Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skarpt läge - tre offerter  (läst 3520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Skarpt läge - tre offerter
« skrivet: 09 november 2006, 10:58:33 »
Har nu fått tre offerter. Jag har inte nollställt dem avseende lite lull-lull runt om - komplettering av radiatorer, borrning genom grund mm. Men vad tycker ni om deras förslag på pumpar och borrdjup?

Förutsättningar:
Villa i två plan i Stockholm, byggt 1906. Träfasad, ingen tilläggsisolering men nya fönster i gammal stil. 190 kvm boyta, 60 kvm källare med oisolerad naturstensgrund. Källaren kommer aldrig inlemmas i boytan pga låg takhöjd. Kan vara svalare än boytan. Olja för uppvärmning och varmvatten dryga 4 kvm, men då har vi snålat - kallt i källaren och 18 grader i boytan på vintern.
Separat vv-beredare pga lÃ¥g takhöjd  i pannrum. Demontering av panna och tank, kaxbortförsel, expansionskärl ingÃ¥r i alla offerter.
Tillägg: huset ligger direkt på berg

Offert 1
IVT Greenline HT E 11 Plus
VV-beredare 300 liter
Borrdjup 200 m (170 m aktivt)
Nettobehov fastighet: 37 300 KWh (brutto 49800)
Husets toppeffekt: 14,4 kW
Energitäckning 96%
I offerten ingår grundmursborrning men ej komplettering av radiatorer. Innegivare ingår.
Pris: 172 000

Offert 2
Thermia Dou 10
Mbh 200 Tws (200 liter vv-beredare?)
Borrning totalt 160 m (aktivt 147 m)
Beräknat energibehov: 34 000 KWh netto
Energitäckningsgrad: 96,8%
Tillsatsenergi från -6,8 C
Maximalt effektbehov: 12,2
I offerten ingår grundmursborrning men ej komplettering av radiatorer.
Pris 164 000 kr


Offert 3
Nibe fighetr 1115-10
VPA 200/70 vv-beredare
Borrning 190 m (han har e u lagt till 20% på programmets beräknade värde)
Ingen beräkning redovisad i detta skede.
Grundmursborrning ingåe ej, Komlettering av två radioatrer ingår. Expansionskärl ingår ej??
Pris 174 000 kr


Alla verkar seriösa på lite olika sätt. En av installatörerna har allt inom samma företag - borrning, el, vvs + bra garantier vilket känns tilltalande . Vad tycks?

Avslöjar inte min favorit riktigt än  8)

« Senast ändrad: 09 november 2006, 11:46:58 av Lamarr »
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 11:27:27 »
Offert Nr:1

Se till att du har minst 250 liter vatten i systemet, som pumpen får jobba med.

Be dom borra varenda meter dom orkar, om det så bara blir 5 meter extra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 15:36:25 »
Citera
Borrning totalt 160 m (aktivt 147 m)
Beräknat energibehov: 34 000 KWh netto

Det där vet vi stämmer inte...   nettobehovet är större.

Det grunda borrhålet får dom nog till genom att använda olika värmeledningsförmåga för berget.
Det är ett värde där man gissar, gissar man på för "bra" berg då blir borran för grund.

I borran hämtar ni gratisvärmen den ska va rejält tilltagen.
Be dom räkna på ett högre energibehov och samma värden i övrigt i kalkylen, då först går det att jämföra!
Det kan iofs räcka att tex Thermia använder samma värden som IVT... För Nibe vet du ju inte än vilka värden som använts!?

Bla
värmeledningsförmåga för berget
Dut
behov av framledningstemp
önskad rumstemp mm

Du ser ju också vilka gissningarsom finns i en kalkyl.
En tror att grundvattnet finns på 13 meter en annan på 30 meter. samma med maximalt effektbehov det ÄR ju samma hus vi pratar om, men med olika input får man olika svar!

Blir du förvirrad kring våra och deras insnöade vokabulär, så kan du läsa lite här tex kring DUT...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.html

Det blir bra ska du se, dom flesta bara väljer någor du har ju kollat runt!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #3 skrivet: 10 november 2006, 01:34:24 »
Alla tre värmepumparna är OK grejor.
190 till 200 meter borra är nog OK borrdjup.

Varför vill en av installatörerna komplettera radiatorerna?
Har du kvar originalgrejorna från 1906 så borde det vara rejäla sektionsradiatorer, som funkar bra med bergvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #4 skrivet: 10 november 2006, 12:20:14 »
Varför vill en av installatörerna komplettera radiatorerna?
Har du kvar originalgrejorna från 1906 så borde det vara rejäla sektionsradiatorer, som funkar bra med bergvärme.

Det är för kallt på bottenvåningen helt enkelt. . De radiatorer vi har är inte tillräckliga. Vi ska dock komplettera med begagnade fetingar i samma stil har vi tänkt.

Två av installatörerna hade helt enkelt missat att offerera detta.
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006, 13:00:07 »
Tänker ni byta eller utöka?  Det kan va lite svÃ¥rt med rördragningen om man vill utöka!?
Ev kan en modern högeffektiv med fläkt monteras centralt i huset. Lite beroende pÃ¥ vart det är lättast att fÃ¥ fram rören..  men dÃ¥ bör man ju ha öppen planlösning sÃ¥ man nÃ¥n dom rum soom är kalla!

Men den stackarn kommer väl att skämma ut sig bland "fetingarna"

mina raddar är bara 53 Ã¥r rena ungdomarna!! 

Jag håller hårt på dina raddar var rädd om dom...

En sak, om ni har termostventiler som rä stängda/halvt stängda kanske inte raddarna är för små.

Kolla om alla är jämt varma i överkant! det ska dom va (om inte felkopplade eller luft i radiatorn)
Kolla nedtill om någon några är svalare än dom andra i botten. (då är det något som stryper)

Mycket vanligt "fel" som gÃ¥r att Ã¥tgärda. Det brukar funka ok  med olja eller elpanna. Men när man köper VP blir det problem. ( en värmepump fixar ju inte lika hett vatten som er oljepanna!)

Snart har du gÃ¥tt stora kursen för VP köpare  Thumbsup

Det där med temp på raddarna kollas lättast med en ir termometer( infraröd beröringsfri), det bör va ca 7 graders skillnad mellan tilloppet och returen på VARJE radiator....

Ex om det är 12-15 graders skillnad på nån radiator då är ju den nästan kall ibotten, då ger ju bara en del av radiatorn värme!

Hoppas dom som varit hos dig redan kollat detta!!!!!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #6 skrivet: 10 november 2006, 13:06:51 »
Tittar jag på dem snabbt så skulle 2:an ryka direkt eftersom han snållat med borrdjupet. Med lika mycket borrdjup som de andra så blir den dyrast.

De andra två ligger ungefär lika den ena hade med radiatorerna och den andra grundmuren. Som installatör är det smidigare och sätta 200 m borrhål och 170 aktivt. I Stockholm brukar det inte vara några bekymmer med att hitta "grundvatten" på 30 meter vilket innebär att du troligen får mer än 170 meter aktivt. Vilket innebär att om jag borrar 30meter utöver det aktiva så uppfyller jag offertvilkoren i "alla" fall. På samma sätt är det med energikalkyler det är inga problem med att få fram "bra" siffror. Med djupare aktivt hål bättre siffror, sämre verkningsgrad på oljan ger samma effekt, lägre framledningstemp vid DUT samma effekt. Vilket innebär att en "trimmad" kalkyl ger bättre resultat och en "mindre" slimmad kalkyl sämre resultat. Men slutresultatet ger en missnöjd kund med den trimmade kalkylen och en nöjd kund med den "o-trimmade" kalkylen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #7 skrivet: 10 november 2006, 13:43:08 »
En chans bör väl 2:an få. Han har ju räknat med mindre energibehov.... det är inte lätt att gissa sig till rätt siffra.

Om han använder minst 37.300 då blir det ett annat svar.

Som du beskriver funkar ju branschen om manär ärlig och tar höjd för en del saker i kalkylen, då blir anläggningen dyrare!!

Allt förmånga kunder tittar på priset i offerten, vilket är fel. Det är ju kodtnaden på sikt som är viktig...

Men jag är lite lur på effekten. omman höjer förbukningen till 5 m 3 olja undrar om inte en lite större pump vore bäst då....

Lamarr
Kan du se i papperen vilken av pumparna som avger högst effekt... den pumpen kommer att behöva mindre tillskottel!  Du har nog siffror pÃ¥ avgiven effekt vid 35 grader fram och vid 50 grader...  jag orkar inte kolla just nu  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #8 skrivet: 10 november 2006, 20:23:18 »
Lamarr
Kan du se i papperen vilken av pumparna som avger högst effekt... den pumpen kommer att behöva mindre tillskottel!  Du har nog siffror på avgiven effekt vid 35 grader fram och vid 50 grader...  jag orkar inte kolla just nu  :-[

Vid 0/35 är det nibe 1115-10 som ger 11,7 kW
Vid 0/50 är det IVT E11 som ger 10,5 kW

Fast jag misstänker att skillnaden mellan VP:arna är så liten att inställningarna på VP:n betyder mer för hur mycket eltillskott man har. I mitt fall skulle jag nog haft 3 ggr så mycket eltillskott som jag har om jag kört på fabriksinställningarna.
« Senast ändrad: 10 november 2006, 20:25:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #9 skrivet: 11 november 2006, 00:09:10 »
Vid 0/50 är det nibe 1115-10 som ger 9,9 kW
Vid 0/35 är det IVT E11 som ger 10,7 kW

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #10 skrivet: 12 november 2006, 13:11:46 »
Tack för alla svar! Börjar känna mig som en gammal räv i gänget snart  ;)

Lite kommenatrer till frågeställnigar ovan. Vi ska komplettera systemet genom att lägga till fler radiatorer, och antagligen använda begagnade gjutjärnsfetingar. Vi har ca 100 kvm i bottenvåninen. (yta 100 kvm, 5 ratiatorer och ca 20 kvm värmegolv, relativt öppen planlösning. En kakelugn och en braskamin))

Matsal och vardagsrum är ca 50 kvm av dessa i det finns en rejäl radiator i resp rum, men det är rätt kalllt framför allt i v-rum där vi har ett fönster som är mer än 2 meter brett utan radiator under. Där skulle en fin feting pÃ¥ 1,5 meter sitta fin-fint tror jag. Försöker även övertala maken att vi inte ska vara dumsnÃ¥la utan även installera en till - mindre dock - i matsalen ocksÃ¥ (även detta under ett fönster). Han knorrar lite, men mest av utssendeskäl.  Ska nog gÃ¥ att övertala med lite kvinnlig list och värmetekniska hardfacts  ;D

För visst är det väl så att ju fler radiatorer man har, ju mer vattenvolym och bättre fungerande anläggning blir det? Vi har som sagt inte särskilt mycket radiatorer nu, så då är det väl väldans dumt att snåla när man väl håller på...? Vi har rätt öppen planlösning

Våra befintliga radiatorer verkar ok. De är öppnade, luftade och är svalare men inte kalla nertill.

Bertil - tror du inte de föreslagna pumparna räcker? Ska man gå upp en storlek?

AngÃ¥ende borrdjupet sÃ¥ har offertgivare 1 förtydligat: bergborren klarar 215 m. Han har offererat 200 m, varav 170 m aktivt. Med största trolighet kommer vi nÃ¥ vatten pÃ¥ 10-12 m, men han tog i (marginal pÃ¥ 30 m) eftersom vi har lite högt läge. Vi funderar pÃ¥ att be dem borra sÃ¥ lÃ¥ngt de kan, dvs lägga till 15 m till. Man vet aldrig vad som händer i framtiden  - kanske hittar man nÃ¥gra miljoner i byrÃ¥lÃ¥dan  och bygger till lite ::)


Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #11 skrivet: 12 november 2006, 19:44:46 »
Citera
Bertil - tror du inte de föreslagna pumparna räcker? Ska man gå upp en storlek?

Det där är svårt att svara på, det är inte självklart för klena pumpar.
Men om man säger så här

Sista vintrarna har varit rätt milda, man bör räkna om energiförbrukningen till en "normalvinter", (vi vet iofs inte hur det blir framåt med temperuren)
4m3 olja med tidigare snåleldning, nu när det blir "billigt" kanske ni vill ha 22 grader istället! Det blir stor skillnad.
Det är svårt att räkna om tidigare oljeförbrukning till energibehov i kwh (det är en gissning hur "bra" den gamla pannan var).

Fundera på det här:
När ni bestämt vem ni köper av, så be den personen att räkna på 5m3 oljeförbrukning och se svaret då med den offererade pumpen och med en värmepump ett "snäpp" större.
Det skulle nog täcka in en framtida tillbyggnad också.
Då får ni också en prisskillnad att fundera över.

Det är inte trevligt om pumpen måste ha hjälp av eltillskott i tid och otid.

Mera raddar är det bara fördelar med!!! Stora fördelar dessutom! Bla slipper ni det kalldrag som blir med stora fönster utan radiator under! Sen blir det billigare drift med bibehållen temp inne ju flera/större radiatorer ni har.
Dom svalaste rummen kommer att avgöra hur hög värmekurva ni måste välja för värmepumpen.
Ju högre värmekurva man använder desto mera el går det åt. Detta även om rumstempen är EXAKT lika!

När ni köper installationen, så få med att dom skall kolla alla radiatorer så dom funkar optimalt, med bra flöde i alla! Det är viktigt om man har en värmepump, men helt oviktigt om man kör oljepanna!! Med oljepanna kan du ju få radiatorerna skållheta så då behöver dom inte funka optimalt.
Men med värmepump är det jätteviktigt att alla funkar optimalt för att kunna köra så låg värmekurva som möjligt.

Om inte inst vet att du härjat här sÃ¥ börjar dom nog fundera, men du kan ju säga att det är elementär kunskap som jag fick med mig första Ã¥ret  a:gl  du har ju läst en del  b00k

Jag saknar det där tillägget du har tyvärr..... det som börjar pÃ¥ C och slutar pÃ¥ L   a:gl




« Senast ändrad: 12 november 2006, 19:47:37 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #12 skrivet: 13 november 2006, 09:58:36 »
Tack för mer input Bertil!
Flödeskoll på befintliga radiatorer för att se att de funkar optimalt - hur görs det? Det lät som en intressant tillägg på offerten. Jag ska nog hinta att offertgivaren får slänga in det som en krydda som gör att han bli mer intressant.

Offertgivare 1, som är vår favorit, har räknat med 5 kbm redan. Om vi lägger till lite mer borrdjup än offererat och ser till att komplettera med två raddar på bv och en i fd pannrum så känns nog som vi är hyggligt homesafe.

(Som utsliten smÃ¥barnsmamma är ju nöjeslivet inte sÃ¥ glittrande glamouröst. Min man sa att jag kunde lägga vedkostnaden pÃ¥ nöjeskontot - sÃ¥ kul har vi  ;D   Ã„r det nÃ¥gon som känner till en seriös och billig vedleverantör i Stockholm norrort. Hemtransport önksas. Behöver inte vara travat.)
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skarpt läge - tre offerter
« Svar #13 skrivet: 13 november 2006, 19:57:02 »
Koll av radiatorer, man behöver inte mäta flödet som tur är. Det är knöligt/direkt omöjligt.

"bara" att mäta yttempen med tex en IR termometer.

Som jag sa du skulle känna på raddarna, men med termometer!

Mäta vid drift av vp, eller nu när ni kör olja (då är ju framledningstempen ganska konstant).

Dom ska va lika varma i överkant.... är dom inte det då är det antingen luft eller så är dom felkopplade. (stig o retur växlade) detta sänker effekten markant.
Sen mäta skillnaden mellan överkant på varje radiator och underkant.
Man sträver efter att få 7-8 graders tempskillnad på stig o retur (delta t) vid värmepumpen.

Radiatorerna ger mera effekt ju högre snittempen är på dom, har man stora raddar kan det bli lite större tempskillnad där även om flödet är normalt.
På små raddar och såna som är "nära" VP kan det bli för liten tempdiff. Det är riktigt illa då vänder vattnet tillbaka till vp utan att det kylts av ordentligt. Stryper man in såna raddar då får man mera flöde till dom andra radiatorerna.

Den justeringen skulle ALLTID ingÃ¥ i samband med en VP installation,  dÃ¥ kan man fÃ¥ sÃ¥ bra COP som möjligt.

Har ni halvnya radiatorventiler?  PÃ¥ dom finns det möjlighet till fast strypning av (grundflödet)flödet. Ev termostatventiler bör stÃ¥ fullt öppna pÃ¥ alla radiatorer. Ev kan nÃ¥gra fÃ¥ rum styras av termostatventiler.
Sen ska man ha en rumstermostat som finjusterar rumstempen, bra vid tex blåst och på våren när solen skiner. Den ger en bättre rumsklimat och lägre kostnad (mindre övertemp på våren/sommaren).
Inst kommer att säga att rumstermostat behöver du inte. Men lova att du köper en sÃ¥n. Jag garanterar att det är bra/nödvändigt!!! 
Är  installatören ovillig, säg att den justerar jag in själv. Det fÃ¥r du hjälp med här, det är inte alls svÃ¥rt!!

Köper du ivt är det några saker du ska ha koll på i början vid "svinkyla", men det kan vi återkomma till!

Har du en öppenspis? Då ska du bara elda när det är riktigt kallt (ersätta eltillskott).
Osså som myseldning förstås (det tjänar man lite o inget på).

Blir bra det där ska du se  Thumbsup

/Bertil










Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!