Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Kurvlutning  (läst 4291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per-Åke Wesley

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
Kurvlutning
« skrivet: 14 oktober 2006, 22:53:46 »
Vilken kurvlutning skall man sätta på en Nibe 1215 i Göteborg.Jag satte den på 7 och värmekurva 0,installerade idag.

Tacksam för svar

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Kurvlutning
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2006, 23:05:23 »
Vilken kurvlutning skall man sätta på en Nibe 1215 i Göteborg.Jag satte den på 7 och värmekurva 0,installerade idag.

Tacksam för svar
finns inget rätt eller fel.
du får justera edn i vinter tills du når den rumstempratur du vill ha.
finns myck skrivet här på forumet som kan hjälpa dig
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 118
  • konverterade från 3,5 m3 olja till 6500 kWh el
SV: Kurvlutning
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2006, 10:39:53 »
Vilken kurvlutning skall man sätta på en Nibe 1215 i Göteborg.Jag satte den på 7 och värmekurva 0,installerade idag.

Tacksam för svar

Jag har kurva 8,+1
Skulle jag ha kurva 7, 0 som du så skulle det bara bli runt 20 inne hos mig  och det är för kallt tycker frun i huset.
Här måste det vara minst 22 ºC.
Och jag håller med henne. Den största besparingen gjordes ju när oljepannan åkte ut och att höja från 20 ºC till 22 ºC
kostar bara kaffepengar numera.
NIBE 1215-7, kurva 8/0, ingen innegivare, 140m aktivt borrhål, igångsatt april 2004
107 m2 boyta  + 107m2 källare
Byggår 1952 tillbyggt 2005, Södertälje, 4 pers
KBf +1 som kallast, värmer till ca -14 utan TS
2004: 1391 VP tim, 4454 starter, 11 TS (18 apr- 31 dec)
2005: 2621 VP tim, 5751 starter, 03 TS
2006: 2961 VP tim, 4970 starter, 14 TS
2007: 1923 VP tim, 3004 starter, 06 TS (jan-aug)

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
SV: Kurvlutning
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2006, 09:19:44 »
Du måste experimentera och hitta den kurvlutning/förskjutning som passar just ditt eget hus och blir optimalt i ekonomi.
De värden som anges i broschyren är bara till som grovt riktmärke.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: Kurvlutning
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2006, 22:21:45 »
Hej
Tittade i manualen för NIBE 1230 spec sid 6,7 o 8. Tycker det verkar för förvirrat. På sid 6 står efterjustering "Kall väderlek" Om det är kallt inne skall man välja en kurva med högre nummer. D.v.s. högre kurvnummer ger högre Vbf temperatur vid samma utetemperatur. Detta stämmer med kurvorna på sid 8. Titta nu på kartan på sid 7. Vad är förklaringen att ett hus i Ystad rekommenderas kurva 11 medan ett hus i inre Norrland bör ha kurva 8? Är husen i Norrland extremt väl isolerade så att de klarar sig med avsevärt lägre Vbf temp vid en viss ute temp?
Finns någon annan förklaring till kartans förslag på kurv nummer?

AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Kevin

  • Gäst
SV: Kurvlutning
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2006, 22:29:10 »
Så enkelt är det.

I norrland är det kallare änn i skåne. Då bygger man husen för klimatet.

Bättre isolerat och kanske större radiatorer i norrland = lägre kurva.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Kurvlutning
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2006, 12:20:16 »
läs denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1373.0

när du gått igenom den så har nog alla dina frågor blivit besvarade.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
SV: Kurvlutning
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 14:37:05 »
Hej
Tittade i manualen för NIBE 1230 spec sid 6,7 o 8. Tycker det verkar för förvirrat. På sid 6 står efterjustering "Kall väderlek" Om det är kallt inne skall man välja en kurva med högre nummer. D.v.s. högre kurvnummer ger högre Vbf temperatur vid samma utetemperatur. Detta stämmer med kurvorna på sid 8. Titta nu på kartan på sid 7. Vad är förklaringen att ett hus i Ystad rekommenderas kurva 11 medan ett hus i inre Norrland bör ha kurva 8? Är husen i Norrland extremt väl isolerade så att de klarar sig med avsevärt lägre Vbf temp vid en viss ute temp?
Finns någon annan förklaring till kartans förslag på kurv nummer?

AlfL

Härligt att just denna fråga togs upp, hade själv tänkt göra det men behöver nu inte.  Thumbsup
Jag hittade inget om detta i tråden ovan men en hel del annat  :)
Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20141
  • Alien snowman.
SV: Kurvlutning
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2006, 14:51:25 »
Kurvorna på kartan är helt och hållet framtagen efter normen att värmesystemet ska vara dimensionerat för 55 ºC framledningstemp vid DUT (dimensionerande utetemperatur). DUT är lägre (större minusgrad) ju längre norrut man kommer så då blir motsvarande kurva lägre eftersom kurvan ska skära 55 ºC på framledningen vid ca DUT.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
SV: Kurvlutning
« Svar #9 skrivet: 02 november 2006, 18:22:49 »
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element  Sc:,h

Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.

Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0
än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?  :-\

Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Kurvlutning
« Svar #10 skrivet: 02 november 2006, 18:58:06 »
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element  Sc:,h

Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.

Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0
än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?  :-\



men du har ju en helt annan kurva för golv värme &ndessa två tillsamans ger ju en mycket lägre tempratur (lägg in värdena i diagramet)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Kurvlutning
« Svar #11 skrivet: 02 november 2006, 19:00:43 »
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element  Sc:,h

Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.

Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0
än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?  :-\



kolla din kurva i diagramet så ser du att det vid den tempratur du idag har bara skiljer en grad som du skrev. men när det är -15 grader ute så kommer det skilja mer.
man väljer alltså en kurva som kompenserar i samma takt som ditt hus kräver högre tempratur när det blir kallare. sen är rattan för att paralall förflytta kurvan så du får den innomhustempraturen just du vill ha
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
SV: Kurvlutning
« Svar #12 skrivet: 13 november 2006, 08:20:06 »
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element  Sc:,h

Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.

Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0
än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?  :-\



kolla din kurva i diagramet så ser du att det vid den tempratur du idag har bara skiljer en grad som du skrev. men när det är -15 grader ute så kommer det skilja mer.
man väljer alltså en kurva som kompenserar i samma takt som ditt hus kräver högre tempratur när det blir kallare. sen är rattan för att paralall förflytta kurvan så du får den innomhustempraturen just du vill ha
OK, man kanske får vänta till det blir lite kallare under en längre period innan jag väljer kurva då, än så länge har vi bara haft -6 i någon dag och annars runt 0:an i stockholm. tack för svaret.  Thumbsup
Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2532
SV: Kurvlutning
« Svar #13 skrivet: 13 december 2006, 21:13:51 »
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element  Sc:,h

Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.

Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0
än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?  :-\



kolla din kurva i diagramet så ser du att det vid den tempratur du idag har bara skiljer en grad som du skrev. men när det är -15 grader ute så kommer det skilja mer.
man väljer alltså en kurva som kompenserar i samma takt som ditt hus kräver högre tempratur när det blir kallare. sen är rattan för att paralall förflytta kurvan så du får den innomhustempraturen just du vill ha
OK, man kanske får vänta till det blir lite kallare under en längre period innan jag väljer kurva då, än så länge har vi bara haft -6 i någon dag och annars runt 0:an i stockholm. tack för svaret.  Thumbsup

ja om du är petig som vissa :D så får du justara kurvan hela första vinter (& kanske lite på vinter 2 också)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: Kurvlutning
« Svar #14 skrivet: 13 december 2006, 22:00:26 »
Hej alla som jagar de rätta kurvorna!

Jag tycker att man skall vara medveten om att det är svårt att hitta "rätt kurva". D.v.s en kurva som ger rätt innetemperatur både när det är över noll och det är kallare än noll grader utetemperatur, för att inte tala om blåst och sol som också påverkar inne temperaturen. Andra faktorer som kommer in är exempelvis eldning i braskamin eller fest med många gäster. 

Har man väl hittat en kurva som fungerar vid en viss temperatur så kan man nästan vara helt säker på att om man justerar vid en annan temperatur så påverkar man hela kurvan, också den punkt där det stämde bra förra gången man trimmade.

Lösningen på problemet är att installera en innegivare som påverkar den beräknade framlednings temperaturen med temp-skillnaden mellan inställt värde och uppmätt rumstemperatur. Med en innegivare kan man, menar jag nästan strunta i vilken kurva man ställer in. Fungerar kompenseringen från innegivaren rätt så spelar vald kurva liten roll.
 
Nu finns det antagilgen värmepumpar som antingen bara kompenserar lite eller inte kan använda innegivare och då återstår för dessa att köra på enbart kurva med de variationer som helt logiskt uppstår.

Har man en värmepump med nyare styrprogram skall man installera en rumsgivare för bättre komfort och mindre bry med vald kurva som måste justeras och detta borde alla installatörer upplysa om.


AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal