Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?  (läst 3235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Optimera mera!
Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« skrivet: 03 juli 2007, 19:23:14 »
Tjohej.

Installerade pump nummer två i veckan på övervåningen Thumbsup

Den har jag testat att köra kyla resp avfuktning på nu till en stor lycka :)

Men, vad är skillnaden mellan dessa två?
Avfuktning drar mindre el, det ser jag men fuktar inte kyldriften av den med?

Varör har man dessa två olika annars om man bara behöver köra kyldrift för o fukta av?
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad vpgr

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1224
    • Värmepumpsgruppen
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2007, 21:28:09 »
Vid kyldrift så kondenseras fukten av på innerdelen konstant samtidigt som temperaturen sänks.
Vid avfuktning så pendlar maskinen mellan kyldrift och rent fläktläge.
På så sätt så sänks inte temperaturen i samma utsträckning och effektbehovet blir mindre.

Häls
Tomas
Värmepumpsgruppen specialister på värmepmpar med 3 butiker i Stockholm med utställning. 4:e öppnas inom kort i Järfälla.
Bergvärme -  Luft/vatten - Luftvärmepumpar.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Optimera mera!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2007, 21:31:26 »
ok, låter bra.

Vad styr avfuktningen då? Sitter det en fuktsensor i denna apparat mån tro?
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2007, 18:42:44 »
Kyleffekten delas upp i latent och sensibel kyleffekt!

Den sensibla är den kännbara som du kan mäta med en termometer den latenta är den som "bara" kramar vatten ur luften.

I kyldrift så kan den latenta delen uppgå till ca 30% av kyleffekten, dvs den rinner bort i form av vatten. (i juli-aug)

Om man sänker fläkthastigheten så temperaturen i batteriet blir lägre (ner mot 0grader) så ökar den latenta kyleffekten och kramar då ut mer vatten än om den ligger på +5grader.

I avfuktning så kan temperaturen dyka under 0grader stundtals och kyldriften stoppas då och man kör därför med fläkten för att "avfrosta" innedelen.

Maskinen vet inget alls om din luftfuktighet utan du provocerar med (Dry) fram en dålig kyldrift med för låg temperatur i batteriet som måste räddas upp av ren fläktdrift (avfuktning)  Dvs den latenta värmeupptagningen tar överhand med den sensibla som normalt skall hållas så hög som möjligt. inställningen görs genom att säga till maskinen att man vill ha 2grader lägre rumstemperatur men den dåliga kylegenskapen förmår inte att sänka temperaturen särskilt mycket.
« Senast ändrad: 06 juli 2007, 18:48:01 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Optimera mera!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2007, 10:42:08 »
Hej.

Tack för ditt svar, som jag nu har läst över 5 ggr men inte riktigt får kläm på.


Om jag vill fukta av luften så kör jag på avfuktning, helt enkelt Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2007, 15:56:02 »
Bra kyldrift erhålls genom att köra mycket luft genom batteriet och hålla temperaturen i batteriet över luftens daggpunkt.
Energimässigt!

Då blir hela effekten sensibel och kan därför mätas med termometer före och efter batteriet. dvs all effekt ger temperatursänkning.

Man använder sk daggpunktsreglering på större fastigheter med vatten (kylt av kylmaskin) för att slippa kondenstråg och kondensavlopp. (stora kostnader)
Nackdelen är att i juli-aug så kan åskväder dyka upp som ger mycket hög luftfuktighet och temperaturen bli över 30 grader ute,  då är vattentemperaturen över +20 grader och kyler därför dåligt. kostnaden blir låg men innetemperaturen kan oftast inte hållas nere.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 2473
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2007, 17:21:54 »
Tror inte jag skulle kunna förklara det bättre. Men jag försöker. Om vi i exemplet antar att du har 30 ºC i rummet och vill ha ner temp till 25 ºC samt att daggtemp är 25 ºC, är det billigare att låta förångaren bli 25,5 ºC istället för 20 ºC eftersom det då inte åtgår enegi till omvandlingen gas till flytande.
Hmmm, tycker inte det blev bättre. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Optimera mera!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2007, 15:52:22 »
Här kör vi SENA svar studs

Ok, tror jag hajjar men hur vet jag vart daggpunkten ligger då??

 *vinkar*
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Skillnad på avfuktning & kyla i en 123:a?
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2007, 14:50:29 »
Daggpunkten är den temperatur då luftens ånga går över till kondenserat tillstånd.

Kan vara att spegeln som sitter i ditt dushrum som bara är någon grad kallare än den 100% relativt fuktiga luften som är i Dushrumet (den immar igen av kondensat)

Du måste känna till luftfuktigheten på luften inne samt temperaturen och sen kolla i ett mollierdiagram http://www.acc.umu.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm för att se hur mycket du behöver kyla för att hitta daggpunkten. Beroende på hur mycket ytterligare du kyler (kallare temperatur på den kalla ytan) så kramas mer vatten ut och du kan då se direkt i gram per kilo luft hur mycket en viss sänkning ger i vatten.

Daggpunkten ligger vid 100% axeln (längs ned i diagramet och det finns en krumelur =1 (saknas på mitt tangentbord) sen är det bara att sänka temperaturen du flyttas då i sidled åt vänster längs den nedre =1 linjen) och gå rakt upp i diagramet så ser du skillnaden gram per kilo luft.

Vet du då luftmängd i kilo luft och lufttemperatur före och efter din innedel samt luftfuktighet i rummet så kan säga att så här mycket vatten kommer i hinken på ett dygn. 

Allt är förutbestämt och lite krångligt utan rätt mätinstrument men man kan ju vända på allt och bara mäta hur mycket vatten det droppar under en viss tid och jämföra.
« Senast ändrad: 31 juli 2007, 15:04:50 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal