Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Skulle valt en 1115+ack istället  (läst 3231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Heavy metal
Skulle valt en 1115+ack istället
« skrivet: 07 december 2006, 23:02:19 »
Hej! Har tittat på forumet i en månads tid nu. Jag har fått svar på dom flesta frågor jag undrat över. Men vb-f sjunker snabbt efter vp stopp. Och sen får jag ingen diff på vb-f och vb-r. cp står i läge 1. Tack för ett bra forum. *vinkar*
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20155
  • Alien snowman.
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #1 skrivet: 08 december 2006, 09:17:49 »
Hej! Har tittat på forumet i en månads tid nu. Jag har fått svar på dom flesta frågor jag undrat över. Men vb-f sjunker snabbt efter vp stopp. Och sen får jag ingen diff på vb-f och vb-r. cp står i läge 1. Tack för ett bra forum. *vinkar*

När VP:n stannar så produceras ingen värme, VB-f sjunker då snabbt till samma värde som VB-r eftersom vattnet bara passerar VP:n.

Var är skillnaden mellan VB-f och VB-r när VP:n går?

Och varför vill du ha en 1115 + större VVB?
Har du ett stort badkar?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #2 skrivet: 10 december 2006, 18:15:18 »
tänk så här så klarnar det för dig
VB-r sitter på returen & mätr vattnets tempratur påväg in i värmepumpen. 40 cm längre bort på döret sitter "värmepumpen" (det är igentligen själva kondensorn, men strunt i det) den höjer ju värmen då det är den som värmer vattnet.
yttligare 40 cm bort sitter VB-ut & mäter tempraturen på utgående vatten till radiatorerna.


när värmepumpen stannat hå finns ju ingen värmekäla som värmer vattnet, vattnet cirkulerar ju bara runt runt utan att värmas & det blir ju då ingen tempskilnad på dom 40+40cm som skiljar mellan tempgivarna
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Heavy metal
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #3 skrivet: 11 december 2006, 23:07:38 »
Tack för bra svar. Jag skulle haft acken till att öka värmebärarevolymen. Så att vp fick gå längre och vattnet inte kyldes av så fort(stort värmemagasin). :o
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Heavy metal
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #4 skrivet: 12 december 2006, 00:07:25 »
Vid VP stopp är VB-f 57 ºC & VB-r 42 ºC. Tänk om man kunde ha en stor ack med 57 ºC vatten som vp sen shuntade ut. studs
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20155
  • Alien snowman.
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #5 skrivet: 12 december 2006, 07:19:48 »
Vid VP stopp är VB-f 57 ºC & VB-r 42 ºC. Tänk om man kunde ha en stor ack med 57 ºC vatten som vp sen shuntade ut. studs

Problemet är att COP blir sämre om VP måste producera 57 ºC vatten, kolla in din manual.

Min 1215-5 har ingående/utgående effekt på
1,3/6,0 vid 35 ºC framledning => COP=4,6 (exkl cirkpumpar)
1,5/4,8 vid 50 ºC framledning => COP=3,2 (exkl cirkpumpar)

Därför ska man sikta på så låg framledningstemp som möjligt, inga shuntar eller termostater. Vill du ha styrning på innetempen så skaffa rumsgivare till VP:n.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #6 skrivet: 12 december 2006, 08:37:48 »
Tack för bra svar. Jag skulle haft acken till att öka värmebärarevolymen. Så att vp fick gå längre och vattnet inte kyldes av så fort(stort värmemagasin). :o

Hej , en mindre eller större acctank kan du med fördel sätta in på din pump redan i dag på utgående värme ledning för att få längre gångtider och stopptider och med det några grader lägre stopp temperatur vid värme produktion.
Det påverkar dock inte tappvarmvatten mängden / mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #7 skrivet: 12 december 2006, 21:53:05 »
Jag gjodre som du = höpte en 1215, men borde ha köpt en 1115.
vad gör man, jo man byger om den Thumbsup

nu har jag en extärn VVb (VPA300/200) på 300 liter, som jag har en strypventil på. lagddar upp den i 60 grader, sen sjunker tempen 3-4 grader på 2 timmar,sen håller sig tempraturen mycket stabilt. väldigt många timmar innan yttligare en grad tickar ner. (jag brukar tappa 2 grader på en durschning)
den inbyggda vvbn är nu volymförstorare = kalas.
ska finnas några trådar där jag grubblar, ritar o berättar

jag har flera gånger föreslagit att dom med inbyggda vvb ska sätta in en strypning, men jag har själv inte testat deta. är dock övertygad om att man får en bättre "fyllning" då.
« Senast ändrad: 12 december 2006, 21:56:32 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #8 skrivet: 12 december 2006, 22:11:03 »
Jag drog en sökning på vvb & andvändar namn CarMan. Oj oj va saker ja hitta, här är några av dom, fans en hel del annan intresant också...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3605.0;all

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5636.0;all

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2896.0;all
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #9 skrivet: 12 december 2006, 22:52:50 »
Håller med dig konstigt att inte tillverkarna har en fast stypningsmöjlighet på vv kretsen. den är ju så kort därmed blir ju också driften oekonomisk. Deltat blir för litet för fullkondensering!
Jag måste köra cirkpumpen på läge tre, det ger litet delta vid vv körning! Ca 3 grader tror jag!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #10 skrivet: 13 december 2006, 09:40:04 »
Hej gubbs. Thumbsup

Min undran är ,har Munktell problem med varmvattenvkapaciteten??  Om det är gångtiderna han vill åt så far på returmarknaden och hämta en begad 100 liters varmvattenberedare och sätt som volymförstorare på tillopsledningen , det blir billigt o bra.

En annan grej är att sätta in en 10 liters (så liten som möjligt) enfasare för en tusenlapp och mata den med varmvatten fråm värmepumpen.
Mycket billig förbättring om man söker mer varmvattenkapacitet =10 liter mer volym +1KW extra värmekapacitet vid pågående upptappning av bad mm om inte värmepumpens värme räcker till samt om den placeras i anslutning till tappstället så får man varmvatten direkt man öppnar kranen.
Den faktiska kostnaden för denna är ca 300-400W per dygn

Som carman har gjort är säkert tre gånger (minst) så bra som om du skulle köpt en 1115 med nibes std 200/70 för då hadde du haft kvar långa gångtider +att du fått punga ut med minst 10000 extra i instalationskostnad för den.

Carmans grej måste vara den mest optimala lösningen på ett värmepumps system men frågan är ju om det är värt det i pengar,  har man problem med liten system volym och dåligt med varmvatten så javisst.

Har skälv en 1215/7 och genom forumets rekomenation så blev det en sjua istället för en 5KWare.
Jag är helt övertygad om att det blev min räddning när det gäller varmvatten kapaciteten.
Har 4 tonåringar + std badkar och aldrig något kallt varmvatten , förmodligen pga att värmepumpen laddar med 7KWunder pågående duschningar och bad.
Pumpen är lite överdimensionerad men med 100-120 gradminuter så får jag hyfsade gångtider och som mäst 14-17 starter per dygn vid nollan ute.
Exempelvis i juli då endast en ungdom var hemma och resterande i sommarstugan hela månaden så var snittet 3,6 starter per dygn ,0,8 driftstimmar per dygn , 2,2 KW per dygn

mvh/Mso


ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #11 skrivet: 13 december 2006, 11:51:07 »
mso
Jag har fått käft ibland, men hävdar som du antyder att enbart med hänsyn till vv beredningen så är en 5 kw pump för vek!

Priskillnaden är dessutom försumbar! Åtminstone i ett längre perspektiv!

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #12 skrivet: 13 december 2006, 12:10:38 »
mso
Jag har fått käft ibland, men hävdar som du antyder att enbart med hänsyn till vv beredningen så är en 5 kw pump för vek!

Priskillnaden är dessutom försumbar! Åtminstone i ett längre perspektiv!


Ja mitt argument för femman var att få bra gångtider men det har jag lyckats med på 7an att ha hygglig system volym och dublerat gradminuterna.
För mig var priskillnaden mellan en 5a o 7a  2500:- så det var verkligen försumbart /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #13 skrivet: 13 december 2006, 17:30:09 »
om man bara har tid att vänta, så får man nog en bättre "fyllning" på varmvattnets inermantel med en så klen pump som möjligt, då denna tar så lång tid på sig att eärme överföringen blir bättre mellan mantlarna.
men med en klen pump så har man sällan tid att vänta, då den har fullt upp med "annat"

ja min lösning är säkert inte den billigaste, räknat med dagens (& mårgondagens elpris) men jag vill ju ha ett optimalt system & det är ju inte såna jätte stora summor som skiljer, så varför inte bygga ett helt optimalt system.

en justerbar strypning borde inte vara så svårt att fixa på returen, presis innan trevägsventilen. deta borde ge rätt många liter extra varmvatten. en helt vanlig avstängnings kran borde göra jobbet
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Skulle valt en 1115+ack istället
« Svar #14 skrivet: 13 december 2006, 21:00:25 »
ja för tusan, men det är trångt trångt trångt trångt  fiR: _/- huvuddunk

På min äldre villa måste det bli på returen... den kommer ned i inre högra hörnet på pumpen  :o >:(

På farsgubbens nyare Villa där sitter vxlventilen på returen... där kanske den kan rymmas på stigen....

Fattar inte varför man inte bygger in en från fabrik, särskilt för oss som kör cirkpumpen i läge 3. Det blir kasst delta, det möjliggör ju heller inte full kondensering  :o
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal