Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Beställning  (läst 1678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

• Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
Beställning
« skrivet: 16 november 2006, 13:40:39 »
Så var etapp ett avklarad, beställning av bergvärme är gjord.

Det blev en IVT greenline HT plus E 11, med fristående vv-beredare 300 l (pga låg takhöjd). Borrhål 215 m vilket är vad borren klarar. Borttagning av panna och tank, komplettering med en radiator i källaren och rördragning till två radiatorer i bv. Expansaionskärl. Innegivare.

(villa från 1906, olja minst 4 kbm med snåleldning)

Pris: facila 176 000 kr. (tillkommer: inköp och renovering av två begangnade gjutjärnsradiatorer modell sekelskifte, avgår 2500 kr villägarrabatt)

Enligt installatören själv ligger de i mellanprisklass. Och de tre offerter som jag fick ligger alla i samma härad. Vi bor i Stockholm.
Avgörandet låg på ett proffsigt och snabbt bemötande, att företaget har stor vana av bv-installationer samt har eget folk till allt: borrning, el och vvs.

Preliminär tid för installation är i mitten av januari. Känner mig lite som i väntans tider  ;D
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Kevin

• Gäst
SV: Beställning
« Svar #1 skrivet: 17 november 2006, 18:13:23 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

Någon som vet var man hittar gamla radiatorer med lejontassar ? (eller nyprod)
(jag ska inte sno din tråd)

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 3614
« Svar #2 skrivet: 17 november 2006, 22:08:08 »
kul att du köper gamla härliga gjutjärnsraddisar, det gäller att behålla den gamla stilen i ditt hus.
Se till att de inte är slut bara, spara inget annat änn raddarna, vreden brukar läcka som FAAN.

Vet inte om de kan fås med lejontassar, men dessa är väl det mest klassiska man kan hitta:
http://www.stjernradiator.se/main.aspx?pageID=81

Såg sådana på hotellet i Mont Martre i Paris förra året, och de var *inte* nyproducerade.  :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd. 2x30-rörs solpanel till varmvatten, inst sommaren 2009 och 2010. Maj 98 -  maj 99: 41125 kWh, apr 11 - apr 12: 15490 kWh, varav vp 7557 kWh.

http://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

• Moderator
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
« Svar #3 skrivet: 18 november 2006, 14:51:45 »
Citera
vreden brukar läcka som FAAN.

"Slottsvreden" kan man packa om, dom é ju kult!!!

Jag har två i källaren för övrigt, det är i en koja inget slott  ^-^  Den ena låter sig vrida bara med hjälp av milt våld!

Nere till höger finns nya sådana...

http://www.vvs.just.nu/

Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

• I branschen
  • Antal inlägg: 1283
  • Det finns lösningar för allt!!
« Svar #4 skrivet: 18 november 2006, 15:27:52 »
Här finns nytillverkade med lejontassar.
http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/

Här finns nya slottsvred.
http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Lamarr

• Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 11:08:58 »

Vet inte om de kan fås med lejontassar, men dessa är väl det mest klassiska man kan hitta:
http://www.stjernradiator.se/main.aspx?pageID=81

Såg sådana på hotellet i Mont Martre i Paris förra året, och de var *inte* nyproducerade.  :D

Jag har kollat upp dessa i butiken i Täban. Riktigt snygga, rejäla och snordyra! I alla fall om man ska ha lite storlek på radiatorerna. Vi vill ha vita och då tillkommer dessutom 25% på priset. I vårt fall skulle det gå lös på typ 35 000 vilket känns lite väl häftigt för två radiatorer.  :o
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Lamarr

• Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 11:15:06 »

Menar du lejontassar "på riktigt" eller bara snygga fötter i gammaldags stil?  Vi bor i Stockholm och jag har kollat Miljöantiken i Sumpan, som har ett rätt begränsat utbud av sekelskiftesradiatorer. Tror att Nacka byggnadsvård har ett bättre sortiment, ska dit och reka i veckan. Vet tyvärr inga andra ställen. Någon annan som vet?

Nytillverkade i gjutjärn finns som sagt på Stjernradiotor i Täby. Fina men snordyra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal