Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Måste man ha acktank till vattenburen golvvärme?  (läst 1422 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zno

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
Måste man ha acktank till vattenburen golvvärme?
« skrivet: 03 maj 2007, 18:15:03 »
Har nyligen börjat snegla på bergvärme för en nyproducerad villa i stockholmsområdet och har lite nybörjarfrågor. Till att börja med:

- Måste man ha en ackumulatortank om man ska ha har vattenburen värme i platta på mark?
(Fick denna uppgift av IVT:s återförsäljare)

- Kan det "räcka" med IVT:s minsta bergvärmepump på 6kW till en enplansvilla på 160kvm?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 20933
  • Alien snowman.
SV: Måste man ha acktank till vattenburen golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2007, 19:03:52 »
Nej, man måste inte ha acktank till vattenburen golvvärme, men normalt så är det rätt lite vatten i ett golvvärmesystem så temperaturen blir jämnare.

Om man räknar på ett välisolerat nybyggt hus så kommer en 6 kW VP räcka till 160 m2.

Ta även in offerter på några fler värmepumpar, det kostar inget att kolla upp.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad utopiazz

• Guldmedlem
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 09:55:09 »

men ofta svårt at få svar  fiR:

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad zno

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2007, 13:18:52 »
Nej, man måste inte ha acktank till vattenburen golvvärme, men normalt så är det rätt lite vatten i ett golvvärmesystem så temperaturen blir jämnare.

OK, tack för ditt svar. Gäller samma om man har en frånluftsvärmepump? (Acktank har nämligen aldrig kommit på tal då jag diskuterat med FLVP-säljare)

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 27197
  • Ägare av forumet
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2007, 13:50:55 »

men ofta svårt at få svar  fiR:

/Johan

www.energioffert.se

De flesta får svar.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 20933
  • Alien snowman.
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2007, 17:19:02 »
OK, tack för ditt svar. Gäller samma om man har en frånluftsvärmepump? (Acktank har nämligen aldrig kommit på tal då jag diskuterat med FLVP-säljare)

Antingen så finns FLVP i storleken 2 kW och då behövs inte så mycket vatten (man brukar räkna med minst 25 liter/kW VP). Nackdelen med denna typen av FLVP är att den är lite klen och klarar kanske i bästa fall ca 0 ºC ute utan eltillskott.

Sen finns Comfortzone FLVP som har inverterstyrd kompressor som anpassar uteffekt efter värmebehov vilket också gör en volymförstorare onödig.

Vanlig BVP har modellen on/off styrning vilket gör att den också behöver en viss mängd vatten att jobba mot för att den inte ska starta/stoppa i ett.

NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad zno

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2007, 20:04:39 »

Antingen så finns FLVP i storleken 2 kW och då behövs inte så mycket vatten (man brukar räkna med minst 25 liter/kW VP). Nackdelen med denna typen av FLVP är att den är lite klen och klarar kanske i bästa fall ca 0 ºC ute utan eltillskott.

Sen finns Comfortzone FLVP som har inverterstyrd kompressor som anpassar uteffekt efter värmebehov vilket också gör en volymförstorare onödig.

Vanlig bergvärmepump har modellen on/off styrning vilket gör att den också behöver en viss mängd vatten att jobba mot för att den inte ska starta/stoppa i ett.

Tack! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal