Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Markvärmen - Är jag rätt ute...  (läst 927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johannesa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
Markvärmen - Är jag rätt ute...
« skrivet: 03 mars 2007, 15:32:05 »
Hej!

Vi har idag en elpanna som försörjer vårt vattenburna elementsystem. Husets entreplan ca 80 m2. Övervåning ca 70 m2. Källare ca 45 m2. I de två övre våningarna finns det vattenburna element-systemet.

Källaren skall i nuläget inte värmas upp. I framtiden kanske jag skall gjuta ner värmeslingor som skall kopplas till värmepumpen om det är praktiskt möjligt. 

Huset ligger i Halland på västkusten. De dagar som det är mer än minus 15 ute är lätträknade. Jag kan mycket väl tänka mig att elda lite i kaminen de dagarna. 

Jag har blivit rekommenderad att köpa en NIBE 1230-8 eller NIBE 1230-10 till vårt hus. Är det bra tro? Vad får jag som jag inte får med en 1215-8 eller 1215-10?

Jag har även tänkt köpa PEM-slang. Troligtvis 400 mtr.

Behöver jag köpa eller tänka på ngt annat? Shuntgrupp? Kopplingar?

Tacksam om ngn vänlig själ vill vägleda mig här... Kanontrevlig forum förresten...

Mvh/ AL

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Markvärmen - Är jag rätt ute...
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2007, 15:55:10 »
Vad har du för energiförbrukning idag?
Hur gammalt är huset?

Skillnaden mellan 1230 och 1215 är att 1230 har något bättre COP, inbyggd effektvakt och fler inställningsmöjligheter samt att den är förberedd för poolstyrning och styrning av extra shuntgrupp.

Sen ska du vara medveten om att 1230-8 motsvarar 1215-7 samt att 1230-10 motsvarar 1215-8,5 i uteffekt. Effektangivelsen på de 1230 är faktiskt lite skum.

Har du gott om plats att gräva ner slang på så snåla för allt i världen inte med detta. Bättre med 2x300 meter även om 400 meter skulle räcka.

Till källaren rekommenderar jag sen inte golvvärme om inte huset är modernt med isolering under plattan. En del värmer källaren med fläktkonvektorer, men se till att du kan strypa flödet till dessa i så fall, källare kan vara riktiga energitjuvar om man inte tänker sig för.

Shuntgrupp brukar man bara ha till golvvärme, den skaffar man tillsammans med golvvärmen så vänta med det.
« Senast ändrad: 03 mars 2007, 15:56:45 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad johannesa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Markvärmen - Är jag rätt ute...
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2007, 16:16:25 »
Hej och tack för ditt svar!!!

Huset är totalrenoverat 1979 men ursprungligen från 1939. Ärligt talat så vet jag inte energiförbrukningen idag eftersom jag inte flyttat in ännu. De som bor där nu knappt har på sin elpanna alls. Gissningsvis 25000 kwh.

Finns det ngn optimal längd på PEM i förhållande till värmepump? Kan man gräva ner för mycket PEM? På ngt vis skall ju mediet pumpas runt...

Ok, jag skippar golvvärme i källaren.

Låter som om jag lika gärna kan klara mig med en 1215-8,5. Vad hade du själv valt? Är det värt de extra pengarna för en 1230?

Tack på förhand!

Andreas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Markvärmen - Är jag rätt ute...
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2007, 17:36:52 »
Om energibehovet är 25000 kWh så bör du ta den mindre 1215-7 eller 1230-8 (du är inte ens på gänsen till den större modellen). Fördelen med 2X300 är att parallellkopplar du 2 slingor så klarar cirkpumpen detta bättre än en slinga på 400 meter (fast normalt klarar cirkpumpen dessa alternativ utan problem).

Idag skulle jag tagit en 1230, mest för att den har fler funktioner att pilla med än 1215.  :D

NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
SV: Markvärmen - Är jag rätt ute...
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2007, 17:59:20 »
Du kan gott ta i slang i överkant, det ökar bara verkningsgraden! Jag vet inte vad som är rekommenderat till pumparna du tittar på, men om du har plats så är det BARA bra att ha i mer.

Eventuellt får slangen läggas i flera slingor som paralellkopplas, men jag vet inte vid vilka längder man måste göra så, det kan kanske någon anna svara på.

Strunta i shuntgrupp, men köp en inomhusgivare till pumpen. Om installatören avråder från inomhusgivare så beror det endast på att han inte vill ha besväret att justera in den, men det gör du själv ändå minst lika bra med hjälp av forumet.

En annan viktig sak, vilken framledningstemperatur har du till radiatorerna när det är som kallast ute?
ANLÄGGNING 1: NIBE 310P + LK golvvärme i platta på mark.
ANLÄGGNING 2: CTC EcoAir+EcoEL V2. Radiatorer, blandat original sektionsradiatorer och moderna kompaktradiatorer.
ANLÄGGNING 3: Fujitsu Nocria 14

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal