Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Intrimmning av VP  (läst 3074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
Intrimmning av VP
« skrivet: 18 februari 2007, 17:54:42 »
Hej och tack för ett kanonbra forum!

Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående intrimmningen av värmepumpen.

Lite fakta:
VP: CTC Ecoheat 7,5 installerad 061201, 140 m
Hus: 2 plan+källare tot 140 m2, BÅ 1936, elenergi ca 26000 kWh/år
Radiatorerna är orginal (klassisk gammal hederlig modell och i källaren har jag en fläktkonvektor)

Med rumsgivare 20 grader:
HK: lutning 47 justering 3
Till en början har jag använt mig rumsgivare (med nattsänkning 2 grader) då temp. varit mellan -3 till +2 har jag en förbrukning på 28 kWh/dygn, 12-18 h kompressortid, 22-26 starter.

Utan rumsgivare:
HK: lutning 45 justering 2
Ungefär samma förutsättningar -1 till +1, då har förbrukningen varit ca 28 kWh/dygn, 11-13 h kompressortid, 34-36 starter

Vid temp +2:
panna 52 (50, börvärde)
framledning 35 (35)
Värmepump 53 (40)

Hur många starter bör det vara? Vad är normalt angående kompressortid? Ska man använda nattsänkningsfunktionen (lönar det sig)? Vore tacksam för hjälp för att kunna optimera driften!

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Intrimmning av VP
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2007, 20:27:33 »
Daniel:

Jag förutsätter att du har den senaste versionen av Ecoheat= V3.

Dina värden ser helt okej ut. Jag tycker du ska koppla in rumsgivaren igen, men kör vidare på kurva 45 om du får lagom varmt inne med den kurvlutningen. Rumsgivaren ger jämnare temp inne.

Starterna är  lite många, borde ligga kring 20 - 25. Ställ upp startfördröjningen på pumpen till 15 minuter och försök trimma in radiatorerna optimalt. Inga termostater stängda, kolla tempdiffen över radiatorerna, Delta T 7 grader är bra. Kan vara svårt att uppnå på gamla sektionsradiatorer. 4 grader bör gå att uppnå med lite trimmning. Angående trimmning av radiatorer, sök mer info på forumet. :,v(

Kolla hastigheten på externa cirkulationspumpen på framledningen. Läge 2 bör passa din anläggning.

Nattsänkningen sparar nog ingen el, snarare tvärtom. :(

Stäng av eltillskottet och prova om du klarar duschningen ändå. ;) Men glöm inte att slå på tillskottet om du reser bort. Det finns också en styrning för reservvärme, en svart ratt innanför frontluckan. Bör stå i läge F=frostfritt om man reser bort och om man har tillskottet avslaget. *vinkar*
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 21:29:34 av Onkel Tompa »
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Daniel W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Intrimmning av VP
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2007, 22:11:05 »
Tackar tackar

Jo jag bör ju ha senaste versionen V3, hur kollar jag det ? (manualen är från maj 2006)

Cirkulationspumpen stod i läge 2. Jag har ändrat till 15 min startfördröjning och stängt av eltilskottet (429 kWh på 2040 drifttimmar - låter mycket) eller?

Vad menas med tempdiffen över radiatorerna, vad betyder det, hur kollar jag mitt delta-värde?

Återigen ett stort tack

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Intrimmning av VP
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2007, 23:57:45 »
Daniel:

Om din värmepumps skal är i borstat rostfritt (silverfärgad) är det en V3. Och eftersom du kunde, antar jag, ändra startfördröjningen utan gå in i den låsta menyn, är det en V3.

429 kwh i tillskott redan! HUUU. Var hade det slutat på ett år. >:( Tur att du hittade hit. ;)

Tempdiffen, även kallat DeltaT, är tempskillnaden över en radiator eller hela radiatorslingan. Värmepumpen levererar ut en temp på framledningen till radiatorerna och i returledningen kommer vattnet tillbaka i bästa fall 4 - 7 grader kallare. Tempdiff. ;)

En värmepump jobbar optimalt och med bäst verkningsgrad om radiatorerna avger sin energi maximalt. :,v(

Det snabbaste och enklaste sättet att kolla radiatorerna avger hyffsat med energi är naturligtvis en handpåläggning. Gå runt i kåken och känn att alla är ungefär jämnvarma, både uptill och nertill. Har du det är utgångsläget bra. En radiator som är väldigt kall i botten är strypt på något sätt. Den har för stor tempdiff  och det måste åtgärdas. Men det går jag inte in på här. :D

Om man nöjer sig med en handpåläggning och känner att det finns en klar tempskillnad mellan övre och undre delen av radiatorn,
när den är varm och pumpen jobbar; då har man tagit ett första steg i optimeringsskolan. Många därute nöjer sig här, men inte vi i detta forum. studs

Nästa steg kräver lite mer: gott om tid, en kall öl och en IR-termometer. Har man kommit så här långt, finns det stor risk att man blir nörd på värmepumpar. Men det kan spara en del sköna slantar i form av minskad elförbrukning.

En IR-termometer kan man kanske låna av någon snäll tekniker i bekantskapskretsen, men eftersom man är nörd köper man en egen. Du rusar iväg till Clas Olsson och där kan du köpa en amatörvariant av IR-termometer för några hundralappar.

Ja, resten listar du ut själv: mäta uppe och nere när radiatorerna är varma. Om du får en tempdiff på 5 - 7 grader, kan du sitta nöjd. Om termometern strular, prova att sätta en bit maskerings/eltape på mätstället. :)

Frågor om trimmning/strypning av radiatorer som har dåligt delta, ställer du på en annan del av forumet. ;)

God natt.
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
SV: Intrimmning av VP
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 18:50:13 »
Dina värden ser normala och helt okej ut, men

*Prova att inte använda nattsänkningen. Med värmepump är besparingen ändå så liten, och kan i värsta fall öka iom att verkningsgraden inte är så hög när den använder hög temperatur för att höja tempen på morgonen igen. I värsta fall tar den hjälp av eltillskottet. Troligen sjunker antalet starter också.

*Använd rumsgivare, men ha ändå värmekurvan inställd så att det är rätt temperatur utan den.

*Sänk temperaturen på eltillskottet, kanske kan du stänga av helt.

*Onkel Tompa har rätt i allt. :)
ANLÄGGNING 1: NIBE 310P + LK golvvärme i platta på mark.
ANLÄGGNING 2: CTC EcoAir+EcoEL V2. Radiatorer, blandat original sektionsradiatorer och moderna kompaktradiatorer.
ANLÄGGNING 3: Fujitsu Nocria 14

Utloggad Daniel W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Intrimmning av VP
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2007, 22:03:46 »
Ok, ska kolla hur många starter jag haft, rapporterar imorgonkväll om det har blivit någon skillnad sen jag ökade startfördröjningen (jag letade upp koden på forumet för att komma in i servicemenyn). Fortfarande osäker på om jag har V3, den är silverfärgad, dock ej borstat stål (den ser ut som de som finns på CTCs hemsida, 8 raders display).

Stängt av eltilskottet och det verkar funka bra med VV (dock bara -3 ute än så länge)


Brabra, grymt bra forum, man har riktigt svårt att slita sig - nog dags att skaffa en IR-termometer...

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Intrimmning av VP
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2007, 22:39:03 »
Daniel:

Du har en V3.

Varmvattnet kommer att räcka under vinterhalvåret utan TS. Kan bli kinkigt vår och höst om man gillar långa duschar, efter som VP jobbar med lägre temp då. Men du kan programmera 55-graders körningar vid behov, utan TS. :,v(
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
SV: Intrimmning av VP
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2007, 22:42:03 »
Ok, ska kolla hur många starter jag haft, rapporterar imorgonkväll om det har blivit någon skillnad sen jag ökade startfördröjningen (jag letade upp koden på forumet för att komma in i servicemenyn). Fortfarande osäker på om jag har V3, den är silverfärgad, dock ej borstat stål (den ser ut som de som finns på CTCs hemsida, 8 raders display).

Stängt av eltilskottet och det verkar funka bra med VV (dock bara -3 ute än så länge)


Brabra, grymt bra forum, man har riktigt svårt att slita sig - nog dags att skaffa en IR-termometer...
Har du 8 raders display så är det version 3. V2 hade bara 2 rader.
Och najsnajsnajs om du får tillräckligt med varmvatten utan eltillskott!

Men du kanske ska blockera att den kan ta vatten från övre delen av tanken till radiatorerna, för det kan den nämligen göra om det blir så kallt att den behöver mer värme... Tanken är att man då ska använda alpatronen för spetsvärme, men om den är avstängd blir resultatet bara att det är kallt i duschen på morgonen efter en kall natt....

Du blockerar shunten genom att ställa in shuntfördröjning på max, så blir den permanent spärrad.
ANLÄGGNING 1: NIBE 310P + LK golvvärme i platta på mark.
ANLÄGGNING 2: CTC EcoAir+EcoEL V2. Radiatorer, blandat original sektionsradiatorer och moderna kompaktradiatorer.
ANLÄGGNING 3: Fujitsu Nocria 14

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
SV: Intrimmning av VP
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2007, 12:06:54 »
SkaneErik:

Oops, jag glömde spärren av shunten. Man blir ju lite trött när man skriver långa biblar sena kvällar. Tack. ;)
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
SV: Intrimmning av VP
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2007, 16:50:35 »
SkaneErik:

Oops, jag glömde spärren av shunten. Man blir ju lite trött när man skriver långa biblar sena kvällar. Tack. ;)
Det är mänskligt att glömma shunten... Spciellt för oss som har version två där funktionen inte ens finns. :D

Onkel Tompas evangelium b00k
ANLÄGGNING 1: NIBE 310P + LK golvvärme i platta på mark.
ANLÄGGNING 2: CTC EcoAir+EcoEL V2. Radiatorer, blandat original sektionsradiatorer och moderna kompaktradiatorer.
ANLÄGGNING 3: Fujitsu Nocria 14

Utloggad Daniel W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Intrimmning av VP
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2007, 22:20:40 »
Tack för tipsen, kanonbra!

Har kollat lite värden nu:

Jag sänkte min huskurva till lutning: 42 och justering: 3 häromkvällen det känns fortfarande varmt inne och VV räckte iaf till minst en dusch imorse.

Utetemp: -7 till -13 senaste 24h
kompressortid: 21.54, 8 starter, 40kWh på 24h
panna: 51 (54)
framledning: 45 (47)
värmepump: 47 (52)

Fortfarande ok? Ska jag behålla huskurvan?

Radiatorerna tycker jag känns bra, riktigt varm upptill och något svalare nedtill - ska skaffa en IR-termometer för exakt kontroll.


Förstod inte riktigt det där med shunten, ska jag testa med att spärra den - vad innebär det?

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Intrimmning av VP
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2007, 22:54:39 »
Förstod inte riktigt det där med shunten, ska jag testa med att spärra den - vad innebär det?
Om du 'spärrar shunten' hindrar du den från att ta vatten från övre delen av tanken, så att du bibehåller varmt vatten där till tappvarmvatten. Du har ju redan stängt av tillskottet, annars kan det bli 'dyrt'. Du spärrar genom att sätta shuntfördröjningen större än 240 minuter.

-I övrigt, huset kräver den värme det måsta ha, så du får prova dig fram. Eftersom du har 'lite kyla' (nära -15 ºC) ute så har du lättare att hitta rätt lutning på kurvan om du stänger av innegivaren och även sätter justeringen till noll.
Om du subjektivt tycker att temperaturen inne är bra, kan du kolla framledningens ärvärde och aktuell utetemp, och sedan avläsa en ganska lämplig lutning i manualen

Utetemperaturen styr framledningens börvärde med hjälp av huskurvan, sen kan innegivaren justera....om det inte blev helt rätt  ^-^
Börvärde för värmepump är framledningens börvärde +5 ºC (fix)
Börvärdet för panna är framledningens börvärde +7 ºC

Från dina värden verkar det som att innegivaren påverkar börvärdet på framledningen en hel del.
Med en utetemp -7/-13 ºC, skulle kurva 42/3 inte ge ett börvärde på framledning som är 47. Min erfarenhet är att en grads avvikelse på innegivaren ändrar börvärdet på framledningen med 10 grader, åtminstone när det är kallare än -15 ºC ute.

trimma på....  Thumbsup ..det blir bättre
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad staffan55

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
SV: Intrimmning av VP
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2007, 19:44:59 »
Hittar väl inga konstigheter i uppgivna värden.NollKolls påpekande vet jag inte riktigt om jag förstår. Men tydligen är inte VPn dimensionerad för att klara mkt mera kyla utan tillskott. 22 timmar vid -7 ??? Men det kanske inte blir mkt kallare där du bor?
Se till att fläktkonvektorn är ordentligt strypt och bry dig inte om nattsänkningen. Min erfarenhet är att den snarare ökar energiförbrukningen samt att man tappar i värmekomfort. Det gäller särskilt vid rådande väder, kallt och blåsigt.

NollKoll
Ser att det hänt ngt med din anläggning. Nya hål men fortfarande torra?!!
Kan du köra pumpen eller inte?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Intrimmning av VP
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2007, 22:28:00 »
NollKolls påpekande vet jag inte riktigt om jag förstår.
Inte jag heller, när jag läser det  :-[ -jag klarar inte av att skriva som jag tänker.

Fortfarande ok? Ska jag behålla huskurvan?
Det jag ville svara är att man inte kan fråga andra om ens egen huskurva är den rätta, den beror på husets konstruktion och värmebehov. Sen ville jag få fram att det är lättast att komma fram till en bra kurva när det är kallt ute (stort värmebehov), samt utan påverkan av innegivare.


NollKoll
Ser att det hänt ngt med din anläggning. Nya hål men fortfarande torra?!!
Kan du köra pumpen eller inte?
Ja, torrt är det... :'(
...åtminstone i borrhålen. Har nu två hål och garderat med PN10slangar (trots sämre värmeutbyte). Har äntligen lyckats starta kompressorn och är inne på tredje dygnet. Initialt verkar jag ha lite för lite vatten-volym i värmesystemet för pumpen går inte länge mellan start och stopp, men jag får ge mig några dar tills inkörningsperioden är över.
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad staffan55

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
SV: Intrimmning av VP
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2007, 23:44:14 »
Tänk på att kompressorn de första 72 timmarna går med reducerad effekt. Det blev väldigt "duttigt" för mig och jag trodde att ngt var fel.

Hur är det tänkt att fungera utan vatten i hålen?

Inte någon vidare tur med anläggningen men jag hoppas att det löser sig på ngt sätt.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal