Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Optimum + Wirsbo golvvärme med termostatstyrning? Problem eller ej..!!?  (läst 5561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 123456Henke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej,

Har ett nybyggt hus med en Thermia TWS Optimum 8 installerad. Denna jobbar ihop med ett Wirsbo golv-värmesystem som i sin tur har separat styrning i varje utrymme via Wirsbos CoSy radio system.

Kändes som att jag köpte helt rätt grejor för att få de rätta förutsättningarna men antingen så är det jag som inte lyckas att trimma in detta korrekt eller så är kombinationen av de jag köpt inte den rätta.

Det jag vill eftersträva är att man i de olika rummen ska kunna ställa in temperaturen individuellt och att inte alla ska behöva ha samma temperatur.

Problemet för mig är att pannan "lever" sitt liv och golvslingorna sitt. Situationen som jag upplever den:
- Golvslingorna (ofta ett flertal) kallar på värme
- Pannan startar, de olika slingorna börjar sakta värmas upp
- Pannan får tillbaks tillräckligt hög retur för att stänga av sig
- De golvslingor som fortfarande kallar på värme får ingen

Orsaken ovan tror jag beror på att de kortare slingorna snabbare returnerar varmt vatten vilket resulterar i att pannan stänger av sig utan att alla slingor har uppnåt godtycklig temperatur. Kan det vara så¨?

Lite funderingar:
- Borde inte pannan på något sätt kommunicera med termostatsystemet så att den vet om när någon av slingorna fortfarande kallar på värme så ska den gå tills den slingan stänger? Det finns ju idag en "pump" utgång på Wirsbos CoSy system som kan ge en signal när någon slinga kallar på värme... kan man använda den.

Mitt andra problem som är desto större är att pannan ofta larmar för "högtryck utlöst". Fick tips om avluftning så jag har lagt ner ett mycket grundligt arbete för att få systemet helt fritt från luft. Skulle vilja påstå att det är så idag. Men varför löser den då ut?

Och så en sista fundering, "bypas" ventilen mellan utgående vatten samt retur för slingorna. Mellan dessa fördelare har vi satt in en kran för att få lite genomströmning när alla golvslingor är avstängda. Så är det idag, gjorde det som Thermia rekommenderade, öppna den lite lite så att du känner på röret att vattnet strömmar igenom. Så har jag gjort men är det rätt? Borde det inte sitta ett ställdon här med. Om ingen slinga kallar på värme så är bypasen helt öppen, om någon kallar på värme så stänger den så tvingas vattnet genom slingorna.... kan det vara så det bör vara?

Många frågor från en nybliven värmepumpsägare!!

//Henke

« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 23:37:04 av 123456Henke »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du har tyvärr gått på det nästan alla gör, köpt en massa termostater helt i onödan...

Din anläggning fungerar bäst om du vrider upp alla rumstermostater på max, justerar värmen i huset med kurvan i styrdatorn för värmepumpen och justerar tempen i enskilda rum genom att strypa/öka flödet i de enskilda slingorna på fördelaren manuellt.

Du har med andra ord lagt ut tusentals, kanske tiotusentals kronor på temostater som du inte behöver, eller rättare sagt, som förstör mer än de gör nytta.

Anledningen till att din värmepump löser ut för högt tryck beror antagligen på att allt för få slingor är öppna (temostaterna) och att du snabbt får tillbaks "för" varmt vatten.
Det är viktigt för att få optimal drift på anläggningen att alla slingor alltid är öppna, behöver du sänka eller öka tempen i ett enskilt rum så justera flödet manuellt på den eller de slingor det berör.

Jag vet att du inte vill tro att det jag skriver är sant, men tro mig, så är det!

Tyvärr är kunskapen bland de som säljer värmepumpar/golvvärme/radiatorer väldigt dålig när det gäller hur systemen skall justeras in, det gäller generellt, även om det KAN finnas undantag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mitt andra problem som är desto större är att pannan ofta larmar för "högtryck utlöst". Fick tips om avluftning så jag har lagt ner ett mycket grundligt arbete för att få systemet helt fritt från luft. Skulle vilja påstå att det är så idag. Men varför löser den då ut?

Just detta problem orsakas av termostater, när solen ligger på eller att frugan bakar så stänger samtliga termostater. Flödet över VP:n blir då antingen för litet eller att flödet går bakvägen genom bypassen, då löser HT-pressostaten.

Detta löser man genom att göra som Rickard beskriver samt att du skaffar en innegivare till din VP som kan justera värmen till huset vid solsken eller om annan värmekälla påverkar innetempen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!