera den? felet har inte återkommit på ett tag nu...

Jag har ringt servicefirman igen ( ivt ) och dom har lovat att komma...

Jag ska naturligtvis dela med mig om dom hittar ngt fel..

För att ni ska få en uppfattning om isbildningen jag beskriver så försöker jag visa ng bilder hur det kan se ut, om det funkar.. Jag bor 2 mil utanför Stockholm
 
 

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
Hej,

vilken expansionsventil menar ni? Kan ni förklara för mig hur detta kan påverka kompressorm.

Mikael

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Kimmen verkar inte ha riktig koll på vad grejerna heter men i alla fall den sak som heter exp,ventil och sitter i köldmediakretsen har stor påverkan på kompressorn, och visst den kan ju vara felaktig dvs att den är nästintill helt stängd vilket skulle medföra att kompressorn blir varm och löser på sitt interna skydd, men jag tippar på att värmepumpen skulle larma på lp före kompressorn löser.
Denna ventil står ej i ett läge sommartid och ett annat vintertid, vilket kimmen verkar tro.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
Ok jag förstår. Det kan kanske också vara sensorn till expansionsventilen. Får man lågtryckpressostat larm både på för högt och lågt tryck?

Mikael

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Givetvis lågtryckslarm då e trycket lågt huvuddunk
Högtryckslarm då e trycket??????        högt Thumbsup
Är sensorn kass till exp.ventilen så måste man byta hela ventilen de hänger liksom ihop
Mest kyla men lite värme också

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal