Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Vilsen värmepump  (läst 735 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
Vilsen värmepump
« skrivet: 07 februari 2007, 13:18:41 »
Min VP gick vilse i kylan, den drog upp rad-retur till 52 ºC! Visserligen -19 ºC ute men lite i högsta laget va? :P Vi har ju knappt något kall-ras från fönstren.

Innegivaren visade 17 ºC  :o, termometern i sovrummet, 23 ºC (alldeles för varmt) Det skilde alltså 6 ºC mellan ändarna på huset! Jaha, varför denna stora skillnaden då? Jo, elementen i köket var inte i närheten av den temperatur som de resterade elementen har (dessa bränner man sig nästan på). Tydligen har jag lite att göra ikväll...  huvuddunk

Jag ändrade i morse rumsgivarpåverkan till 1 (den drog upp börvärdet med 9.5 ºC vid ett värde på 4!) samt sänkte kurvan till 3.5. Hoppas jag inte har jag en kall och ilsken fru som väntar när jag kommer hem  ;D

http://picasaweb.google.com/per.malmberg/Pump
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Mr_Smith

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 207
    • Robotklippare.Nu
SV: Vilsen värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 15:17:06 »
Hoppas jag inte har jag en kall och ilsken fru som väntar när jag kommer hem  ;D

http://picasaweb.google.com/per.malmberg/Pump

Jag som trodde att bildlänken var till "en kall och ilsken fru"!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se

Utloggad PerM

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
    • Min blog
SV: Vilsen värmepump
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2007, 15:29:31 »
Nä, den vill jag inte dela med mig av, den tänker jag värma upp på egen hand  :D
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal