Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skilnad mellom fast och flytande kondensering?  (läst 2531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skilnad mellom fast och flytande kondensering?
« skrivet: 22 februari 2007, 15:50:03 »
Hei, er det noen der ute som kan forklare en normann hva forskjellen på fast og flytande kondensering er?
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Skilnad mellom fast och flytande kondensering?
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2007, 23:16:19 »
Jag efterlyser en bättre förklaring i ordlistan för fast vs flytandes.. skulle vilja få några fasta (hahah - sorry) råd om
inkoppling av vp mot acktank och dylikt. Är ju inte första gÃ¥ngen nÃ¥gon undrar över det där luddiga uttrycket  b00k

Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Skilnad mellom fast och flytande kondensering?
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2007, 07:30:47 »
Som jag förstått det innebär fast kondensering att VP:n jobbar på och stängs av vid en given temp på det inkommade vatnet till VP:n. Denna temp ställs in en gång och kallas därför fast. Flytande innebär att denna temp varierar beroende på driftsförhålandena (utomhustemp) och regleras md en regulator. I bland kan regulatorn köra pumpen så varmt det går för att elda på tappvarmvatten.

Flytande kondensering ger bättre årsbesparing men innebär en dyr rglerutrustning som också brukar innehålla växelventiler som kan krångla.

Jag är nöjd med min fasta kondensering, men det tog litet tid att hitta optimala inställningar.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skilnad mellom fast och flytande kondensering?
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 08:04:48 »
Här finns en del olika exempel på inkoppling, det funkar på samma sätt oavsett märke på VP:n.

http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jada

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
180 m2 oppvarmet yta, inklusiv hybel på 50 m2 i kjeller plan. Daikin altherma 9 kW VP + 6 kW el.patron. 300 liters tank til tappevann.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!