Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Frågor om inställningar och installation  (läst 1382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brodin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Frågor om inställningar och installation
« skrivet: 07 januari 2007, 19:23:07 »
Hej.

Tack för ett toppenforum! Har haft stor glädje av att läsa gamla inlägg.Thumbsup

Här kommer ett inlägg som blev betydligt längre än vad jag tänkt, men bland all text så finns det ändå några frågor (främst om garaget, se längst ned).

Har en nybyggd tvåvånings trävilla i Gävle på ca 190m2 totalt, vattenburen golvvärme både nere och uppe, betongplatta med 30cm cellplastisolering. Dessutom en förråds/garagebyggnad på 84m2, vattenburen golvvärme även där, med 30cm isolering i plattan. Garaget/förrådet är i övrigt byggt med samma isoleringsvärden osv som villan. Värmeanläggningen består av IVT Greenline HT Plus 9E i kombination med varmvattenberedare 300/160, och står i förrådet med kulvert in till villan. Det sattes in termostatstyrningar till slingorna i alla rum, men dock ingen rumsgivare till pumpen :( . Systemet togs i drift i slutet av september.


Värme i villan:

Efter att ha läst inlägg i detta forum så har jag kopplat ur termostatstrypningarna på golvslingorna och kör nu med fulla spjäll överallt. Funkar faktiskt bra, och det har väl inte funnits något egentligt behov av enskild finjustering för något av rummen.

Jag har laborerat lite med kurva och finjustering sedan igångsättning och börjar väl så smått hitta rätt, även om jag skulle vilja se lite utetemperaturer betydligt under -5 grader innan jag känner mig säker på detta.

Efter ett tag så hittade jag menyalternativet "4.1 Tidsstyrning VP enligt klocka", och har ställt in så att temperaturen sänks med 1,5 grad mellan 21.00-04.00 vardagar (vi går och lägger oss vid 22-snåret och det gör inget om det blir lite svalare under natten). Min fråga är - är det på något sätt möjligt att lägga in en liknande sänkning av temperaturen några timmar under dagtid på vardagarna? Alltså *två* perioder per dygn med automatisk reduktion av temp?

Sedan skulle det vara intressant att höra om hur lång tid ni tycker man bör ha på timern för ikoppling av tillskottet? Är standardvalet på 60 minuter bra, eller kan man ställa upp det till, säg, 90 eller 120?

Sedan undrar jag lite över menyalternativet "8.2 Blockerat tillskott". Jag hittar inget om detta i manualen? Jag antar att detta alternativ betyder att man kan ställa in en utetemperaturnivå, och om nivån överstigs så kommer allt ev tillskott att blockeras?


Varmvatten:

Jag har inte ändrat inställningarna för varmvatten sedan pumpen/beredaren installerades, så den står på 51 grader, och 4 graders kopplingsdifferens. Tittar man på drifttiderna så ligger jag för närvarande på 36%VV-produktion. Tycker detta känns lite mycket? Vi är för närvarande bara två personer i hushållet, en av oss dushar en gång om dagen, den andre en gång varannan dag, jag tar max ett bad i veckan (frugan nästan aldrig) och det är "vanlig" storlek på badkar, dvs ej trekantigt eller så (även om vi tänkt oss ett sådant från början, därav den större beredaren), och utöver det så förbrukar vi inte speciellt mycket varmvatten annat än att tvätta händerna emellanåt, en sporadisk handdisk, osv. Nu har vi iofs haft en ovanligt mild höst/vinter hittills, men tycker ändå att förhållandet 36%VV kontra 64%RAD känns lite snett? Känns också som om VV-produktionen går relativt ofta, men iofs inte speciellt länge vid varje körning (går oftast relativt fort att komma upp i temperaturen), men det kanske är menat så?

Vi har ju även varmvattencirkulation, kan detta påverka negativt i någon *större* omfattning?

Jag är inne på att sänka VV tempen till 48 grader. Hur mycket skillnad kan denna sänkning göra i praktiken, komfortmässigt/driftsmässigt/ekonomiskt? Vill ju inte "elda för kråkorna", men samtidigt är jag lite orolig för tex legionella.

Läser i manualen om funktionen "2.2 Intervall för varmvattenspets" - är detta den "Legionella"-funktion som man ser folk skriva om på detta forum? Ser i manualen att detta innebär att temperaturen på varmvattnet höjs med fem grader enligt angivet intervall (tex 7 dagar), men hur länge vara denna temphöjning? Antar att höjningen gäller för *en* varmvattenkörning? Och detta är utan att elkassetten kopplas på? På ivt.se står det om denna pump att den kan värma vatten upp till 65 grader utan eltilskott?

51+5 grader är ju självklart mer än 48+5, men borde man kunna känna sig trygg vid en körning på 53 grader en gång i veckan? Skulle 56 grader istället göra någon stor skillnad i detta avseende?

Sedan finns ju också "4.3 Tidsstyrning enligt klocka". Som jag förstår det så innebär detta menyalternativ att VV-produktionen helt stängs av under angivna tidsintervall? Säg att jag ställer in sön-tor 21.00-04.00, samt fre-lör 21.00-07.00 under denna meny, vad får detta för konsekvenser? Varmvattnet bör ju rimligtvis inte bli kallt med en gång, och eftersom vi inte använder varmvatten i någon större omfattning under nattetid, så bör väl detta kunna innebära en besparing?


Garage/förråd:

Detta är egentligen min stora fråga.

Värmesystemet i garaget är samma pump/slinga som till villan, dvs en "T-koppling" från pumpen, där villan går till vänster och garaget till höger. Någon annan styrning av temperaturen i garaget/förrådet än de termostat som stryper slingorna (en för förrådet, en för garaget) finns inte. Och sådana termostat är ju ganska förkastliga, om jag förstått saken rätt? Min gamle farsa var för övrigt här vid något tillfälle och skruvade ner dessa till mycket låga nivåer för att spara energi, vilket gjorde att betongplattan endast blev ett par grader varm, och när termostaten till slut fick för sig att temperaturen i rummet borde stiga någon grad och öppnade upp ventilerna, så tokföll returtempen i systemet och pumpen fick spatt och började gå på elpatronen i bra många timmar. Det är trots allt en golvyta på ca 80m2.

Tanken är ju att det skall vara ett varmt garage och ett varmt förråd (finns plats för lite hobbyrum/verkstad), men så mycket mer än ca 12 grader känns knappast nödvändigt, annat än i specialfall om man skulle vara där lång tid under långa perioder. Jag vill alltså ha separata temperaturer i villan och garaget/förrådet, men på ett så bra sätt som möjligt. Vad jag förstår så är ett konstant flöde att föredra i lågtemperatursystem, men om man vill uppnå en halvering (tex) av temperaturen gentemot villan, är det verkligen att rekommendera att manuellt strypa slingorna i garaget/förrådet så pass mycket (även ett *högt* flöde är väl egentligen att föredra?), eller är det bättre att använda termostaterna?

Läser i manualen till pumpen om extra värmekurva med shunt. Detta är väl främst tänkt med golvvärme i kombination med radiatorer i samma byggnad, men en andra värmekurva till garagebyggnaden låter egentligen som precis vad jag behöver? Eller är jag bara "clueless"? ;)

Tack på förhand! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20142
  • Alien snowman.
SV: Frågor om inställningar och installation
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2007, 21:51:53 »
Hej.

Tack för ett toppenforum! Har haft stor glädje av att läsa gamla inlägg.Thumbsup

Här kommer ett inlägg som blev betydligt längre än vad jag tänkt, men bland all text så finns det ändå några frågor (främst om garaget, se längst ned).

Har en nybyggd tvåvånings trävilla i Gävle på ca 190m2 totalt, vattenburen golvvärme både nere och uppe, betongplatta med 30cm cellplastisolering. Dessutom en förråds/garagebyggnad på 84m2, vattenburen golvvärme även där, med 30cm isolering i plattan. Garaget/förrådet är i övrigt byggt med samma isoleringsvärden osv som villan. Värmeanläggningen består av IVT Greenline HT Plus 9E i kombination med varmvattenberedare 300/160, och står i förrådet med kulvert in till villan. Det sattes in termostatstyrningar till slingorna i alla rum, men dock ingen rumsgivare till pumpen :( . Systemet togs i drift i slutet av september.


Värme i villan:

Efter att ha läst inlägg i detta forum så har jag kopplat ur termostatstrypningarna på golvslingorna och kör nu med fulla spjäll överallt. Funkar faktiskt bra, och det har väl inte funnits något egentligt behov av enskild finjustering för något av rummen.

Jag har laborerat lite med kurva och finjustering sedan igångsättning och börjar väl så smått hitta rätt, även om jag skulle vilja se lite utetemperaturer betydligt under -5 grader innan jag känner mig säker på detta.

Efter ett tag så hittade jag menyalternativet "4.1 Tidsstyrning VP enligt klocka", och har ställt in så att temperaturen sänks med 1,5 grad mellan 21.00-04.00 vardagar (vi går och lägger oss vid 22-snåret och det gör inget om det blir lite svalare under natten). Min fråga är - är det på något sätt möjligt att lägga in en liknande sänkning av temperaturen några timmar under dagtid på vardagarna? Alltså *två* perioder per dygn med automatisk reduktion av temp?

Med golvvärme vet jag inte om detta ger så mycket till besparing, jag rekommenderar att skippa nattsänkning och dagsänkning. När det blir kallare ute finns risken att elpatron går in i onödan då temperaturen ska upp igen.

Citera
Sedan skulle det vara intressant att höra om hur lång tid ni tycker man bör ha på timern för ikoppling av tillskottet? Är standardvalet på 60 minuter bra, eller kan man ställa upp det till, säg, 90 eller 120?

Med golvvärme så har du så trögt system att du antagligen inte skulle märka ett dyft om du ställer upp denna till 120.

Citera
Sedan undrar jag lite över menyalternativet "8.2 Blockerat tillskott". Jag hittar inget om detta i manualen? Jag antar att detta alternativ betyder att man kan ställa in en utetemperaturnivå, och om nivån överstigs så kommer allt ev tillskott att blockeras?

Den där hittar inte jag heller, har ingen aning.  ???

Citera
Varmvatten:

Jag har inte ändrat inställningarna för varmvatten sedan pumpen/beredaren installerades, så den står på 51 grader, och 4 graders kopplingsdifferens. Tittar man på drifttiderna så ligger jag för närvarande på 36%VV-produktion. Tycker detta känns lite mycket? Vi är för närvarande bara två personer i hushållet, en av oss dushar en gång om dagen, den andre en gång varannan dag, jag tar max ett bad i veckan (frugan nästan aldrig) och det är "vanlig" storlek på badkar, dvs ej trekantigt eller så (även om vi tänkt oss ett sådant från början, därav den större beredaren), och utöver det så förbrukar vi inte speciellt mycket varmvatten annat än att tvätta händerna emellanåt, en sporadisk handdisk, osv. Nu har vi iofs haft en ovanligt mild höst/vinter hittills, men tycker ändå att förhållandet 36%VV kontra 64%RAD känns lite snett? Känns också som om VV-produktionen går relativt ofta, men iofs inte speciellt länge vid varje körning (går oftast relativt fort att komma upp i temperaturen), men det kanske är menat så?

Vi har ju även varmvattencirkulation, kan detta påverka negativt i någon *större* omfattning?

Troligen beror fördelningen på kombinationen VVC och mild vinter.

Citera
Jag är inne på att sänka VV tempen till 48 grader. Hur mycket skillnad kan denna sänkning göra i praktiken, komfortmässigt/driftsmässigt/ekonomiskt? Vill ju inte "elda för kråkorna", men samtidigt är jag lite orolig för tex legionella.

Läser i manualen om funktionen "2.2 Intervall för varmvattenspets" - är detta den "Legionella"-funktion som man ser folk skriva om på detta forum? Ser i manualen att detta innebär att temperaturen på varmvattnet höjs med fem grader enligt angivet intervall (tex 7 dagar), men hur länge vara denna temphöjning? Antar att höjningen gäller för *en* varmvattenkörning? Och detta är utan att elkassetten kopplas på? På ivt.se står det om denna pump att den kan värma vatten upp till 65 grader utan eltilskott?

51+5 grader är ju självklart mer än 48+5, men borde man kunna känna sig trygg vid en körning på 53 grader en gång i veckan? Skulle 56 grader istället göra någon stor skillnad i detta avseende?

Med den stora VVB:n du har kan du troligen ställa ner temperaturen till 48 ºC. Legionellafunktionen höjer temperaturen en gång per intervall och dödar effektivt av kusarna då de inte lever många minuter i 65 ºC vatten.

Citera
Sedan finns ju också "4.3 Tidsstyrning enligt klocka". Som jag förstår det så innebär detta menyalternativ att VV-produktionen helt stängs av under angivna tidsintervall? Säg att jag ställer in sön-tor 21.00-04.00, samt fre-lör 21.00-07.00 under denna meny, vad får detta för konsekvenser? Varmvattnet bör ju rimligtvis inte bli kallt med en gång, och eftersom vi inte använder varmvatten i någon större omfattning under nattetid, så bör väl detta kunna innebära en besparing?

Besparingen är nog minimal och om temperaturen hinner sjunka en bit så tar det ett tag att värma upp VVB:n. Om det är rejält kallt ute samtidigt så kan VP:n bli tvungen att dra på med onödigt eltillskott då den går över till husvärme sen.

Citera
Garage/förråd:

Detta är egentligen min stora fråga.

Värmesystemet i garaget är samma pump/slinga som till villan, dvs en "T-koppling" från pumpen, där villan går till vänster och garaget till höger. Någon annan styrning av temperaturen i garaget/förrådet än de termostat som stryper slingorna (en för förrådet, en för garaget) finns inte. Och sådana termostat är ju ganska förkastliga, om jag förstått saken rätt? Min gamle farsa var för övrigt här vid något tillfälle och skruvade ner dessa till mycket låga nivåer för att spara energi, vilket gjorde att betongplattan endast blev ett par grader varm, och när termostaten till slut fick för sig att temperaturen i rummet borde stiga någon grad och öppnade upp ventilerna, så tokföll returtempen i systemet och pumpen fick spatt och började gå på elpatronen i bra många timmar. Det är trots allt en golvyta på ca 80m2.

Tanken är ju att det skall vara ett varmt garage och ett varmt förråd (finns plats för lite hobbyrum/verkstad), men så mycket mer än ca 12 grader känns knappast nödvändigt, annat än i specialfall om man skulle vara där lång tid under långa perioder. Jag vill alltså ha separata temperaturer i villan och garaget/förrådet, men på ett så bra sätt som möjligt. Vad jag förstår så är ett konstant flöde att föredra i lågtemperatursystem, men om man vill uppnå en halvering (tex) av temperaturen gentemot villan, är det verkligen att rekommendera att manuellt strypa slingorna i garaget/förrådet så pass mycket (även ett *högt* flöde är väl egentligen att föredra?), eller är det bättre att använda termostaterna?

Läser i manualen till pumpen om extra värmekurva med shunt. Detta är väl främst tänkt med golvvärme i kombination med radiatorer i samma byggnad, men en andra värmekurva till garagebyggnaden låter egentligen som precis vad jag behöver? Eller är jag bara "clueless"? ;)

Tack på förhand! :)

Använd inte termostaterna, kan du strypa med fast instrypning på fördelaren så är detta bästa lösningen. Ett alternativ är just en egen shuntgrupp till garaget så att du kan köra med en lägre temp där utan att behöva termostat.

Som summering ska jag tillägga att en VP mår bäst av så konstanta förhållanden som möjligt, jämnt flöde och jämn temperatur utan tvära kast hit och dit.
« Senast ändrad: 07 januari 2007, 21:56:07 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Energisnålt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Frågor om inställningar och installation
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2007, 21:38:27 »
Hej!

Lite kan jag bidra med.
I min kåk från 1931 är det ett nybyggt vidbyggt garage med 20 cm markisolering och golvvärme.
Hela min installation togs i drift 25/11-6 då stog garagetvärmen avslagen, ällt gick toppenbra. När jag slog på garageslingen, som i ditt fall delat mellan hus och garage, skenade systemet. Pumpen gick kontinuerligt, allt tillskott gick in. Den reglerade ju på återledningens temp somskulle vara 23,5 grader. Garagegolvet i mitt fall är på 36 kv x0,1 och en grundmur på 3x1x0.2 dvs 600 l totalt 4,2 kubik betong. Det tog rätt lång tid att få detta till över 23,5 grader..

Jag löste problemet med att flytta returgivaren från den gemensamma returledningen till en från bara huset. I mitt fall var det en inglasad veranda med golvvärme.
Genom att reglera på denna isf den gemensamma kan jag ha låg temp på garagegolvet och normal på de andra.

Mina tipps, flytta returgivaren till nytt ställe, stryp flödet myckel (finns på golvvärmefördelaren) i garagegolvets slingor shunta ner bara lite.

VV bör du nog inte sänka. 30%-70% är normal fördelning på vv-värme.
Jag har som du vvc och fick strypa flödet över handukstorken rätt mycket för att få rimlig balans. Du kan känna på returen vid ingången till vvb, jag har tagit ner min så det bara blir svalt där.

Hoppas detta ger dig ngt.

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Brodin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Frågor om inställningar och installation
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2007, 22:53:43 »
Tack så mycket till er båda för bra tips och råd!  Thumbsup

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Energisnålt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Frågor om inställningar och installation
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2007, 23:08:52 »
Hur gjorde du?

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal