Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nibes kundsupport  (läst 2957 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
Nibes kundsupport
« skrivet: 02 januari 2007, 14:03:44 »
Skickade ett mail till Nibes kundsupport för ca 3 veckor sedan. Inget svar har dykt upp ännu.

Vad har ni för erfarenheter av Nibes support? Svarar de på mail (vilket man utgår från) eller är man tvungen att lyfta luren och ringa dit?
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad ojacobsen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Helan gå!
    • Smalspår i Blekinge
SV: Nibes kundsupport
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2007, 14:12:52 »
Skickade ett mail till Nibes kundsupport för ca 3 veckor sedan. Inget svar har dykt upp ännu.

Vad har ni för erfarenheter av Nibes support? Svarar de på mail (vilket man utgår från) eller är man tvungen att lyfta luren och ringa dit?
Har själven mail som aldrig besvarats, att ringa är nog det bästa, men hav tålamod!, förra gången fick jag vänta i 25 minuter, inte billigt från Danmark  >:(
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
SV: Nibes kundsupport
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2007, 14:26:19 »
Klart irriterande med företag som totalt nonchalerar epost och struntar att svara.
Finns ju 20 pers där som sitter på den tekniska supporten. De har ingen gemensam epostadress till supporten utan man skickar direkt till en person. Hur vet man vem man ska skicka sitt mail till så att eposten inte hamnar hos någon mindre "serviceinriktad" eller någon som råkar vara ledigt i 2 månader utan att ha aktiverat något autosvar?

Kanske bäst att mailbomba dem och skicka samma fråga till alla som sitter på supporten ::)
« Senast ändrad: 02 januari 2007, 14:27:52 av ab-cd »
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibes kundsupport
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2007, 14:55:16 »
Så gjorde jag när jag hade frågor ang. deras rcu, mailade de flesta av deras tekniker/support. Tyvärr var detta i semestertider så de flesta svaren var autosvar om att de var på semester. Men efter ett tag så fick jag svar och han till och med ringde efter lite mailande.

Men jag har mailat samma kille nu i höst och ej fått något svar så snart är det dag med massmail igen.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Nibes kundsupport
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2007, 17:07:26 »
När vi installerade så läckte växelventilen lite ( < 1dl/dygn). Ringde till supporten och fick svar direkt. Någon dag senare dök ett paket upp med ny växelventil tillsammans med retursedel för den läckande.

Det har varit likadant när jag haft andra frågor. Svar på telefonen inom 5-10min och nästan alltid har jag fått den hjälp jag behöver direkt. Någon gång har dom inte kunnat svara på frågan och då har dom ringt upp inom några timmar.

Eftersm jag själv jobbar med kunder som har supportorganisationer kan jag bara säga det atttelefon är det bästa. Det är sällan som ett telefonsamtal kan prioriteras eller glömmas bort. Vissa organisationer som använder e-post har svårt att få det att fungera. Alla tror att "någon annan" har svarat på frågan. Det gäller att man har ett bra system eller rutin för att hantera inkommande och besvarad e-post annars verkar ingen ha ansvaret för det.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Nibes kundsupport
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2007, 12:25:14 »
Har vid fyra tillfällen ringt deras suport och alltid fått ett bra och snabbt bemötande.
Garantireservdelar upp till norrland på fyra dagar vid ett tillfälle.

mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad moppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Bättre veta än tro
SV: Nibes kundsupport
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2007, 17:57:23 »
Jag mailade en fråga till en namngiven person på --@nibe.se för över ett år sedan, den 16 december 2005. Namnet hade jag fått från den finska importören. Frågan gällde driftpressostaten som inte fungerade på en nyinstallerad Fighter 1110. Jag väntar fortfarande på svar, eller rättare sagt jag har slutat vänta. Jag har dragit slutsatsen att man på NIBE anser att en kund som redan har betalt sin värmepump inte är intressant mera.  >:(
moppe

Utloggad arild

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
SV: Nibes kundsupport
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2007, 21:49:07 »
Jag hade ett problem med min pump direkt efter installation.
Ringde Nibes support, och dagen efter ringde en service firma och bokade in ett besök.
Tre dagar senare fungerade allt perfekt! (och det gör det fortfarande)
Så jag är nöjd med Nibes service!

/Martin
Nibe 1215-5, 130m borra (112m aktivt) - Vattenmängd 48 000 liter/h, Komfortkyla Carrier 42NM-33. Heru 50. 1 1/2 plan 140kvm.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
SV: Nibes kundsupport
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2007, 21:56:04 »
Har enbart positiv erfarenhet av Nibes kundsupport.
I höstas hade grannens 1215 en kass CPU. Man skickade en ny omgående. Kom dagen efter med betald returfrakt för den havererade.
Snabb telefonsupport och rådgivning.
Så det är tydligen olika bud.
Det bästa tycks vara att ringa och få personlig kontakt direkt i stället för att maila?

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1283
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Nibes kundsupport
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2007, 21:58:58 »
Om man inte får svar på mailet kanske man ska prova ringa förenklar en hel del för supporten också då kan dom ställa alla frågor och följd frågor på en gång support på vp görs bäst på telefon.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1610
    • Min logger
SV: Nibes kundsupport
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2007, 22:00:52 »
Dom har ju en chatt funktion på deras hemsida.
Rätt kul faktiskt.Det är någon som svarar direkt, Den är öppen dagtid.
Jag försökte få fram verkningsgraden på en av deras ved pannor men det gick inte  :(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
SV: Nibes kundsupport
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2007, 07:59:03 »
Dom har ju en chatt funktion på deras hemsida.
Rätt kul faktiskt.Det är någon som svarar direkt, Den är öppen dagtid.
Jag försökte få fram verkningsgraden på en av deras ved pannor men det gick inte  :(

Detta kan bero på att verkningsgraden för pannor är svår att ge exakt då det är mycket som påverkar som tex kvaliteten på ved och vilket träslag det är, men det hör nog hemma i ett annat forum.

Ska prova den där chatten.....innovativt och nytänkande av dom måste jag säga Thumbsup
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Nibes kundsupport
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2007, 11:12:43 »
Tror också att med någon minut i telefonen så klarar man ut det mesta med följdfrågor mm och kommer fram till en lösning.
Tror att dom redan idag blir övermailbombade med difusa mail
Många gånger så vet ju inte personen i fråga vad han skriver om och det är ofta svårt att skriva så någon annan förstår vad problemen gäller.

mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1610
    • Min logger
SV: Nibes kundsupport
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2007, 11:24:26 »
Dom har ju en chatt funktion på deras hemsida.
Rätt kul faktiskt.Det är någon som svarar direkt, Den är öppen dagtid.
Jag försökte få fram verkningsgraden på en av deras ved pannor men det gick inte  :(

Detta kan bero på att verkningsgraden för pannor är svår att ge exakt då det är mycket som påverkar som tex kvaliteten på ved och vilket träslag det är, men det hör nog hemma i ett annat forum.

Ska prova den där chatten.....innovativt och nytänkande av dom måste jag säga Thumbsup

Nej alla pannor som miljögodkänns testas på samma sätt av sp.Då får man fram verkningsgraden.
Dom vill väl inte lämna ut den för att den är dålig antagligen.
Men som sagt offtopic  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Nibes kundsupport
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2007, 11:40:43 »
Dom har ju en chatt funktion på deras hemsida.
Rätt kul faktiskt.Det är någon som svarar direkt, Den är öppen dagtid.
Jag försökte få fram verkningsgraden på en av deras ved pannor men det gick inte  :(

Du hittar verkningsgraden för en del av pannorna här

http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/certifikat.asp

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal