Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: VVB som volymtank ??  (läst 1319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
VVB som volymtank ??
« skrivet: 16 november 2006, 08:57:30 »
Att använda en "gammal" VVB som volymtank verkar både billigt och bra men hur är det med hållbarheten. Hur stor är risken att man får läckage? Hur gammal blir en VVB normalt?
Ofta är anslutningarna i botten. Kallvattenanslutningen direkt i botten, varmvattenanslutningens rör slutar en bit från toppen. Betyder det att det blir luft stående högst upp eller finns det någon luftnippel där. Skall man vända upp och ner på beredaren och ta ut vattnet till raddarna genom KV-anslutningen och därmed få bort all luft?
Har jag missförstått det hela och är ute på villovägar? Sc:,h
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #1 skrivet: 16 november 2006, 10:45:58 »
En vvb tål syresatt vatten (vv är ju "färskt") i radiatorsystemet har du "dött" vatten. Så den ska hålla för evigt, åtminstone vad som gäller korrosion.

Luft.. ska inte va några problem, det varma vattnet tas nog direky uppe i toppen på beredaren... det kan finnas variationer.

Men dom kan va otroooligt skitiga invändingt! Spola ur den rejält spola i båda riktningarna omväxlande...

sen tycker jag man ska koppla den med stigen från vp i botten på beredaren... (kalla anslutningen)  När då värmepumpen stannar körs svalt ouppvärmt vatten via vp ned i botten på vvb. Då levererar man ut varmt vatten lång tid efter VP stopp!  Tempen som jag sett håller sig dessutom kring börvärdet! Så det blir inga svängningar på tempen inne.
Detta beror iofs på hur man ställer gradminuterna. På en thermia jag vet om, är dom uppställda till maxvärde... det skulle gå att öka, men bäst är nog att flytta givaren så den sitter efter acken.
På Thermia kan man då inte se framledningen vid vv produktion, vilket är lite synd..
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #2 skrivet: 16 november 2006, 22:58:50 »
du bör kunna lufta toppen av den isåfall.
Annars borde det funka.
En volymförstorare kan i princip vara vadsomhelst, bara den är skapligt isolerad.
Vända upp och ner är faktiskt en bra ide, fast den är nog inte byggd för det, men va fan det borde gå, prova.
satsa hellre på större element, dom kan ALDRIG bli för stora..... ;)

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #3 skrivet: 16 november 2006, 23:24:53 »

satsa hellre på större element, dom kan ALDRIG bli för stora..... ;)

Volymförstoraren är bra för att reducera starterna på vintern, vilket också stora raddar gör, men på sommaren med bara litet golvvärme i källaren hjälper stora raddar inte alls.
« Senast ändrad: 16 november 2006, 23:27:44 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Kevin

  • Gäst
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #4 skrivet: 16 november 2006, 23:31:53 »
På sommaren behövs väl ingen värme?

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #5 skrivet: 17 november 2006, 08:23:36 »
På sommaren behövs väl ingen värme?

Har man ett gammalt hus med souterrainvåning och utrymmen utan fönster är det inte så dumt med s k komfortvärme på golven, dvs ungefär 25-gradigt vatten cirkulerande i golven. Även andra utrymmen som har klinkergolv kan upplevas skönare om golvet inte är kallt, t ex badrum där man går barfota. Den typen av utrymmen har jag ungefär 40m² av. Men du har kanske ett nyare välisolerat hus helt ovan moder jord?  ;)
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

maha6305

  • Gäst
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #6 skrivet: 17 november 2006, 09:53:31 »
Håller med Bobo.
Ett kallt badrums-klinkersgolv i fuktiga drypande augusti är inge kul. (även om det inte är s k eldningssäsong)

Utloggad Bobo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
SV: VVB som volymtank ??
« Svar #7 skrivet: 19 november 2006, 19:03:45 »

Men dom kan va otroooligt skitiga invändingt! Spola ur den rejält spola i båda riktningarna omväxlande...


Har just inköpt en till synes "ny" VVB men när jag skalade av "manluckan" i botten ramlade nästan en liter fast skräp ut och inuti såg den så hemsk ut att jag tyckte synd om dem som behövt duscha med VV från den.
Men hålet där elspiralen suttit var så stort att VVB:n kunde skrapas och högtryckstvättas inuti och ser nu hyfsad ut.

Ett tråkigt problem var dock att anslutningsrören som var ca 22 mm (15R utv) utvändigt visade sig bara vara 8 mm invändigt. Alltså ett fall för ombyggnad. Den kalla bottenanslutningen kan ersättas av hålet för offeranoden, 20R inv. Den varma anslutningen som skall ta vatten från toppen kräver att svetsen får komma ut och lufta sig. Det bli en ombyggnad av "manluckan" så att man får ett 22mm rör högst upp i beredaren.

Sen är det bara att koppla in och kolla resultatet.

Så tänker du skaffa en VVB som volym/knäpptank, kolla dimensionerna på anslutningsrören noggrant och gör ren den inuti.
« Senast ändrad: 19 november 2006, 19:09:56 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal