Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Bergvärme som inte klarar minusgrader  (läst 30560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
Bergvärme som inte klarar minusgrader
« skrivet: 17 juli 2007, 17:03:40 »
Hej!

detta är min första post och jag kommer här med en del frågor om vad jag ska göra med uppvärmningen.

Jag har idag en bergvärmeanläggning som går i princip dygnet runt vid någon plusgrad ute när jag har 20,5 grader inne, detta tror jag kyler ner borrhålet och givetvis så går tillskottet in väldigt mycket när det blir minusgrader. Anläggningen verkar vara installerad i januari 2004 och har drygt 1900 timmar tillskott och ca 15000 timmar drift tid.

Förutom att anläggningen verkar ladda varm vatten väldigt ofta har jag inte märkt något direkt fel.

Huvudfrågan är hur jag ska få till billigare uppvärmning? Budget ifall investering krävs ca 10 000 kr innan nästa vinter.

Delfrågor

När jag nämner temperatur inomhus menar jag första våningen om inget annat uppges, källaren verkar vara någon grad kallare och ovanvåningen någon grad varmare.

1. Hur kan jag enklast fastställa om den håller värmen på vattnet så länge som den ska?

2. Om jag konstaterar att den spenderar för mycket arbete på varmvattnet, vad göra?

3. Jag har satt värmekurvan på noll nu i sommar och i Juli verkar den arbeta ca 3 timmar per dygn, är detta normalt för varmvatten om vi räknar med 1-2 duschar per dag samt att vi diskar utan diskmaskin?

4. Något som är konstigt är att jag vid något tillfälle upplevt att några element är lite varma trots att jag satt värmekurvan på noll, kan någon förklara detta?

5. Om bergvärme anläggningen visar sig vara korrekt fungerande och att problemet är att den är väldigt underdimensionerad(konstigt då den verkar ha kostat 150 000) antar jag att det bästa jag kan göra är att låta den ta hand om det den klarar och komplettera med ett sekundärt uppvärminingssystem, har jag rätt?

6. Jag körde i Februari på kurva 3, då klarade anläggningen ca 3 - 4 minusgrader innan tillskottet gick in men vi hade då ca 15,5 - 16 grader när det var minus ute och ca 2 - 3 grader varmare när det var lite varmare ute, detta gör att jag tänker att med ca 10 grader inomhus så borde den klara vintern utan tillskott. Bör jag komplettera med kamininsats eller luft luft värmepump eller kanske något annat?

7. Hur gör jag för att ställa in temperaturen på olika våningar och i olika rum?, nu känns det som att elementen trots att de verkar ha termostater verkar vara typ av eller på, min tanke är något åt följande håll, 10 grader i källaren, men i framtiden ska ett rum i källaren användas som hobby rum och då måste det gå att öka värmen när man är där, denna då och då uppvärmning bör kanske ske med annat än bergvärmen?, 21 grader på första våningen överallt, 19 grader på ovanvåningen, dessa två våningar skulle kanske kunna värmas till 10 grader av bergvärmen och övrigt via kompletterande värme, alternativt stänger jag helt av bergvärmen i vissa rum och bör dessa helt med komplettering och vissa helt med bergvärme men detta känns som att det borde ge både sämre komfort och ekonomi. Hur bör bergvärmen ställas in nu och vid en komplettering?

8. Om jag kompletterar på första våningen så tror jag ovanvåningen kommer att ta hjälp av det och det blir bara källaren som blir kall, har jag rätt?

9. Om jag kompletterar är tanken självklart att uppnå betydligt högre COP genom en kombination av mindre kylning av borrhål samt lägre uttemperatur till elementen, hur hittar jag den bästa lösningen om jag skulle kombinera med luft luft värmepump alternativt insats i spisen?

10. Efter en eventuell komplettering ska inte tillskottsel alls behövas, innebär detta att jag kan säkra ner och hur kan jag tjäna på att säkra ner?

11. Jag har två öppna spisar, skulle jag sätta en kamin insats i hobby rummet i källaren så ligger det vägg i vägg med bergvärmepumpen, kan jag dra på något sätt värma borrhålet med kaminen?

12. Kan det vara värt att fundera på att värma borrhålet med hjälp av solpanel?

13. Hur mycket bedömer ni att jag förlorar per år med mitt bergvärmesystem jämfört med ett likvärdigt men riktigt fungerande system?

14. Luft luft värmepump ger vad jag förstått bättre luft medans kamin insats håller skorstenen i skick och kanske också håller borta fukten om jag skulle placera den i källaren, vilket av systemen ger bäst sidoeffekter?

15. Med mina ytterst begränsade kunskaper gör jag bedömningen att en luft luft värmepump på första våningen och längre fram en kamin insats i hobby rummet i källaren är bästa lösningen, om jag har rätt vilka produkter bör jag fundera på?

16. Går det att kombinera bergvärme med luft vatten värmepump?

Oj oj det blev alldeles för mycket frågor, svara på det ni vill.

Mvh

IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7117
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2007, 19:45:09 »
Kan vi få lite data om pumpeffekt och borrhålsdjup. Fördelningen mellan värme och varmvatten vore inte så dumt heller om den går att avläsa, det är inte säkert det går för alla fabrikat av pumpar. Handdiskar kan kräva rätt ordentliga mängder varmvatten.

Pumpen har för liten effekt de är helt klart, frågan är om det beror på att ingående köldbärartemperatur (vad är den vintertid?) är för låg eller om pumpen effekt valdes för liten. Ca 5000 timmar driftid per år och ca 600 timmar tillskott (vilkten effekt är inställd? 6 kW brukar vara det normala) är för höga värden.  Vad var det för uppvärmningssystem tidigare? Uppenbarligen har man trott att huset krävde betydligt mindre värme än vad det gör.

Svar på några frågor:
4. Beror troligen på att växelventilen släpper fram en dutt varmvatten till radiatorerna efter avslutad varmvattenkörning.

9. Komplettering brukar inte vara meningsfull men det har koppling till fråga 13.

12. Meningslöst, fungerar inte.

13. Önskade data enligt ovan behövs.

I sådana här fall brukar det vettigaste vara att gilla läget även om det svider när tillsatseltimmarna avläses men får vi lite data så kommer det nog förslag.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2007, 21:06:01 »
Kan vi få lite data om pumpeffekt och borrhålsdjup.

Han har skrivit ganska mycket i profilen. 7kW IVT och 100m totalt borrdjup verkar vara snålt tilltaget till det relativt stora huset. Hur isolerad är källaren? Jag är inte alls någon expert, men jag har läst tidigare här på forumet att gamla, dåligt isolerade, källare kräver mycket energi.
Om det vore mitt hus skulle jag nog satsa på att försöka komplettera med L/L eller insats till öppna spisen. Vilket man väljer beror nog på om man gillar att pyssla med ved och kan få tag på det billigt och smidigt. Det borde nog finnas innegivare till bergvärmepumpen för att få det att fungera bra.

En annan idé är ju att lägga ner en ytjordslinga för att hjälpa upp brinetempen. Beroende på tomten och hur smidigt det är... Det skulle ju också vara en förberedelse för en framtida större VP, då skulle ju 100m vara på tok för klent.
« Senast ändrad: 17 juli 2007, 21:14:29 av Olle61 »
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad gladiac

  • Känd från Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Nibe 1230-6
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2007, 23:10:02 »
Oj oj , är ingen expert men jag tycker direkt pumpen och speciellt borrhålet ser underdimentionerat ut.
Ett tips kan vara att borra ett yttligare hål för att få upp temperaturen på brinern , det kommer att öka
effekten på pumpen , men det är svårt att säga hur mycket det ger i sparade kronor , kanske finns någon som
kan räkna lite på det. Det är ju en rätt så dyr "investering" så jag vet inte hur lång återbetalnings tiden blir.
Vad sitter det för element i huset ? kan ju kanske vara så att det är högtempade element och då blir aldrig bergvärme särskilt effektivt. Investera i ett par fläktkonvektorer ??(lönsamt?)
Lite nyfiken , vad har du för temp på inkommande brine när pumpen gått ett tag mitt i smällkalla vintern ?
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall År 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #4 skrivet: 17 juli 2007, 23:22:13 »

Lite nyfiken , vad har du för temp på inkommande brine när pumpen gått ett tag mitt i smällkalla vintern ?

Han skriver ju i profilen "GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), " Jag känner inte till givarnumreringen men jag tolkar det som -0,7 inkommande brine. Lite kallt men ingen katastrof?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 739
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2007, 00:11:43 »
275 m2 och en liten 7 kw pump med 100 m borrhål är underdimentionerat.
Tror det var i plus dom tog upp detta och det blev dyrare efter än före.
Klart lämpligaste är 1 eller 2 Luft/Luft värmepumpar som får sköta värmen under vår,vinter och höst.
Placera dom eller den strategiskt för största yta den kan värma så behöver bara bergvärmepumpen göra tappvarmvatten och stötta lite.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2007, 02:22:10 »
Tack för svaren! Följd frågorna jag ställer i mina svar efter statistiken är det självklart öppet för alla att svara på.

Det finns lite info i min profil men jag borde bifogat mer fakta, här kommer lite statistik.

Alla värden är noterade 2007.

Datum: 23/1
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: - 8,9 19,3
Tid: 8,35
Värde på elmätaren: xx8048
Drift timmar på bergvärme: 13954
Ts: 1880
Värmekurva: 4,6

GT 1:  45,2 38,9
GT 2: -8,1
GT 3: 51,0 51,9
GT 6: 81,7
GT 8: 56,1
GT 9: 40,8
GT 10: -0,2
GT 11: -2,4

Datum: 24/1
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: - 3,9, 18,8
Tid: 10.05
Värde på elmätaren: xx8133
Drift timmar på bergvärme: 13979
Ts: 1884
Värmekurva: 4,4

GT 1:  33,4 36,3
GT 2: -2,2
GT 3: 51,0 48,9
GT 6: 86,2
GT 8: 53,3
GT 9: 48,8
GT 10: -0,2
GT 11: -2,5

Datum: 24/1
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: - 6,1, 18,1
Tid: 18.45
Värde på elmätaren: xx8156
Drift timmar på bergvärme: 13987
Ts: 1885
Värmekurva: 4,4

GT 1:  34,2 32,8
GT 2: -3,4
GT 3: 51,0 50,9
GT 6: 88,5
GT 8: 56,4
GT 9: 51,7
GT 10: -0,3
GT 11: -2,5

Datum: 27/1
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: - 2,6, 17,1
Tid: 11,35
Värde på elmätaren: xx8346
Drift timmar på bergvärme: 14049
Ts: 1894
Värmekurva: 3,5

GT 1:  32,1 27,0
GT 2: -2,6
GT 3: 51,0 53,0
GT 6: 94,1
GT 8: 60,9
GT 9: 53,1
GT 10: -0,5
GT 11: -2,7

Datum: 12/7
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: -
Tid: 13.45
Värde på elmätaren: 103277
Drift timmar på bergvärme: 15689
Ts: 1909
Värmekurva: 0

GT 1:  19,5 23,2
GT 2: 16,1
GT 3: 51,0 51,6
GT 6: 27,5
GT 8: 24,3
GT 9: 24,5
GT 10: 8,9
GT 11: 9,9

Datum: 17/7
Temperatur ute/inne enligt termometer i köket: -
Tid: 12.35
Värde på elmätaren: 103359
Drift timmar på bergvärme: 15701
Ts: 1909
Värmekurva: 0

GT 1:  19,5 24,6
GT 2: 24,5
GT 3: 51,0 52,3
GT 6: 26,3
GT 8: 48,8
GT 9: 43,8
GT 10: 12,7
GT 11: 12,9

Till Roland:

Det lägsta värde jag noterat på köldbärare in var -0,7 och ut -2,7 men jag misstänker att
dessa värde är optimistiska. Fördelningen mellan värme och varmvatten är 83% 17%. Jag har
bara ett papper vilket verkar vara en faktura och där framgår inte borrdjup, jag vet att där är
två hål och någonstans ifrån har jag fått för mig att det ena är 60m men vet inte säkert och det andra vet jag egentligen inte alls. Huset värmdes med olja innan. Gilla läget kan jag inte göra
av flera orsaker men bara tanken på att någon lagt otroliga 150 000 på något som verkar
vara dåligt räcker.

Det var intressant att du tror växelventilen läcker, kan detta försämra effektiviteten på
bergvärmen och hur fixar jag felet?

Till Olle61:

Jag tror källaren är dåligt isolerad, däremot tror jag övriga huset är okej, har t ex rätt mycket
3 glas fönster och vinden verkar bra isolerad.

Om jag skulle komplettera med luft luft värmepump, hur uppnår jag bäst COP totalt sett, t ex
upp till 10 grader med bergvärmen och resten med luft luft värnepumpen eller har du något
annat förslag? Vilken värmepump fungerar bra under liknande förutsättningar?

Jag har grannar runt om men jag har en mindre gräsmatta, kanske det går att lägga slinga där,
vad kostar det?

Till gladiac:

Jag verkar ha en väldig blandning av element, jag vet egentligen ingenting om element men min
ut temperatur till elementen(GT 8 ) och min intemperatur ifrån elementen (GT 9 ) samt min in
temperatur på köldbärar mediet(GT 10 ) framgår i statistiken jag bifogar i detta svar samt
ytterst kort i min profil. Jag är personligen lite tveksam till om att fläktkonvektorer kan vara
lika effektivt som en luft luft värmepump då den senare borde avlasta bergvärmen mer,
priserna verkar vara ungefär samma men alltså jag vet inte. Jag har tagit bilder på alla
elementen men vet inte om det är av intresse att jag försöker bifoga bilderna?

Jag tror ett hål till hade varit bra men det lär ligga långt utanför budger och då spelar
egentligen inte återbetalningstiden någon roll men det hade varit intressant att veta hur mycket jag skulle tjäna på ett bra borrhål.

Till joompa:

Det du säger är vad jag tror också, nu är jag visserligen inte säker på hur djupt borrhålet är
och jag värmer bara upp ca 200 kvm, 275 kvm inkluderar också t ex det ouppvärmnda
garaget, så jag har inte helt gett upp på att de ska gå att göra systemet effektivare men allt
tyder på att både hål och värmepumpen är underdimensionerade och det betyder ju att det i
praktiken är mer eller mindre värdelöst, det jag funderar över är vems är ansvaret att se till att
systemen åtminstone är något sånär rätt dimensionerat?

Gällande luft luft värmepumpar bör jag satsa på en för ca 10 000 eller två för 5 000?

Eftersom jag har ett rum i källaren på 25 kvm som behöver värmas då och då samt att det
nog skulle vara bra med luftrening i källaren kanske två är bättre, då en nog med stor
säkerhet bör placeras på första våningen i ett 60 kvm stort rum med en relativt stor
dörröppning upp till övervåningen.




IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2007, 08:44:53 »
Du har skräp i filtret på radiatorsidan om man kollar 23-1 så är deltat 16 grader men 24-1 när den gör vv så ligger deltat på 6 eller vad det var. Du kanske har rengjort detta redan??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ROLPeR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 394
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #8 skrivet: 18 juli 2007, 11:27:13 »
Jag har bara ett papper vilket verkar vara en faktura och där framgår inte borrdjup, jag vet att där är
två hål och någonstans ifrån har jag fått för mig att det ena är 60m men vet inte säkert och det andra vet jag egentligen inte alls.

Om den som borrat gjort vad han ska så har han skickat ett borrprotokoll till SGU.
Kontakta SGU, http://www.sgu.se dom skall ha data om dina brunnar.

Brunnsarkivet har telefontid måndag–fredag 9.00–11.00.

Sveriges geologiska undersökning (SGU)
Brunnsarkivet
Box 670
751 28 UPPSALA

Tel: 018-17 90 00 (SGUs växel)

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 18 juli 2007, 15:36:20 av ROLPeR »
CTC EcoHeat 5 V3, 140m borrdjup,  >135m aktivt djup,  3m till berg 6m foderrör. 100 m² + 100 m² källare. Byggår 1960 Sollentuna. Tidigare toltalförbrukning Max/Medel 28000/26800 kWh. 1:a året 10400 kWh. Installation klar 2007-05-10. Spisinsats "Stora trekanten" från Roslagsspisen.

Installationsbilder http://picasaweb.google.com/RollePer

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad gladiac

  • Känd från Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Nibe 1230-6
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #9 skrivet: 18 juli 2007, 13:13:27 »
Hej igen..
Kollat lite snabbt på dina värden. Blir inte riktigt klok på siffrorna men inkommande KB på -0.7  som kallast är ingen katastrof , dock tycker jag att skillnaden mellan fram och tillbaka på varma sidan är lite skum , tror att man ska försöka ligga mellan 7-10 grader i differans när pumpen gått en stund.
Skulle vara intressant att veta hur dina element känns när du tex skickar ut 40 gradigt vatten ? känns det som det kommer någon värme ifrån dom ?
Sedan så såg jag att igår 17/7 hade du en ut temperatur på elementen på 48,8 grader ??? tycker det verkar skumt , behöver du verkligen värme inomhus så här års ? och 48.8 låter väldigt högt för att vara mitt i sommaren men jag är ju ingen expert.
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall År 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #10 skrivet: 18 juli 2007, 13:41:06 »
Du har skräp i filtret på radiatorsidan om man kollar 23-1 så är deltat 16 grader men 24-1 när den gör vv så ligger deltat på 6 eller vad det var. Du kanske har rengjort detta redan??

Den 23:e har den precis lagt om till VV-laddning, men med alldeles för högt börvärde på GT3.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #11 skrivet: 18 juli 2007, 13:49:02 »
Hej igen..
Kollat lite snabbt på dina värden. Blir inte riktigt klok på siffrorna men inkommande KB på -0.7  som kallast är ingen katastrof , dock tycker jag att skillnaden mellan fram och tillbaka på varma sidan är lite skum , tror att man ska försöka ligga mellan 7-10 grader i differans när pumpen gått en stund.
Skulle vara intressant att veta hur dina element känns när du tex skickar ut 40 gradigt vatten ? känns det som det kommer någon värme ifrån dom ?
Sedan så såg jag att igår 17/7 hade du en ut temperatur på elementen på 48,8 grader ??? tycker det verkar skumt , behöver du verkligen värme inomhus så här års ? och 48.8 låter väldigt högt för att vara mitt i sommaren men jag är ju ingen expert.

GT2 är 24,5° d.v.s. sommarurkopplingen har stängt cirkulationspumpen och skiftat växlingventilen mot beredaren. En viss självcirkulation uppstår mellan beredare och kondensorn, vilket ger högre temperatur på GT8 och GT9.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #12 skrivet: 18 juli 2007, 14:43:00 »
Jag tror källaren är dåligt isolerad, däremot tror jag övriga huset är okej, har t ex rätt mycket
3 glas fönster och vinden verkar bra isolerad.
Källaren kanske är en del av problemet.

Om jag skulle komplettera med luft luft värmepump, hur uppnår jag bäst COP totalt sett, t ex
upp till 10 grader med bergvärmen och resten med luft luft värnepumpen eller har du något
annat förslag? Vilken värmepump fungerar bra under liknande förutsättningar?
Det är nog bra att köra bergvärmen tillsammans med L/L för att undvika kallras från fönstren.
För övrigt får man nog prova sig fram till vad som är vettigast. Om du kör L/L på höst och vår förutom tappvarmvatten så sparar du ju både på bergvärmepumpens livslängd och värmen i berget.

Jag har grannar runt om men jag har en mindre gräsmatta, kanske det går att lägga slinga där,
vad kostar det?
Du har ju trots allt ganska vettig temperatur in från hålet. Till den VP du har nu så kanske det inte är någon idé. Om du stöttar med L/L VP så lär ju tempen på brine stiga lite.



Har du koll på om kompressorn i värmepumpen går kontinuerligt även när tillskottet går in? Hos mig hände det att eltillskottet gjorde att VP kom upp i temp och kompressorn slog ifrån, så ska det inte vara. Numera är tillskottet blockerat och jag slår till det manuellt vid behov, men min VP är äldre och har mera primitiv styrning.

Du kan öka hysteresen på tappvamvattnet för att få den att slå till/från så ofta. Du kanske kan kolla lite på foumet, här finns info om växelventilen också:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6813.0
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2039
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2007, 16:37:37 »
Det kan väl tyckas att du har en storlek för liten värmepump till ditt hus. Det skulle nog varit bättre med en 9kw,men om man bara har en 100 meters borra så blir de inget bra.
Om du nu ska installera för låt oss säga 10k så vad??
Värmepumpen kräver tillskott vid -grader så om man vill ha mindre tillskott så kommer man påfresta borran mer. Det går att fördröja tillskottet men man behöver ha en bättre borra.
Alt.1 Om du kan lägga ner slang i trädgården eller om du har plats för ca 150 meter, hör vad det skulle kosta
Alt.2 Varför inte sätta en köldmediekylare på uppkommande brine som då värmer denna så att värmepumpen får en högre brine in samt att du kan återladda borran så fort det i stort sett är +grader
Alt.3 Kolla med förra ägaren eller sgu om de vet xakt hur djup borra du har,för en 9kw behöver man minst 150m i så fall kan man kanske byta kompressor med tillhörande komponenter för att få en 9kw
det borde kosta cirka 10-15kmen då förutsatt att man har borra så det klarar sig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
SV: Bergvärme som inte klarar minusgrader
« Svar #14 skrivet: 18 juli 2007, 17:08:44 »
7 kW borde räcka till 200 m² i södra småland.

Eltillskott vid ±0°C tyder på att något är fel. Att hänga på utrustning istället för att kontrollera att grejerna fungerar som det är tänkt, är att börja i fel ände.

Vi är många som bor betydligt längre upp i landet, och värmer våra hus med en 7:a. Bertil, Rickard, kocken...för att nämna några.

Eller varför inte nämna pricken, som värmer 230 m² med en 8:a ner till -30°C utan tillskott.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal