Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Totalentrepenad eller köpa själv?  (läst 1281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andypandyswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 28
Totalentrepenad eller köpa själv?
« skrivet: 17 november 2006, 10:28:02 »
jag har tagit in lite offerter på bergvärme och tror jag hamnar på ca 150.000 för en 1230-10 och 180 meters borra. Kikade på vad det skulle kosta att anlita en borrfirma själv, köpa pumpen från Rinkaby och anlita en rörmokare (som jag vet har gjort lyckade värmepumpsinstallationer förut) för installationen. Detta skulle gå på ca 120.000.

Man har väl fortfarande garantier från Nibe (eller blir det Rinkaby?) på pumpen, borrhålsfirman för borrhålet och rörisen för installationen.
Man kan ju tänka sig en situation att om man plockar ihop ett paket själv och något blir fel (och det inte är självklart var felet sitter) så säger Nibe att felet är installationen, rörmokaren säger att det är pumpen eller borrhålet o.s.v. men är det värt 30.000 att ha en entrepenör som ansvarar för allt?

Tacksam för tankar och kommentarer angående detta.
Hus: 1,5 plansvilla i södernärförort (Stockholm) med inredd källare. Dålig isolering i ytterväggar. Beräknad elförbrukning innan värmepump enl. fortum: 39.000 kWh/år.
Numera stolt ägare till en Nibe Fighter 1230-10 tagen i bruk 2007-01-10.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #1 skrivet: 17 november 2006, 11:46:49 »
Jag gjorde precis det du är inne på och sparade i runda slängar 45000kr (djupare borra och aningen kraftigare pump) på det jag gjorde inklusive nya radiatorer och en del annan rördragning i huset.

Jag är jättenöjd med resultatet och inte minst besparingen. Det var faktiskt rätt roligt att "projektera" och "leda" jobbet, även om det tog sin lilla tid.

Det som jag personligen skulle lista som viktiga saker att tänka på är:

* Installatören - någon man känner förtroende för och kan diskutera lösningar med. Det han gör är det som syns och du har säkert saker vid sidan om en grundinstallation som du vill göra. Dessutom är det som du säger möjligt att de olika inblandade skyller på varandra, och troligen är installatören den första du kontaktar...
Det är också en fördel (krav?) att han är "certifierad" på den pump du tänkt installera, dvs finns med i Nibes eller CTC's böcker över installatörer (det är väl de leverantörerna som Rinkaby har att erbjuda). Detta är bra om det så småning blir nån garantiåtgärd eller liknande då det är installatören som primärt ska ta kontakt och felanmäla till tex Nibe. Gör du det själv och det visar sig att du det är nåt utanför pumpen, så får du stå för kostnaderna.

* Borraren - När jobbet är gjort kan du inte göra så mycket åt saken, inte ens se hur det ser ut där nere... Jag tog bara in offerter från borrare anslutna till Geotec och pressade sedan ned priset på den jag fick mest förtroende för, till samma nivå som den lägsta (ca 12000 skillnad på 2 * 130 meters borra). Jag var också hemma under borrningen för att i alla fall ge ett sken av att jag hade koll på att jag fick de metrar jag betalade för. En seriös firma skulle iofs inte överleva om de konsekvent blåste kunden men det är det enklaste sättet att kolla hur djupt de borrar. Räkna rören och kolla när de sätter kollektorn, den är märkt med längd.

* Var tydlig i specifikationerna när du tar in offerter så att de blir jämförbara, fråga om du är osäker.

* Glöm inte bort elektrikern, om inte din installatör har en med sig som underleverantör. En enkel inkoppling ska inte kosta särskilt mycket men det kan dra iväg. Själv belv jag överdebiterad ett antal timmar som jag sedan vägrade betala och kommit ur. Inte heller bilersättning ska man acceptera om inte det avtalats i förväg...  knUp
När det gäller det elektriska så kan jag rekommendera att koppla in en undermätare enbart för värmepumpen. Köps från Rickard här på forumet...

När det gäller garantier så har du samma 2 års garanti och 6 års försäkring från tex Nibe som vid totalentreprenad. Vid ev problem så är det naturligtvis flera som du har att välja på att kontakta jf med om du har en som tar totalansvar. Men jag tycker nog det är värt det lilla potentiella besväret med tanke på den besparing jag gjorde. Tex jag själv fick en "gammal" pump, ca 1 1/2 år gammal men givetvis helt oanvänd. Där var det Rinkaby som jag fick kontakta men de ordnade direkt ett nytt styrkort som gav mig samma funktionalitet som en nyare modell och gav mig ung 5000kr i rabatt. Jag köpte för övrigt nästan allt material från Rinkaby, även en hel del av det installationsmaterial som rörmokaren använde. De har varit mycket bra att ha att göra med, snabba leveranser, bra information. Alternativt kan du använda deras MYCKET konkurrenskraftiga priser vid förhandling med installatören.

Lycka till!

Kevin

  • Gäst
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #2 skrivet: 17 november 2006, 17:56:33 »
Är man händig och följer anvisningarna för installationen och anlitar en behörig elektriker så är det ganska simpelt...det är ju inte hjärnkirurgi precis.. ;) vi snackar om rör.

Alla känner väl en röris som kan kolla när du är klar. Vem installerar rörisens värmepump?
Blir något fel så kanske det inte är så kul, men varför skulle det bli det....det drabbar ingen annan.
Jag klipper mig själv...fult som fan, men billigt ;D






Utloggad andypandyswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 28
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #3 skrivet: 17 november 2006, 23:02:12 »
Tack Gblenn för ditt uttömmande svar!

Jag vet inte om rörisen är auktoriserad eller inte men jag får väl kolla... Han har installerat en gemensam kompis pump och den går smärtfritt iallafall.

Vad gäller borrningen har jag bara pratat med en firma (samma som polaren använde) som heter borrkronan AB som tar 210:-/meter plus moms samt container för 2375:- plus moms (= 50.219:- för 180 meter inkl. allt. Foderrör, slangdragning in i huset, etanol m.m.).

All rördragning beräknar jag till max 15.000 inkl. material och elen till gamla elpannan sitter ju redan där så det är väl bara att koppla in...

Vad är en undermätare? En elmätare bara för pumpen antar jag men jag trodde man kunde gå in i menyerna och se hur mycket pumpen konsumerat och hur mycket den genererat... eller har jag helt missförstått?

En annan fråga... Jag har nya tunna radiatorer i källaren med termostater och gamla feta på ovanvåningen (från 30-talet) utan termostater. En kille sa att jag borde byta radiatorventilerna på ovanvåningen för att dom nya i källaren är så mycket smalare än dom på ovanvåningen att vattnet tar lättaste vägen så det blir svårt att värma upp källaren. Stämmer detta? Tycker mig också ha läst att man inte ska ha några termostater när man har värmepump utan bara ställa upp ventilerna, men varför förstår jag inte och blir inte returtempen för hög då?
Hus: 1,5 plansvilla i södernärförort (Stockholm) med inredd källare. Dålig isolering i ytterväggar. Beräknad elförbrukning innan värmepump enl. fortum: 39.000 kWh/år.
Numera stolt ägare till en Nibe Fighter 1230-10 tagen i bruk 2007-01-10.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 00:42:52 »
Vad är en undermätare? En elmätare bara för pumpen antar jag men jag trodde man kunde gå in i menyerna och se hur mycket pumpen konsumerat och hur mycket den genererat... eller har jag helt missförstått?

Det som en VP genererar är vanligen drifttimmar, på någon modell (jag tror det är CTC) så kan man dessutom få ett uppskattat värde på elförbrukning men ingen VP, vad jag vet, har en inbyggd elmätare. Sätter du en riktig 3-fas mätare till VP:n så får du fram exakt vad den förbrukar.

Citera
En annan fråga... Jag har nya tunna radiatorer i källaren med termostater och gamla feta på ovanvåningen (från 30-talet) utan termostater. En kille sa att jag borde byta radiatorventilerna på ovanvåningen för att dom nya i källaren är så mycket smalare än dom på ovanvåningen att vattnet tar lättaste vägen så det blir svårt att värma upp källaren. Stämmer detta? Tycker mig också ha läst att man inte ska ha några termostater när man har värmepump utan bara ställa upp ventilerna, men varför förstår jag inte och blir inte returtempen för hög då?

Ju lägre framledningstemp, ju bättre COP (verkningsgrad) har VP:n. Termostatventiler ställer till det eftersom VP behöver ett visst flöde för att funka. Returtempen blir hög om du har klena radiatorer men kan du värme huset en riktigt kall vinterdag med en framledningstemp under 55 ºC så blir inte heller returtempen för hög.

Jag tror du kan behålla vreden på radiatorerna uppe och strypa in flödet med dem så att värmen fördelar sig jämnare mellan våningarna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #5 skrivet: 18 november 2006, 15:12:03 »

Citera
En annan fråga... Jag har nya tunna radiatorer i källaren med termostater och gamla feta på ovanvåningen (från 30-talet) utan termostater. En kille sa att jag borde byta radiatorventilerna på ovanvåningen för att dom nya i källaren är så mycket smalare än dom på ovanvåningen att vattnet tar lättaste vägen så det blir svårt att värma upp källaren. Stämmer detta? Tycker mig också ha läst att man inte ska ha några termostater när man har värmepump utan bara ställa upp ventilerna, men varför förstår jag inte och blir inte returtempen för hög då?


har du problem idag? 
Köper du nytt så köp inga känselkroppar, dom går att köpa sen om  det behövs på tex ett sovrum...
Det finns manuella vred istället som man kan köpa, till nya moderna ventiler. Köper man såna ska man strypa in dom med grundflödesinställningen istället för med termostatventil.

Tex Danfoss har manuella vred till sina, och enkel instrypning av grundflödet om det behövs. Finns andra också, bara ett exempel.

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

det är väl bara bra om det är lite svalare i källaren!?
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad andypandyswe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 28
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #6 skrivet: 18 november 2006, 15:54:32 »
Jag har fått för mig att det aldrig blir riktigt så varmt som man vill i källaren men förra vintern var vår första i huset och då stängde vi av värmen helt i källaren och på vinden för det blev för dyrt... elräkningen låg på typ 5000-6000 i månaden (efter avstängningen), så säker är jag inte.

Med känselkroppar menar du termostater eller?

Vad menas med att "strypa in dom med grundflödesinställningen" och hur gör man det?

Måste jag byta på dom nya raddarna i källaren också eller sitter det ett sånt manuellt vred under termostaten?
Hus: 1,5 plansvilla i södernärförort (Stockholm) med inredd källare. Dålig isolering i ytterväggar. Beräknad elförbrukning innan värmepump enl. fortum: 39.000 kWh/år.
Numera stolt ägare till en Nibe Fighter 1230-10 tagen i bruk 2007-01-10.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: Totalentrepenad eller köpa själv?
« Svar #7 skrivet: 18 november 2006, 20:57:55 »
Med känselkroppar menar du termostater eller?

Jepp

Citera
Vad menas med att "strypa in dom med grundflödesinställningen" och hur gör man det?

Måste jag byta på dom nya raddarna i källaren också eller sitter det ett sånt manuellt vred under termostaten?

På danfosskoppel så sitter det en ring under termostaten där man kan ställa in grundflödet.

Vad jag menar är att köp inget nytt alls, på mina raddar satt det manuella vred som hade funkat utmärkt att strypa in flödena på. Tyvärr visste jag inget då jag köpte VP:n så jag beställde nya termostater till alla radiatorer som inte hade det innan (alla utom 2).

Efter att jag hittade detta forum så insåg jag att det var ett dumt köp, men jag kan strypa in flödena på kopplen och ha termostaterna fullt öppna.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal