Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Kass projektledning - Kompensation eller inte??  (läst 703 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mindmine

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Kass projektledning - Kompensation eller inte??
« skrivet: 02 april 2007, 14:48:05 »
Hej

Mitt första inlägg....hade varit kul om det var positivt...

Vi har handlat installation och prylar av en stor leverantör och har drabbats av följande:

Enligt överenskommelse skulle borrning ske på måndag, tisdag eller onsdag och demontering av oljepanna och tank samt installation på torsdag. När jag inte hört något på onsdag vid 16.30 ringde jag för att få besked varvid säljaren klargjorde att installation skulle vara klar under torsdagen. Han tackade mig för att jag påmint honom....! Han ringde tillbaka och ville flytta instalationen 3 veckor, vilket jag sade nej till.

Onsdag - Borren kom 20.30 på kvällen, ingen borrning skedde.
Torsdag - På grund av sen start och maskinproblem kunde inte borrningen slutföras, resultat ca 100meter borrhål
Torsdag - Rörmokarna och elektrikern installerade sina delar, ingen inkoppling genomförbar då borrning ej var klar. Lovad att fredag skulle vara sista dagen för installation då slangsättarna kunde pressa kopplingarna inne i huset.
Fredag - Borrning (175m) och slangsättning, ingen installation då de inte var de som gjorde detta.
Söndag - försök till luftning av element av mig.....SAMTLIGA testade element hade runddragna luftnipplar. Dessa blev iordninggjorda i vintras och var fullt funktionella då. Vem löser detta åt oss?

Kontentan av detta:
jag har tvingats vara hemma från jobbet 2 dagar istället för 1, dessutom kommer det att bli en ytterligare dag när inkoppling sker.
All drift sker på elpatron med hög energiförbrukning som följd.
Renovering/byte av luftnupplar

Jag tycker inte att detta är acceptabelt, visst får man vara medveten om att det är en stor installation och många inblandade men hittills är det inget som har gått som jag blivit lovad eller som jag förväntat mig.

Kan jag begära någon form av kompensation??
NIBE 1125-8, 160 m aktivt borrdjup, Nibe VPA 300 lit, 125 m2 boyta 125 m2 biyta, byggt 1970. Tidigare 1,8 kbm olja/år, tidigare ägare har installerat elburen golvvärme på ca 35m2 källaryta = 15000KwH. Konvektor i källare för jämnare innetemperatur.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
SV: Kass projektledning - Kompensation eller inte??
« Svar #1 skrivet: 03 april 2007, 18:13:06 »
Läs konsumenttjänstlagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
Alla villkor i avtalet som ger sämre villkor än lagen för dig som konsument är ogiltiga. Då gäller lagtexten.
Läs §§ 24 och 25.
Alla kostnader som uppkommer för dig, direkta såväl som indirekta, är entreprenören ersättningsskyldig för. Du har alltså rätt att t ex få ersättning för inkomstförluster pga av att du varit tvungen att ta ledigt från ditt arbete pga hans försening.
Läs dock det finstilta i kontraktet, står det något om tider så gäller det. Står inget så gäller lagen och där finns en hel del utrymme för dröjsmål.
Nipplarna:
Om du kan göra sannolikt (obs formuleringen) att det orsakats av entreprenören så har han bevisbördan att bevisa att han inte orsakat felet. Han har alltså mycket svårare än du att få rätt.
Se först av allt till att de färdigställer installationen. Först därefter reklamerar du. Tänk på att du kan hålla inne betalningen, men bara så mycket som du kräver i ersättning.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal