VärmepumpsForum Allmänt > VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme

Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...

<< < (3/5) > >>

AAKEE:

--- Citat från: Steelis skrivet 09 januari 2007, 20:51:29 ---
Man ska INTE ha träbjälkar på betong..hade det i mitt gamla hus...fick hussvamp pga detta..vi fick riva hela kåken >:(

--- Slut citat ---

Tja !

Jag tror att risken för hussvamp är lägre här uppe. I vart fall, platta med träbjälkar på blir lite svårt att komma ifrån...då det är byggt så redan.  Visst går det ta bort och gjuta på sulan och lägga flytande golv osv, men då blir det frågan om högst 5-8cm isolering...mer får inte plats utan att höja innergolven, vilket inte är aktuellt...Sen blir det en helt annan dignitet på arbetsinsatsen isåfall...ett snabbt "ut-med-golven-ny snabbinbstallerad golvvärme-på med golven" är väl vad som kunnat vara aktuellt.

Nå huset har stått sen 1977 utan problem. Det var en vattenskada på bottenvåningen 1991(tror jag) pga ett läckande rör där man bytte alla golv och sannolikt all isolering under på bottenvåningen. Som jag fattat det såg det bra ut därunder, förutom vattnet...alltså inget mögel osv då iallafall. Så, i dagens läge, som det ser ut just nu är jag inte alls orolig.

Alla papper sen bygget finns kvar.  
-I Teknisk beskrivning står det 'Grundlaggt på', sen är både 'grus' och 'sand' ikryssat. Bjälklag: 100 min.ull  22mm spånpl. Arm.btg.platta 45*72 golvåsar kilas.
-I en bilaga till offerten står det om grund till hus och garage: utföres som helgjuten betongplatta med förstyvande kantbalkar och lecablock till grundisoleringen.

Alltså, govlåsarna(45*70) är inte ingjutna, utan ligger fritt "upp-pallade till 100mm ? ...eller?
Och, lecablock till grundisoleringen ...vad menas med det? ...har man isolerat under grunden med lecablock ??

Carl N:

--- Citat från: AAKEE skrivet 09 januari 2007, 23:21:00 ---Alla papper sen bygget finns kvar.  
-I Teknisk beskrivning står det 'Grundlaggt på', sen är både 'grus' och 'sand' ikryssat. Bjälklag: 100 min.ull  22mm spånpl. Arm.btg.platta 45*72 golvåsar kilas.
-I en bilaga till offerten står det om grund till hus och garage: utföres som helgjuten betongplatta med förstyvande kantbalkar och lecablock till grundisoleringen.

Alltså, govlåsarna(45*70) är inte ingjutna, utan ligger fritt "upp-pallade till 100mm ? ...eller?
Och, lecablock till grundisoleringen ...vad menas med det? ...har man isolerat under grunden med lecablock ??

--- Slut citat ---

Golvåsarna ligger ovanpå med (tyvärr) träkilar mot betongen, ska du riva i golven så byt åtminstone ut träkilarna mot något annat oorganiskt material.

Sen tolkar det jag också som att plattan är gjuten på lecabock, men jag vill inte svära på det. Huset står troligen på en sandbädd och det kan funka bra om dräneringen runt huset är i bra skick.

svenske kocken:
"lecablock till grundisoleringen" innebär att det runt den helgjutna betongplattan ligger en "kant" av lecablock för att isolera betongplattan mot markkylan.

mso:
Hej igen ,
Vad  du skall beakta är att om du väljer radiator alternativet , då Skall du överdimensionera alla radiatorer och strypa in  dom du måste i efterhand.
Rejält borrhål med plusgrader året om!!
Jag har hjälpt en kompis med en instalation i ett hus med golvärme och mina och hans framledningstemperaturer är ungefär detsamma.
Jag kör på kurva 4 och ligger kring 29-30 grader ut till radiatorer vid nollan ute.
Jag räknar med att min 1215-7 alltid ger 8-9 KW när den produserar värme till huset. Thumbsup

Om du dimensionerar rätt kan räkna med typ en till två extra KW ut från pump ,  att jämföras med en som satt in vp i en likvärdig kåk med orginalmonterat vattenburet system och ett borrhål som dimensionerats av en rörfirma = nästan alltid för snålt borrat.

mvh/mso

Bertil:
Ang radiatorval vid konvertering och en del annat

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Ang trä och betong.

Från hedenhös och framåt har det varit förbjudet att lägga trä direkt på betong.

Tyvärr trodde man ett tag att det gick övervinna naturkrafterna.
Men som sagt det ska finnas en kapíllärbrygga mellan tex en hederlig syllpapp, eller nåt modernare.
Jag har tom sett k-ritningar där man gjöt ned spikreglar (trycktimpr) i plattan. Jag såg även dom skador som blev av det (mest kände lukten)
Tryckt virka ruttnar inte men möglar och lukten blir vedervärdig!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Svara

Gå till fullversion