Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Värmevariationer  (läst 1370 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danneman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
Värmevariationer
« skrivet: 27 oktober 2006, 16:31:36 »
 *vinkar* Hej alla.

Vilket bra forum! Här finns ju massor av information och åsikter om värmepumpar...hur har jag kunnat missa det tidigare? :o
T ex "Att justera och optimera en Thermia VP", satt ju som en smäck att hitta!

Vi ersatte den gamla Erylpannan från 1961 med en Thermia Villa 75 år 2002, + extra VV på 150(?) liter. I huset, som är byggt ca 1930 med ca 150 kvm boyta i två plan + delvis uppvärmd källare, härjar 2 vuxna + 2 storduschande och -badande tonåringar. Elementen är mestadels original, stora och gamla, men installatören satte ett nytt i källaren för att kompensera för den gamla pannan och vi har även bytt två  på övervåningen i samband med renovering.

Omedelbart efter installationen (innan vi hunnit betala) gick installatören i konkurs och en massa saker blev aldrig riktigt färdigställda och den blev aldrig injusterad. Så jag har ganska många frågor, och ännu fler blir det eftersom vi nu är på gång att installera en till pump i nästa hus på fastigheten. Här är lite att börja med:

1. Vi har ett vattenburet värmegolv i hallen, ca 4-5 kvm som helt slutade fungera efter installation av VP. Jag antar att vi behöver komplettera med en särskild cirk pump? Behövs en shunt eller funkar det med bef ventil/termostatventil? Vad kostar sånt?

2. Vi har inte inomhusgivare installerad och har stora temperaturvariationer, för varmt när det är < -5 och för kallt kring +5 till +10. Med nyvunnen kunskap härifrån ska jag pröva att kompensera +5 kurvan med 3-4 grader uppåt istället för att ändra hela kurvan (f n 45) och se om vi får varmare vid nuvarande utetemp (ca 10 grader). Dessvärre har jag under sommaren egenhändigt installerat termostatventiler på de flesta radiatorerna i ett försök att lösa just dessa variationer. Efter att ha läst här så har jag förstått att det kanske inte var så listigt...(?) De flesta står nu på max vilket är 23 grader.
Antar att jag bör låta alla stå helt öppna för att kunna justera in systemet, kanske t o m ändra fabriksinställningen för att kunna öppna dom helt (28 grader)?
Vad kostar en inomhusgivare, var kan man köpa den (Sthlmstrakten) om jag vill installera själv?

3. Kan man se antalet starter per dygn på Villa 75?

4. Displayen visar fel temperatur på kalla sidan; inkommande från hålet är 4-5 grader kallare än returen. Får detta andra effekter/bör det åtgärdas och är det en garantisak?

5. I ett av sovrummen, med gammal radiator, orkar temperaturen inte upp i mer än knappt 19 grader när det är som kallast ute. Går det att justera in på nåt sätt, kan det sitta en strypning i radiatorn nånstans eller är det bättre/enklare att bara byta ut till modernare variant?

Ja, som sagt, många frågor blir det... Hoppas kunna bidra med lite svar också så småningom.



Thermia Villa 75 - 2002

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Värmevariationer
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2006, 17:58:00 »
1 funkade den innan?? då kan det va luft i slingan inget stoppar cirkulationen så effektivt som luft....  Om det inte är det behövs nog en "pusher" en extra pump. Vilket jag är extrem motståndare till (alltså onödiga cirkpumpar)
2 rumsgivare ska du ha det är svagström lätt att koppla in. kostar kanske 1000 spänn beroende på vilken typ du ska ha.
På äldre pumpar med "bara" tre knappar då är det en analog med vred du behöver.
Har du fyra knappar på strydatorn då ska du ha en digital.
Jag har monterat båda sorterna det är lätt. Kan iofs va bökigt att borra sig fram, särskilt om det är stenhus... Den bör inte sitta i direkt soljus eller drag varesig kallt eller varmt...

Du bör ha alla helt öppna 28 grader dom stryper tidigare än uppnådd önskad temp... sen ska du göra en fast strypning med strypringen innanför termostatkroppen. Sen kan du ev använda termosten i något rum. Men ju färre desto bättre..
Knäcka kurvan är perfekt för dig om det blir svalt inne vid varmare väder ute!!

3. Timmar går att se men ej antal starter tyvärr.

4. Antagligen omkastade givare, det går ju ändra men är nog helt betydelselöst. Om du lokalistrera dom så kanske tåtarna räcker. Det är en snabbkoppling på dom...
På farsgubbens har antagligen den till stigen lossnat helt den visar + 10-15 grader vid drift. Men värdet styr inget i normal drift.

5 kolla först vilken tempskillnad du har på den radiatorn på stig o retur jämför med andra raddar. Der kan va strypt på returen om du har äldre raddar. den kan oxå ha dåligt flödet pga att den är igensatt (men knappast nu när du bytt ventil!?) det är ovanligt!
 Det kan va så att den radiatorn är lite klen.
Är det ett hörnrum finns viss risk. Det tog man iofs hänsyn till vid beräkning av raddarna men så kan det va!
Känn längs hela överkanten på radiatorn både vid jämn drift av värmepumpen och även just vid start av densamma. Om den är kallare i överkant på motsatt sida av inloppet då har du luft i radiatorn. Men kolla oxå på stig o retur just när VP startar, det är inte helt ovanligt att stig o retur är felkopplade. Då ger radiatorn lägre effekt än den ska!

det var väl inte många frågor  ^-^ Kanske jag blev smickrad av ditt skryt ang justera o optimera  a:gl
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Danneman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
SV: Värmevariationer
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 22:28:55 »
Hej, tack för svar!  :)

Har gått igenom systemet i helgen, öppnat alla radiatortermostater helt (28 grader), knäckt kurvan vid 0 (3)och +5 (5) och sen pratat med Thermia support eftersom det fortfarande var KALLT i huset. De trodde också på luft i systemet och rådde mig att lufta väldigt noggrannt. Pratade inomhusgivare också och han sa att det enda den gör är att justera Rum bör. Han lät väl inte helt övertygad om att jag skulle ha en sån till att börja med.

Jag stängde av pumpen och luftade ungefär en halv hink vatten ur varje element och fyllde sen på igen. Tog två timmar.... >:( och visst, lite luft var det, men inte påtagligt mycket.

Upptäckte sen att elementet i källaren är felkopplat in/ut. Det är nog en effekt av att installatörerna kopplade in värmepumpen fel (in/ut) och kom tillbaks efter nån vecka när vi klagade på att det var kallt, och kopplade om den. Men de "glömde" att det första elementet behövde kopplas om också då. Snygga installatörer va?  knUp

Slog sen på pumpen som genast började med att värma VV i en kvart innan den stängde av sig trots att det var rejält kallt i huset! 10 min senare startade den igen och - gjorde mer tappvarmvatten
 i en kvart till innan den äntligen knäppte till och började producera värme! Ska det vara så??

Följde sen upp hur värmen kom i huset: ett par radiatorer på ÖV började bli varma efter en kvart ungefär, medan vissa tog uppemot en timme på sig. Men den i sovrummet på ÖV blir högst 19-20 grader upptill efter en dryg timme, och är fortfarande, tre timmar senare, iskall nertill, trots mycket noggrann luftning alltså. Kände på anslutningsrören till elementet, de går öppet i en garderob på nedervåningen, och kunde känna på ena röret att det var lite ljummet nertill men kallt upptill, nån timme senare hade värmen i röret nått genomföringen i taket men elementet orkar alltså inte upp i mer än 19-20 grader upptill och är iskallt nertill. Och värmegolvet i hallen på BV är iskallt.

Alla radiatorer är mer eller mindre varma (jo det varierar mycket) upptill men många är kalla nertill. Antar att de avger värmen men visst ska hela radiatorn normalt bli varm för att vara effektiv??

Låter som problem med cirkulationen eller hur? Kollade att cirkpumpen fungerar, det gör den och står på max. Tittade sen på gamla bilder och konstaterade att den gamla cirkpumpen var en gammal hederlig (?) 3-fas pump. Den måste ha haft betydligt högre kapacitet en Thermias inbyggda enfasare väl?? Dessutom satt den intill 3-vägsshunten på returen ser det ut som på bilden. Kan det ha varit så och gör det någon skillnad??

Så vad gör man? Kan man uppgradera den inbyggda cirkpumpen till en med lite krut i? Eller sätter man in en till nånstans och i så fall var? Kanske på returen där den ursprungliga satt? Vilka installatörer klarar detta? Vill inte ha hit fler av den sort som varit här... Sc:,h

Danneman

« Senast ändrad: 30 oktober 2006, 22:35:00 av Danneman »
Thermia Villa 75 - 2002

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Värmevariationer
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2006, 23:16:47 »
Vp prioriterar varmvattenproduktion så det är nog ok... vid nystart har den heller inga gradminuter att jobba med allt är ju nollställt!  Men kallt VV känner den av direkt.

Inge kul...
felkopplade raddar, det verkar som man kör med rysk roulette, det är ju bara 50% chans att det blir fel. Vi kör.

Det är ett äldre värmesystem du har... det ska absolut räcka med den inbyggda pumpen. Det kan va  värre med nyare "klena" ettrörssystem.

Går VP hela tiden när du kollar eller slår den av o på? jag antar det senare eftersom raddarn inte verkar ge på som dom ska...

Dom som är kalla i botten har för dålig cirkulation...  ingen ska va lika varm i botten som i toppen. Då har man alldeles för stor cirkulation så den radiatorn "kortsluter" systemet (den skickar tillbaka vattnet oavkylt.

Vilken tempdiff har du på stig o retur när pumpen går... kolla efter några minuters drift gärna efter 5-10 min drift...

Lagom torde va 6-8 grader... över VP och även på radiatorerna... viktigast nästan att strypa såna som ev har för högt föde ( för att ge dom andra mera flöde)
Vissa stora raddar kan va svårt eller omöjligt att komma ned till 6-8 grader, där kan man få aceptera lite mera tempdiff....

Vissa raddar har du så dålig cirk i att det troligen är ventilen som kärvar... det finns en hel del här om det. Är dom riktigt kinkiga så kan man va tvungen att tappa ur systemet och plocka isär ev byta ventilerna. det kan även behövas en genomspolning av systemet men det är sällsynt.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 711
SV: Värmevariationer
« Svar #4 skrivet: 01 november 2006, 09:08:12 »
Hur ser gång tiderna ut?
Om du har korta gångtider så kanske elementen närmast VP 'kortsluter' slingan .

Vad händer om du helt stänger av värmen i källaren? (förutom att mössen fryser)
Får du upp mer värme då?

Golvvärmen, jag satte en wirsbo push12(?) för golvvärmen i badrummet och det
har funkat perfekt. De nyare modellerna har dessutom en elvärmare
så golvet kan hållas behagligt även på sommaren.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal