Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur lurar jag min Nibe 1215-7 så att den inte värmer varmvatten ??  (läst 4453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida

Någon som vet, eller har möjlighet att kontrollera (mäta), vilken resistans som givaren för varmvattnet har vid tex 50 ºC på en Nibe 1215-7. Om någon vänlig själ har möjlighet att mäta resistansen, så slipper jag åka till stugan och göra det.
Givaren har nr 88 i manualen.

Anledningen är att jag vill "lura" min VP som jag har i mitt fritidshus så att den inte står och värmer varmvatten i "onödan".

Är jag helt fel ute, eller kan man via en växlande brytare växla till ett motstånd med en viss resistans "lura" VP'n så att den inte värmer vattnet i beredaren.
När jag kommer till stugan så växlar jag brytaren så att den känner av givare 88 i beredaren och börjar värma varmvattnet.

 
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450

Någon som vet, eller har möjlighet att kontrollera (mäta), vilken resistans som givaren för varmvattnet har vid tex 50 ºC på en Nibe 1215-7. Om någon vänlig själ har möjlighet att mäta resistansen, så slipper jag åka till stugan och göra det.
Givaren har nr 88 i manualen.

Anledningen är att jag vill "lura" min VP som jag har i mitt fritidshus så att den inte står och värmer varmvatten i "onödan".

Är jag helt fel ute, eller kan man via en växlande brytare växla till ett motstånd med en viss resistans "lura" VP'n så att den inte värmer vattnet i beredaren.
När jag kommer till stugan så växlar jag brytaren så att den känner av givare 88 i beredaren och börjar värma varmvattnet.
 

Den givare (NTC) jag har är avsedd för en Nibe XX30 men vad jag vet är det Nibes universalgivare, använd till det mesta, alltså även XX15, utegivare, RG10 mm.

Vid ca 22° håller den 3,48 kΩ och vid 51° bara 1,26 kΩ.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Välj en resistans på högst 1,2 kΩ så tror VP:n att det är rejält med VV.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
    • Byhålan
En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida
En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida

Den givare (NTC) jag har är avsedd för en Nibe XX30 men vad jag vet är det Nibes universalgivare, använd till det mesta, alltså även XX15, utegivare, RG10 mm.

Vid ca 22° håller den 3,48 kΩ och vid 51° bara 1,26 kΩ.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Välj en resistans på högst 1,2 kΩ så tror VP:n att det är rejält med VV.

Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450

Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida

Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 kΩ nästa gång jag åker dit.
Tack för info´n.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Jobbar med service av värmepumpar..

Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.
Tack för info´n.


Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gla

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Många värmepumpar blir det!!
    • Min hemsida

Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..

Det här blir enklare och enklare :)
Jag trodde att det måste finnas en givare för att slippa larm, men så kanske det inte är.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus från direktverkande el till vattenburet, våren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) på övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggår -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i två plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376

Om det är så att det är samma givare i XX30 som i XX15, så kan jag ju kolla på min egen i huset där jag bor   ^-^
Trodde det var olika givare bla för att det har olika utegivare RG10 resp RG20.


 Vad jag vet är det samma NTC-motstånd i RG10 och RG20 men de skiljer i övrigt.

Ok. Jag får ta med mig ett motstånd på 1,2 k? nästa gång jag åker dit.
Tack för info´n.


Absolut enklast är att helt enkelt sätta en brytare på kabeln till vv-givaren... den kommer bara göra värme då eftersom systemet känner av om givaren finns där eller ej.. Ingen givare inget varmvatten alltså..
Är du säker på att det bara är att bryta respektive koppla in brytaren? Måste man inte starta om styrsystemet för att den skall känna av driftläget?
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA

Hastigheten på korrosionen beror på flera olika faktorer där temperatur och syremängd är ett par element. Vid stillastående syrefattigt vatten har du lite korrosion medans syrerikt vatten ger hög korrosion. Även temperaturen inverkar. Hög temperatur ger hög korrosion om det finns gott om syre i vattnet.


Jag tror iaf att om du stänger av VVB så kommer den lägre temperaturen att "spara" beredaren.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

maha6305

  • Gäst
Blir nog en del skvättande ur säkerhetsventilen på VV varje gång vattnet ska upp i temp, men det är ju inget farligt.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
En annan fråga i sammanhanget är följande:
när korroderar en varmvattenberedare mest , vid varmt eller kallt vatten?
Alltså är det lämpligt att låta den stå kall? Någon som vet?

///AndersA

Hastigheten på korrosionen beror på flera olika faktorer där temperatur och syremängd är ett par element. Vid stillastående syrefattigt vatten har du lite korrosion medans syrerikt vatten ger hög korrosion. Även temperaturen inverkar. Hög temperatur ger hög korrosion om det finns gott om syre i vattnet.


Jag tror iaf att om du stänger av VVB så kommer den lägre temperaturen att "spara" beredaren.
Låter rimligt , är benägen att hålla med.
//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
En fråga bara, hur går det med legionellahöjningen då   ???

Kanske funkar normalt ändå iom att den e periodisk, men jag ba undra...

Den har jag avslagen. Jag kan/brukar aktivera den när jag är där.

Stillastående vatten med temperatur 30°C-40°C .....är utmärkta förhållanden för legionellatillväxt. 

maha6305

  • Gäst
Korrisionen INNIFRÅN borde rimligtvis minska med minskande temperatur, medans korrisionen UTIFRÅN skulle kunna öka om det blir kondensfukt som lyckas ta sig igenom isoleringen in till beredaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal