Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Misstag?  (läst 802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heat?

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 704
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
Misstag?
« skrivet: 01 december 2004, 17:01:23 »
MIn cirkpump sitter på returen och "suger" tillbaka vattnet in i VP. Detta pga. att rörpularen antog att allt var rätt gjort tidigare och placerade pump och gjorde sin installation. Gissa om han blev förvånad när han upptäckte att systemet gått åt fel håll tidigare...
I det läget var det bara att gilla läget och låta pumpen sitta på returen... :o

Har det någon betydelse?  ???
/Heat? med CTC EcoHeat 8,5 128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh
Självklart har jag Rickards Logger...

Utloggad Plumber

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 281
Re:Misstag?
« Svar #1 skrivet: 01 december 2004, 17:21:54 »
Näe,inte direkt. Det va mycket vanlig förrut att man satte den på returen så den slapp jobba med så hett vatten. ;)

Utloggad Heat?

• Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 704
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
« Svar #2 skrivet: 01 december 2004, 17:27:22 »
DÅ skulle det säkert vara så från början, och alltså amatör jag som vänt pumpen åt fel håll vid senaste pumpbytet... ::) Så fel det kan bli... :-\ Men om det gör det samma så glömmer jag gärna det misstaget...

/Heat? med CTC EcoHeat 8,5 128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh
Självklart har jag Rickards Logger...

Utloggad Bertil

• Moderator
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
« Svar #3 skrivet: 01 december 2004, 19:20:19 »
Citera
MIn cirkpump sitter på returen och "suger" tillbaka vattnet in i VP. Detta pga. att rörpularen antog att allt var rätt gjort tidigare och placerade pump och gjorde sin installation. Gissa om han blev förvånad när han upptäckte att systemet gått åt fel håll tidigare...

Vanligare än man kan tro, jag har upptäckt flera anläggningar där allt går åt fel håll. Dessutom ett otal radiatorer som var falkopplade..
Just nu har vi ett helt hus med nu vp anläggning...
Det har varit så i 40 år  ;) funkar rätt bra med tex oljepanna (högtemp och konstant värmetillförsel), men med VP funkar det inte nåt vidare.
Flödet kortsluts så hela radiatorn utnyttjas inte
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal