Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.  (läst 1769 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« skrivet: 30 december 2006, 03:34:58 »
Fråga: Rums givare ja eller nej, mm:

Jag får snart min pump monterad. Valde utan rumsgivare på eget initiativ, installatören är kunnig och han
höll med (både han och jag är pålästa).

Huset har (kommer att ha efter utbyggnad) tre skilda värme zoner, en övervåning av trä
med mycket fönster yta (tror dock att man ska ta fönster med metallfilm för att slippa
vissa problem med det, samt att en mycket stor fläkt konvektor med kyla kommer att
sättas in centralt med sido kanaler till sovrum), en källardel till största delen över mark
av gammal typ (dåligt isolerad betonghålssten) uppvärmd till 18-20 grader och en nybyggd källardel
 (till största delen över mark) som blir uthyrnings lägenhet.
Fläktkonvektorn går att styra (om man vill på värme och kyla automatiskt)

Det intressanta är dock att det är tre olika värmezoner. En överdel i trä med mycket fönster och
med komfortkrav på ca 20-24 grader.
En underdel i betong/leca/isoleca med mycket mindre fönster, med folk som hyr, troligt komfort
krav på 20-24 grader.
En gamal källare, mindre bra isolerad bitvis, uppvärmd men utan krav på konstant
temperatur (pendlar denna någon grad extra spelar ingen roll) 21-22 med vid variation.
Alla temeraturer ovan kan skilja sig, sätt 22 som medel för värme.


Övriga förutsättningar:
Starkt överdimensionerad pump (funderar på att värma ett garage senare
och att det skilde lite mellan 9kW och 11kW pumpen).
Volymtank 100l, tror jag hamnar på totalt ca 320l i systemet.
Nyare källaren har golvärme med klinker. Gamla källaren blir förärad med
ett par extra sektionsradiatorer på 32l st mm.
Nyare överdelen får golvärme samt en fet takkonvektor för kyla/värme,
samt kompakt radiatorer under vissa av fönsterytorna (man ska fläska på
om man vill ha låg temp, golvvärme med trä ger extra radiatorer om man
har stora fönster och vill hålla 35 ut, eller så får ni rätta mig).

Citerar nedan Rickard om att det är ett "krav" med rums givare,
blev fundersam om jag valt rätt/fel utan givaren, med tanke på de
tre temperatur zonerna, vissa med betong/leca och de övre med trästomme
och vissa med mycket fönster och andra utan (kamin kommer att komplettera
för mys eldning/störning av värmesystemet (dock skulle automatiskt reglerade
kylan i tak-fläktkonvektorn kunna hantera det och återföra spillvärmen
ner i borrhålet utan eg större nytta el för den delen förlust):

Citat Rickard:
"IVT:s värmepumpar, eller rättare sagt dess styrning fungerar bättre än Thermias och Nibes vid "vårsolsproblem", dvs den tid på året när vårsolen till stor del bidrar med uppvärmningen av huset dagtid, då de styr på returtempen så får man en inbyggd "rumsgivarfunktion" i dem som gör att de inte i lika stor utsträckning tillverkar värme i onödan när det inte behövs.

En riktig rumsgivare är ändå mer eller mindre ett krav om man vill ha riktigt bra komfort.

De sköter dessutom styrningen av tillskottet smartare än vad jag och andra trodde, så speciellt mycket onödigt tillskott bidrar inte styrningen med.

IVT har även brister, t.ex så ger deras styrning rätt mycket start/stopp i anläggningar med hög effekttäckningsgrad och liten vattenvolym i systemet, en volymförstoringstank är nästan nödvändig i den typen av anläggningar i motsats till "gradminutregulatorvärmepumpar" där man kan tillåta större pendling av temperaturen istället för att öka vattenvolymen i systemet för att få rimliga driftstider."
:slut citat.

Det blev en osorterad textmassa med all Whisky men hoppas att ni hittade igen vad jag sökte efter :)

Mvh JJ
« Senast ändrad: 30 december 2006, 04:22:24 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #1 skrivet: 30 december 2006, 08:22:31 »
Frågan är väl var du ska placera den?

I överdelen så har du alla förutsättningar för att kompensera för solinstrålningen men kommer då hyresgästerna i underdelen frysa då vintersolen ligger på?

Jag tror du får testa dig fram, sätter du rumsgivaren uppe så är mitt tips att inte ha för stor rumsgivarpåverkan.

Du bör nog, innan du aktiverar rumgivaren, strypa in alla dina radiatorer och ställa in golvvärmen så att du får balans mellan de olika våningarna.
« Senast ändrad: 30 december 2006, 08:30:34 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #2 skrivet: 30 december 2006, 12:55:44 »
förbered med nåt tomrör om det går, för framtida rumsgivare till pumpen.

Kör utan rumsgivare framöver med termostater och strypningar öppna...
detta för att hitta rätt kurva, det gör du först när det blir kallt ute.

Utan rumsgivare kopplad till pumpen men med styrning på radiatorer och på golvvärme blir det lätt mycket start o stopp (nästan allt stänger vid tex vårsol eller annan tillförsel av värme).
Du balanserar det iofs rätt bra med volymökningen.

hittar du rätt kurva och strypning som ger hyfsat balanserad temp i fastigheten då kan du sen köra igång en rumsgivare.

Om du i vissa delar ser att du får övertemp tex pga av glasytor, kanske du där måste köra med termostater/givare till varje golvslinga.
Då ska rumsgivaren sitta i delar som är mera "representativa" för resten av huset.

Det kan va lite speciellt med källardelar som kan kräva värme även vid mycket hög temp ute...
Du har iofs möjlighet att köra värme på dom delarna tack vare din volymökning... utan den skulle det bli enormt mycket start o stopp om du värmde bara en liten del av huset, med din stora pump! ( det går utmärkt att stänga av rumsgivaren tex om du "måste värma källaren trots hög temp ute). Ev måste du även höja kurvan då, men det är lätt!

Jag har rumsgivare på vår 25 kw IVT, där är det 4 lght, lokaler, skolbespisning duschar i källare. Det blev fantastiskt mycket bättre med rumsgivare.
Man får justera känsligheten på rumsgivaren om den styr för "mycket" det går finfint i styren!
Vi har rumsgivaren i matsalen med massor av fönster mot öster men även mot söder. den korta tid den används sänks börvärdet kraftigt, men trögheten i resten av huset gör att tempen inte "dippar" nämnvärt där ändå.

En sak som rumsgivaren justerar det är att Ivt maskin kan jobba långa tider över börvärdet utan att slå av. Då blir det lite övertemp det känner rumsgivaren direkt och sänker börvärdet.
Ett annat fenomen kan det bli när värmebehovet är lågt, då kan det ta "för lång" tid innan man når ned till starttempen. även då griper rurmsgivaren in.
Iofs inga direkta problem i en villa, om tempen varierar en del, men det kan lätt bli så att man höjer kurvan pga av tillfälliga dippar i rumstempen. Sen sänks det inte igen!

Sen har du nog läst om andra tillfällen tex väderomslag och blåst.

Många är iofs utan rumsgivare, det funkar helt klart utan också. Men jag hävdar att den tjänar igen sig själv på sikt. samtidigt som den ger ett bättre rumsklimat. (jämnare temp).

Slutsats... du är på rätt väg  Thumbsup

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2007, 00:40:35 »
Tackar för de bra svaren!

Provar utan först och ser hur det blir men förbereder så jag kan stoppa in en.

63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2007, 22:19:57 »
En tanke slog mig; ska montera in ett ftx system också som tar frånluft från alla tre zonerna. Skulle man inte kunna slänga in givaren i frånlufts kanalen nära ftx:en så får man nått slags bidrag/medelvärde från alla tre zonerna? Möjligtvis blir värdet några grader varmare där än det ska men det justerar man med en offset på börbärdet.

« Senast ändrad: 04 februari 2007, 22:22:12 av JesseJames »
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2007, 07:10:24 »
En tanke slog mig; ska montera in ett ftx system också som tar frånluft från alla tre zonerna. Skulle man inte kunna slänga in givaren i frånlufts kanalen nära ftx:en så får man nått slags bidrag/medelvärde från alla tre zonerna? Möjligtvis blir värdet några grader varmare där än det ska men det justerar man med en offset på börbärdet.

Testa, och berätta hur det går.  *vinkar*
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
SV: IVT rumsgivare eller inte, 3 värme zoner.
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2007, 19:03:25 »
En tanke slog mig; ska montera in ett ftx system också som tar frånluft från alla tre zonerna. Skulle man inte kunna slänga in givaren i frånlufts kanalen nära ftx:en så får man nått slags bidrag/medelvärde från alla tre zonerna? Möjligtvis blir värdet några grader varmare där än det ska men det justerar man med en offset på börbärdet.


Kan tänka mig att fårnluftstemperaturen i kanalen inte är helt representativ, iom höjning vid duschande och så, eller om torkskåp anluts till kanalen. Fast jag har ju inte provat och är inte säker.

Annars tycker jag Bertils exempel är intressant; Hur han fick mycket jämnare temp med rumsgivare, trots att byggnaden innehåller flera lägenheter och lokaler etc!
ANLÄGGNING 1: NIBE 310P + LK golvvärme i platta på mark.
ANLÄGGNING 2: CTC EcoAir+EcoEL V2. Radiatorer, blandat original sektionsradiatorer och moderna kompaktradiatorer.
ANLÄGGNING 3: Fujitsu Nocria 14

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal