0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Kungen av Norr", -tackar så mycket för ditt förtroende om mitt placeringskunnande! Du är ju inte dålig själv på det området. Försöker egentligen bara komma med tips om hur jag själv skulle valt placering. Jag är dock förespråkare för att: - man ska köpa en kraftfull lvp av känt märke- det inte är någon nackdel med hög placering av innerdelar- däremot är det utomordentligt viktigt att försöka hitta den optimala placeringen för luftspridning- man bör undvika, av ljudmässiga skäl, placering i anslutning till sovrum, eller i kök och v-rum Så, - om jag vore aine72 så skulle jag börja med att fråga grannarna som har sina innerdelar monterade i trapphuset, hur dom upplever värmespridningen med den placeringen. Blir det varmt både uppe och nere? Vad har dom för effekt på sina lvp:ar? Om det verkar fungera bra så, då är det nog en OK plats för innerdelen. Skulle grannarna inte vara så nöjda med hur värmen fördelas, så skulle jag tänka i banorna kring en placering ovanför entrédörren. Men det finns en risk för att mycket av värmeflödet då sticker upp till övervåningen. Jag tror ju att den tänkta placeringen i trapphuset är den bästa. I sista hand skulle jag placera den på trapphusets motsatta vägg i v-rummet...HälsningarMicra
De två första listorna (effekt och ljudnivå) är jag med på, men vad grundar du kvalitetslistan och "bang for the buck"-listan på? Skulle vara kul att höra vad du har för argument (i stora drag). Har du förresten erfarenhet från alla fyra maskinerna? Din genomsnittslista blir alltså: 1. Nocria2. Q-Heat 6.03. RAS 134. HE9
Citat från: aine72 skrivet 13 november 2006, 21:58:20De två första listorna (effekt och ljudnivå) är jag med på, men vad grundar du kvalitetslistan och "bang for the buck"-listan på? Skulle vara kul att höra vad du har för argument (i stora drag). Har du förresten erfarenhet från alla fyra maskinerna? Din genomsnittslista blir alltså: 1. Nocria2. Q-Heat 6.03. RAS 134. HE9Enkelt svar, jag baserar mina svar helt enkelt på vad jag tycker om maskinerna.Vi säljer alla dessa och kan välja att vara uppriktiga.Tomas
Tomas,Så mina farhågor att med Nocrian köpa en maskin som är för överdimensionerad för mitt hus är snarare argument för att verkligen köpa just Nocrian? ... om nån nu förstod var jag menade... Är lite orolig för att jag köper en maskin som jag aldrig kommer att kunna utnyttja fullt ut i min kåk. Men, det kanske är just det som är en fördel... hehe Min ursprungslista är det väl inte mycket kvar av... nu börjar det närma sig beslut. Jag gillar inte 'velpellar' men nu är jag en själv. b00k Nu känns det som det står mellan Nocrian och IVTn med Q-Heat 6.0 och RAS13 som outsiders.
Nocrians 5.5 kW vid -7 ºC är ett tecken på makt.Dock är den djup och ful, så någon annan stans än ovan dörren i hallen blir ju inte direkt snyggt.29 cm är 29 cm.Tomas