Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Luftning av VPA?  (läst 1374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phal

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 78
  • Själv är bäste dräng
Luftning av VPA?
« skrivet: 08 oktober 2006, 10:14:14 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.
Luftar varannan dag ungefär . Hur länge måste jag göra detta?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Digital

• I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Luftning av VPA?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2006, 17:43:49 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.

Du får göra detta tills ditt system har blivit syrefritt.. det blir mindre å mindre... till slut kommer där bara syrefritt vatten..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad aron esp

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 19:25:01 »
Hej ,

Har du satt någon reserv-elpatron i VPAn ?
Om så kan du höja tempen i VPAn  till ca 80 grader.
Det påskyndar avgasningen.

Innan jag kopplade ihop radiatorsystemet med VPAn och en volymtank på 100 lit så lät jag vattnet cirkulera i VPAn och volymtanken med ca 70-80 grader i 2 veckor. Då avgår det mesta syret. Har ett gamalt järnrörsystem som inte behöver rosta i onödan. 300 liter nytt, friskt vatten innehåller mycket syre.

/A
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad CarMan

• Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2534
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 21:38:14 »

Du får göra detta tills ditt system har blivit syrefritt.. det blir mindre å mindre... till slut kommer där bara syrefritt vatten..

det nyfylda vattnet i systemet innehåller luft, som frigörs sakta men säkert. bara att lufta lite då o då tills vattnet är döt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader 8)

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

• I branschen
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Jobbar med service av värmepumpar..
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2006, 07:35:43 »

det nyfylda vattnet i systemet innehåller luft, som frigörs sakta men säkert. bara att lufta lite då o då tills vattnet är döt.

NÄÄÄ Carman vatten innehåller syre inte luft... Det du luftar ut ur systemet är syre som frigörs när vattnet värms... ::)

Testa i en kastrull på spisen det bubblar rejält under uppvärmining av vatten.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 7266
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2006, 08:22:51 »
Gasen består till största delen av kväve. Om inget syre har reagerat med järnet är det ca 65 % kväve i gasen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal