Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: kwh per dygn och rcu:ns loggar.  (läst 3047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« skrivet: 02 januari 2007, 10:33:08 »
Hej
Har varit hos pumpen nu över jul och nyår och loggat och virdit på lite inställningar. Har haft den sedan augusti men det vill ju aldrig bli kallt så jag kan justera klokt.
Med min externa elmätare har jag följt förbrukningen per dag nu över jul och nyår och den ligger runt 30 kwh per dygn.
Är det normalt?
dvs för en 1230-10 i ett 200m2 hus?
Det har varit mellan 0 ºC och 5 ºC i medeltemp. (se bifogad vp2006.xsl)

Har även använt mig av rcu:ns loggar, tyvärr kan jag inte i inställningarna för dessa hitta KBin och KBut, kan det vara möjligt att de missat dessa?
Man kan annars med rcu:n logga en massa värden men jag har valt att bara logga vb-fram,vb-ber,vb-retur och utetemp(kb finns ju inte med!).

Ser också att jag inte kommer upp i 7 grader delta utan ligger runt 6-6,5 är det nått att bekymra sig om? ska jag sänka vb-pumpen till 2:an?

Tacksam för synpunkter på loggarna och svar på frågorna!
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2007, 11:59:05 »
Citera
Ser också att jag inte kommer upp i 7 grader delta utan ligger runt 6-6,5 är det nått att bekymra sig om? ska jag sänka vb-pumpen till 2:an?

Då blir det nog för stor diff.
Det är nog liten skillnad om nån alls mellan 6,5 o 7 grader...

Man kan iofs strypa lite på nån ventil vid pumpen.

Ang 30 kwh..Det är nog helt ok, jag brände 21kwh/dygn i dec... men min isolering i väggar o tak torde va avgörande för den skillnaden!?

Visst var det ett stenhus du har!?

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2007, 12:07:10 »
Bertil:
Betonghålsten med puts, och lite isolering innifrån här och där!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2007, 12:58:12 »
Köldmediet R407C behöver väl ca 6 gr för att kondensera så det ligger på gränsen, jag skulle prova med VB pump på 2:an och se om det räcker för att distribuera värmen.

Har funderat på vilken av mina värden jag ska lita på, har ca 2 gr högre Framledning på pannans egen mätare och min egen som sitter ca 1 meter ifrån. Har bestämt mig för att gå på den lägre av dom och då har jag i VB diff 6,5 gr. Provade 2:an på pumpen men det räckte inte för att få ut värme till alla radiatorer i huset. Håller på och mäter (loggar)  delta över alla radiatorer för att se om jag kan optimera flöden och då kunna sänka VB pumpen.

Förbrukning låter helt normalt, har själv 180 m2 stenhus med och relativt "dåligt" isolerat, bifogar min Dec stat om du vill jämföra, obs temperaturer är i 10-dels grader (dvs 210 = 21,0 grader).

/C
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:40:46 av Rickard »
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2007, 13:23:23 »
Stenhus kan ta enorma mängder med energi!
Men som jag brukar säga, ju högre tidigare förbrukning desto lönsammare med värmepump!!

När du får en obändig lust kan du iofs köra ett test.

jämn o fin temp ute... ett dygn med VP och ett dygn med elaptron!

Sen påstår jag att du tar fram  8)

Cul8

Som du säger kan det bli knas med pumpen i läge 2, men som du gjort man kan testa det skadar inte! Funkar det inte med läge två och man vill minska flödet så kan man strypa litet istället.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2007, 15:09:45 »
Tack för svaren!

Skall testa att sänka vb-pumpen nästa gång jag åker ner. Även ta bort finjusteringen på -1, det var liiite kallt med kurva 6(-1).
Har nästan alla radiatorer fullt öppna(N),utom de minsta, och har 7graders diff på nästan alla. Vad händer med denna diff om jag sänker vb-pumpen?
Jag har ju pumpen i källaren och sedan tvåvåningar till. Det är redan lite kallare på översta våningen. Har mindre(storlek) radiatorer där dock.

Nåja, får testa och se!
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2007, 21:42:10 »
Bättre kanske att strypa flödet lite där du har varmast....
om du minskar på cirkpumpen så kanske övervåningen "förlorar" mest på det!?

Men det är iofs bara att testa sig fram! Inga problem om det blir tok, bara att börja om!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2007, 08:44:14 »
Skall nog börja med att strypa lite i källaren, finns det någon övregräns på diff över raddarna? Jag har runt 7 nu på raddarna i källaren men jag behöver inte riktigt 20 grader där, 18 går bra. Kan man ligga på 10-11 graders diff utan det ställer till problem?

Har liksom märkt att källaren inte är lika vindkänslig som resten av huset :o
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2007, 12:00:38 »
Citera
Har liksom märkt att källaren inte är lika vindkänslig som resten av huset

va har ni vind  :D

Du kan ha vilket delta du vill på enskilda radiatorer, det är önskad rumstemp som styr!
Men man bör bibehålla lämpligt delta "över" värmepumpen, men det styr du på andra ställen om det blir nödvändigt. Eller tex med cirkpumpens inställningar.

Vid idiotkyla stänger jag ibland av 2 raddar i källaren (obs ev frysrisk) det jag vill säga är att det ändrar inte alls värdena "över" pumpen mycket!




Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2007, 12:42:44 »
Citera
va har ni vind  :D

Bara en 10-12 månader om året!
Så mycket att jag tänker skaffa vindkraftverk när vi flyttar ner permanent!

Citera
Du kan ha vilket delta du vill på enskilda radiatorer, det är önskad rumstemp som styr!
Jag stryper in lite då och ser om tempen på övervåningen höjs något.
Funderar lite på trycket på radiatorkretsen, det är ju trevåningar nu(med källaren) har strax under 1 bar, man kanske ska höja det lite?
Det kanske skulle hjälpa den radiatorn som har lite värmeproblem?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2007, 15:48:16 »
1 bar är 10 meter men pumpen kan ställa till spratt, lite kan du väl höja. Vid 1,5 bar brukar säkventilen öppna så 1,3 kan du ha...
Men har du ingen luft i den radiatorn och det kommer vatten när du öppnar luftskruven, så behövs det egentligen inte. det som kan nhända vid lågt tryck är att luft sugs in i systemet....

Höjden speler för övrigt ingen roll för flödesmotståndet!!  Så man behöver inte större pump vid större höjd :o Trot om du vill  ;)

Lyfthöjd blir det först om man tappar av vatten tex en vattenkran!
Men här cirkulerar vi ju vattnet då tar "upp o ned" ut varann!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2007, 19:00:07 »
ska testa att öka till 1,3.
Trodde att man behövde större tryck ju större höjdskillnad man har mellan expansionskärlet och "översta" radiatorn. :-[
Har tagit bort alla termostater(utom två med mma-ventiler)för att kunna ställa flödena. Men jag får dålig värme i ena sovrummet ändå. Det kanske löser sig om jag stryper lite i källaren. Källaren är oxå enda stället där jag har mindre dimension på rören, 15mm i stället för de gamla grova rören. Förutom kopplen då. Läste någonstans på forumet att när man har gamla grova rör så ska man egentligen ha ventiler som är speciella för självcirkulation. Det har inte jag. Men det går nog ändå.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2007, 23:29:45 »
Helt ok med moderna ventiler, det är bättre!
Det är när man blandar det blir tok, har man nya och äldre blandat då blir det jättekinkigt med strypningen.
Dom äldre är öppen till sista millimetrarna, sen tvärstänger dom.
Du har ju järnkoll med strypringen.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2007, 12:17:59 »
En annan fråga!
När jag ska öka trycket i systemet då har jag fyllt på vatten i radiatorkretsen. Är det rätt sätt eller ska jag öka trycket via expansionskärlet på nåt vis?

Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1283
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: kwh per dygn och rcu:ns loggar.
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2007, 12:40:54 »
DET ÄR HELT RÄTT!  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal