Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Borrhål // eller // Slang  (läst 7316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
Borrhål // eller // Slang
« skrivet: 11 oktober 2009, 18:00:09 »
Det finns säkert gamla skrifter om detta sedan tidigare men jag tror på upprepningar som lyfter fram fler personers nya erfarenheter.


Fråga: Är det bara inköpskostnaden som skiljer mellan borrhål eller slang?

För på mina offterer så blir slutsumman ungefär den samma oavsett slang eller borrhål så det gör mig ju då tveksam till slang.

Fråga: På vilka fler sätt skulle slang vara bättre än borrhål?

Sen läste jag att man kunde borra eller använda andra grejer till borrhålet för att få ut lite mer effekt. lite större dimensioner utav något - fast vad kan det ha varit som jag läste?

Har någon ångra sitt val?

(mina grannar har 17 och 14meter till berg, har jag tur kanske jag har 11 då jag bor lägre än dem)

 studs
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 18:04:07 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 09:13:43 »
Man brukar väl räkna på att borrning är ungefär dubbelt så dyrt som läggning av slang.

Här uppe i norra sverige där vi vintertid har snö på backen som isolering så är jordvärme att föredra om man har den möjligheten. För här uppe är berget kallare, min faster installerade bergvärme i somras och tempen in från borrhålet från start var +3. Och den tempen lär ju sjunka efterhand. Jag har med jordvärme varmare än +3 långt in på vintern. I södra sverige är bergstempen mycket högre (+6 - +7 är väl inte ovanligt) och förmodligen blir jorden söderut kallare vintertid eftersom det inte finns något isolerande snötäcke...så där är det förmodligen omvända förhållanden som gäller(alltså fördel bergvärme).

Funderar du på frikyla så är bergvärme också att föredra, fast det finns de med jordvärme som kör med frikyla med lyckat resultat också...

Väljer du bergvärme så se till att du får fast pris...min faster hade borrarna i över en vecka hos sig pga att berget var så trasigt så fick de borra om 3-4 gånger innan de fick ner slangen de 210m de skulle ner...tur att de inte hade timpenning...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 09:19:53 »
Man kan nog säga att markförhållanden avgör, har du tillgång till stora ytor lerjord, så blir det jord. har du liten tomt blir det berg.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2009, 09:50:12 »
I ditt fall hade jag satsat på slang då du har åker intill.
Jag har läst någonstans att det ska kosta ca 30kr metern att plöja ner slangen till 1 meters djup.
3meter slang motsvarar ca 1 meter borr hål.
Kostnaden för brine vätska ökar dock till det 3 dubbla när man lägger slang och bonden vill nog ha en slant med.
Det är bara att räkna på det
Lägger man slang kan man över dimensionera ordentligt utan att kostnaderna skenar i väg.
Bor du lägre än dina grannar så har du troligen djupare till berg för sediment samlas i sänkor.
Det är en vanlig missuppfattning att man har kortare till berg om man bor lågt


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2009, 10:06:48 »
Extra kostnaden för slang och brine brukar vara ungefär 20:-/m
Och 30:-/m för grävning är ganska rättvisande...men det går nog att komma undan billigare också...det brukar alltid finnas någon granne/bonde som har någon gammal grävare som kan hjälpa till för en billig penning.

Fördelen med jordalternativet är att man kan hjälpa till med mycket själv och hitta billiga alternativ så att man kan få ner kostnaderna...bergborrningen är ju inte lika lätt att pressa priserna på.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2009, 10:14:42 »

3meter slang motsvarar ca 1 meter borr hål.
Kostnaden för brine vätska ökar dock till det 3 dubbla när man lägger slang och bonden vill nog ha en slant med.

Slangen i borrhålet är dubbel så det blir 1,5 gånger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2009, 10:29:38 »
Göran.w menar nog att 1m borrning motsvarar ungefär 3m jordslinga... 3ggr
Men slangåtgången blir då som du säger 1,5ggr
« Senast ändrad: 13 oktober 2009, 10:34:00 av heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2009, 11:01:16 »
Jag ger mig själv ett halvt rätt där.
Menade som sas 1 meter borra motsvarar ca 3 meter slang i marken.
Jag gjorde en tanke vurpa och glömde att slangen måste vara dubbel i hålet.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2009, 15:58:21 »
Så... det är varmare nere i ett brunnhål... Det känns mer övervägande i jakten på bästa resultat...

Lite bekymrad av att jag kan påverka mina två vattenbrunnar dock men...

Det kan inte bli strul med jordslangen då? de kan inte krångla? Eller är dom säkra i sig?


* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2009, 16:36:10 »
Nej, det är det inte men man kan ta ut högre effekt per meter borrhål än per meter jordslang. Berg leder värme bättre än jord, dessutom är det ju som sagt två slangar i borrhålet. Det gör att för en jordslang vill man inte ta ut mer än 10-15 Watt/meter medan ett borrhål kan belastas med 30-40 W/m i mellersta Sverige även om jag skulle vilja rekommendera att man försöker hålla sig nära den nedre gränsen. Finns det möjlighet att gräva ner slangen utan att förstöra trädgården blir det billigare och är likvärdigt ur funktionssynpunkt.

Visst kan det bli strul med en jordslang men det kan det bli med borrhål också. JAg fick min slang utbytt för att det hade blivit veck på den när den sänktes ner i borrhålet.

Problem man kan råka ut för är luftfickor i slangen om den ligger på varierande nivå och man inte har haft en tillräckligt kraftig pump vid fyllningen av slangen. Vassa stenar kan skada slangen. Men det är sällan det blir problem vad jag vet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2009, 16:59:28 »
har en åker här intill, mycket sten i den sägs det. jag är orolig att krocka med dräneringar, eller att elverket tillslut får tummen ur och gräver ner den el-ledning som går snett över... osv osv... det känns utmanande, tänk om de plöjer marken någon dag, har iofs läst att de inte plöjer så djupt såsett..  Känns som om det är massor som kan gå fel..

grannen har dragit slang från hans hus och ner mot den stora damm som är vid gränsen mellan våra åkrar... Han valde slang av ekonomiska skäl... jag känner att det verkar bli ganska dyrt om jag ska behöva dra 3-4gånger så lång slang för kompensera effektförlusten...

Nu är min egna brunn en bra bit bort, den är riktigt bra och vill inte att den påverkas, sen har jag en liten mesig brunn på andra sidan utav mitt hus, den kanske är lite förnära då måntro... tänker på detta med att nytt borrhål kan påverka omgivningen..

Kan nog gräva ner hur mycket slang som helst såsett... känns stönigt ifall man säljer markerna dock, men och andra sidan ligger avloppsbrunnen i åkern också...

Jag bor precis under vänern, betraktas detta området som ett varmt och bra ställe?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2009, 18:51:54 »
Stenar är inget problem så länge det inte är jätte stenar.
Att dom skulle plöja av en slang behöver du inte vara orolig för alls för bonden plöjer max ner 30cm och en kollektor slang plöjs ner betydligt djupare.
El kablar läggs normalt på 60cm:s djup så där är det heller inga problem.
Jag vet inte exakt hur djupt dom kan plöja ner en kollektor slang men 1,5 meter bör inte vara några problem.
Ska du sälja markerna skriver man bara ett servitut så är det problemet ur världen det med.
Har du fått ungefär samma summa på borrhål och slang är det något som inte stämmer.
Att lägga 600meter slang kostar runt 30 000 inkl slang och brinne.
För dom pengarna får du runt 100 meter borrhål om man räknar med att du behöver 11 meter foder rör, sen tillkommer slangar och brinne vätska.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #12 skrivet: 14 oktober 2009, 08:42:32 »
jag känner att det verkar bli ganska dyrt om jag ska behöva dra 3-4gånger så lång slang för kompensera effektförlusten...


Är inte med på resonemanget här. Slanglängden jämfört med borrhål blir ungefär 1,5 gånger. Däremot blir grävda längden 3 gånger borrhålsdjupet men det är billigt att gräva jämfört med att borra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2009, 09:01:27 »
Och i pengar kan man räkna med ungefär följande siffror...
600m jordvärme: 30.000:- då ingår grävning, slang och brine.
200m borrhål: 50.000-60.000:- det drar fort iväg om du har långt till berg.
Min granne hade 30m till berg så bara det blev en extrakostnad på 14.000:-.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2009, 09:47:49 »
så, sluteffekten blir den samma bara att jag behöver jävulskt mycket slang då... jag förlorar ingen effekt i sig?
jag vill ha effekt, jag vill ha billig drift.

slutnotan var ungefär den samma för 140meter borr eller 600meter slang, dock två olika pumpar..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #15 skrivet: 14 oktober 2009, 11:03:46 »
så, sluteffekten blir den samma bara att jag behöver jävulskt mycket slang då... jag förlorar ingen effekt i sig?
jag vill ha effekt, jag vill ha billig drift.

slutnotan var ungefär den samma för 140meter borr eller 600meter slang, dock två olika pumpar..

Rätt dimensionerat blir slutresultatet samma elförbrukning. Men 140 meter borrhål och 600 meter jordslang är inte likvärdiga alternativ. Skulle tro att jordvärmealternativet också avser en ett nummer kraftigare värmepump då 600 meter slang (som bör delas upp i två slingor om 300 meter) motsvarar ungefär 200 meter borrhål som heddan också skriver. I och med att det finns en damm i närheten tycker jag inte det kan handla om torr mark med dålig värmeledningsförmåga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #16 skrivet: 14 oktober 2009, 11:07:58 »
Du som har en stor åker att lägga slingan i skall självklart välja jordalternativet...billigare investering bättre effektivitet. En väldimensionerad jordslinga är effektivare än en borra, i alla fall i norra delen av sverige.

Och 600meter jordslinga är ju mycket mer än 140m borra. Så det är ju inte riktigt jämförbart prismässigt...
Och är du rädd att det inte räcker så är det ju billigare att överdimensionera jordslingan.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #17 skrivet: 14 oktober 2009, 11:09:40 »
ja nej torr mark är det då inte, maskiner kör ibland fast närmast dammen -fast det är ju långt dit iofs, närmast huset ser det ju lite torrare ut men betesmark som ser grön och växande ut iaf.. de har mest boskap gåendes så de kör inte spannmål osv, fast det är klart de har hållt på lite med dränering nu iofs men...

Det är nog inte omöjligt att 600meter slang var för en 10pump och 140borr var för 8pump...

Men vad händer om jag drar till med 700meter slang till en 8pump, orkar den inte det då?
« Senast ändrad: 14 oktober 2009, 11:12:27 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #18 skrivet: 14 oktober 2009, 11:21:52 »
Den orkar det utan problem, du delar bara upp i flera slingor, 2x350m. Man brukar hålla varje slinga under 400m.
Oftast sitter det samma cirkulationspumpar i de olika storlekarna på VP så det är oftast så att en mindre VP orkar med en längre slinga bättre, eftersom en mindre VP har ett lägre behov av flödet. Däremot så är det också mer ekonomiskt att dela upp i flera slingor eftersom cirkulationspumpen då kan arbeta på en lägre hastighet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #19 skrivet: 14 oktober 2009, 11:31:40 »
Kan man köra 3 slangar då, eller är 2 max?

fåse...

hellre en 8w än 10w pump annars hetsvärmer man men många start och stop = oekonomiskt...
hellre flera ledningar än 1... för att cirkulationspumparna inte ska behöva slita och dra onödigt med ström...
Hellre låta den smygvärma stora vatttenvolymer än ofta hetsvärma små volymer..
hellre förstora element än försmå av typ samma anledning..


är det fler punkter man ska räkna med för låg driftskostnad?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2009, 12:44:20 »
Hej dom flesta brine pumparna klarar 600 meter eller mer slang kolla med pump tillverkaren hur mycket den orker trycka runt i en mark slinga.
Ju mer slang du lägger ju högre värningsgrad blir det.
Har dom offererat ett hål på 140meter till en 8kw pump så är dom helt fel på det.
Du behöver minst 180meter till en pump på 8kw men gärna 200 meter.




"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2009, 19:26:43 »
1. går det inte att koppla in fler pumpar som hjälper till med cirkulera vätskan i slangarna då?

2. om nu slang ska plöjas ner, blir inte det ett himla projekt att korsa alla dräneringar som ligger närmare mark?
Man blir väl tvungen att märka upp ganska ordentligt för slippa braka rätt igenom, eller brukar de skita i det och köra fullfart och laga saker i efterhand?
-isf räcker det ju inte med bara en plog utan då får man ju ha hit en grävare också... åh så jobbit allt blev :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 16853
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #22 skrivet: 14 oktober 2009, 19:35:52 »

Har dom offererat ett hål på 140meter till en 8kw pump så är dom helt fel på det.
Du behöver minst 180meter till en pump på 8kw men gärna 200 meter.






Tror inte 140 meter till 8 kw är helt fel finns säkert många på forumet som kan det bättre. max längd på en slinga ligger på 400 meter på nibe och bosch.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2009, 20:03:23 »

Men vad händer om jag drar till med 700meter slang till en 8pump, orkar den inte det då?

700 meter i en slinga är inte bra. Det blir högt tryckfall och det kostar i form av el till cirkulationspumpen så det är inte ekonomiskt. KAn också blir väl lågt flöde som ger för hög skillnad mellan in- och utgående köldbärartemperaturer. Det kostar extra i form av mer el till kompressorn.

Det går att dela upp i 3 eller flera slingor men man måste se till att fördela flödet någorlunda jämnt mellan delslingorna och det kan vara lite pyssel med det. Så två slingor där varje delslinga har en ventil för inreglering av flödet är vad man bör sikta på.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2009, 20:21:08 »
Var bara otydlig, tänkte allt 700 delat på 2 slingor såsett...

Dessa cirkulationspumparna, är de styrda av värmepumpen eller står dom och surrar konstant för sig själva?

2 slingor, max 400... får väl bli nåt sånt då kanske...

eller kan det bli negativa följer med förlång slang, "för lågt flöde som ger för hög skillnad mellan in och utgående..." vad gör det om den inte hinner suga åt sig värmen och pumpar ut lite överflödig värme tillbaka ut på åkern, hur drar detta mer el? och hur undviker man det även om man envisas med dra generösa längder på slangen?


-Hur grävs dessa ner, ett dike per slang eller läggs de båda ner i samma dike?

Samt hur funktionella är borrhål jämfört mot slangar under vintertid?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1279
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #25 skrivet: 14 oktober 2009, 20:55:35 »
Cirkulationspumparna styrs av VP:n så att de bara går när det behövs. Och de med varvtalsstyrda CP ser även till att de håller rätt fart...

För lång slang är ingen nackdel så länge du bara delar upp det i flera slingor...det är flödesmotståndet som är problemet i långa slangar, delar du upp en slinga i två parallella så blir flödesmotståndet en fjärdedel. Man brukar maximera varje slinga till 400m. Men rent teoretiskt så kan man ha 2x800m och detta ger samma flödesmotstånd som 1x400m

De grävs ner i var sin grav. Man brukar hålla ungefär 1 meters djup och minst 1 meter mellan varje slang.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2009, 23:09:53 »
anar att man bör sikta slangen där solen skiner mest, istället för glida runt kring träd å sånt, eller har det ingen betydelse?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #27 skrivet: 14 oktober 2009, 23:12:52 »
140 meter är lagom till en pump på 5kw
Man brukar räkna 40watt metern i ett borrat hål.
Visst hade 140 meter funkat men man hade haft ett par minus på returen om pumpen fått arbeta ordentligt.
Med plöja ner menar jag att man har speciel plog efter något lämpligt fordon som gör en fåra, lägger slangen och fyller igen i ett ända moment normalt.
http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=29889&pt=107&m=2879 så här ser det ut.
Dräneringen behöver inte bli ett problem med lite planering.
Man kan tex dra slangen rakt fram 200meter sen vända och tillbaka, man är inte tvingad att dra den kors och tvärs.
Är åkern lång nog är det smidigaste att dra den rakt fram till halva längden och sen tillbaka.
Det spar massor med tid och man har 100 koll på var den ligger.
Rätt dimmensionerat är borrhål och slang likvärdiga funktions mässigt.
Tänkte på en sak nu ang ditt offererade borrhål, jag kan ge mig tusan där på att dom räknat på din nuvarande förbrukning och inte på vad den blir när du inrett vinden.
Som det ser ut i dag hade du klarat dig fint med en 5kw pump och ett hål på 140meter men 8kw pump hade aldrig funkat optimalt med ett så grunt hål.
Det är väldigt vanligt att dom offererar för grunda hål som för visso funkar men ger 0gr in och 3-5 minus på returen bara för att få ner priset på offerten.
Med ett sån hål får men kanske ett cop på 3 när man kan borra lite till och komma på ett cop på över 4
Det man spar betalar man i sämre värkningsgrad och kortare livsländ på pumpen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #28 skrivet: 15 oktober 2009, 08:48:56 »
Har inte tänkt på det förrän nu men det står "1rörs radiatorsystem, smala element under varje fönster osv." i "fotnoten". Vill det sig illa kan det vara ett högtemperatursystem som inte alls lämpar sig för värmepump. Ett radiatorsystem som lämpar sig för värmepump skall kräva högst 55 grader som framledningstemperatur när det är som kallast ute. Det brukar bli runt 40 grader när det är några minusgrader ute. Kontrollera vad det är för typ av system. Det finns de som kräver 80 grader på radiatorvattnet när det är som kallast ute. Det är inte ovanligt med sådana system på hus från 80-talet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2009, 09:03:41 »
140 meter är lagom till en pump på 5kw
Man brukar räkna 40watt metern i ett borrat hål.
.......

Som det ser ut i dag hade du klarat dig fint med en 5kw pump och ett hål på 140meter men 8kw pump hade aldrig funkat optimalt med ett så grunt hål.
Det är väldigt vanligt att dom offererar för grunda hål som för visso funkar men ger 0gr in och 3-5 minus på returen bara för att få ner priset på offerten.
Med ett sån hål får men kanske ett cop på 3 när man kan borra lite till och komma på ett cop på över 4

För en pump på 5 kW räcker 110 meter aktivt hål vid normal värmeledningsförmåga på berget. Det blir i de flesta fall ungefär 120 meter borrhål. 40 W/m uttagen värme (det är den man brukar räkna borrhål och markslingor på, inte pumpens värmeeffekt) ger 90 meter aktivt hål.

140 meter till en pump på 8 kW kan fungera bra, det beror på pumpens effekt i förhållande till maximalt effektbehov. Går den sällan kontinuerligt är det inga problem.

Det går inte att komma från COP 3 till 4 genom att borra djupare, i praktiken kommer man från t.ex. 3 till 3,1 eller möjligen 3,2. Det är inte orimligt att sikta på noll grader in i mellersta Sverige. Det som inte är rimligt är de -2 grader som man brukade räkna med förr men som man verkar ha gått ifrån.   

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #30 skrivet: 15 oktober 2009, 10:29:14 »
1. Ja jag har högtemp system justnu, men har som avsikt att byta ut alla elementen för optimal drift. Ska börja fråga VVS firmor vad de ska ha för göra om till 2rörs system.
(mina försök att räkna på detta finns i en annan tråd)

2. Den som erbjöd 140 aktivt borra i sin offert var den mest oseriösa, han gick inte ens ur bilen vid besöket och listade delar som inte matchade varandra, samt hörde av sig "för att vara sjysst" och sa att deras pumpar är så poppis justnu så kan bli lång väntetid att ens kunna köpa huvudenheten om jag inte skynda mig.. via honom..

Hursom helst... Här ska det överdimensioneras, frågan är bara var gränsen går till att det blir starkt negativt konsekvens, man hör ju oftare folk beklaga sig om underdimensionerat och att efterjustera sånt känns stönigt.

-------------

Sån automatisk plog som puttar ner jorden efteråt, är inte det lite väl vågat, man vet ju inte om den slangen hamnar rätt eller nåt ju. eller?

Det finns inga knep för att få ut lite extra effekt utav slangarna, såsom välja någon större dimension, eller att man lägger ett lager speciell grus eller ja, något.. finns det några knep och knåp man kan ta till?

Jag ser att bonden intill håller på och lägga dränering med både grävare och en enklare dräneringslang-plog... tror ni det går att använda samma uppsättning till detta så jag kan muta honom att göra det måntro?

Hur är effektförlusten under vintertid om man jämför borra och slang?
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 10:43:36 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #31 skrivet: 15 oktober 2009, 13:29:16 »

Det finns inga knep för att få ut lite extra effekt utav slangarna, såsom välja någon större dimension, eller att man lägger ett lager speciell grus eller ja, något.. finns det några knep och knåp man kan ta till?

Det är ingen mening med att krångla till detta med jordslangen. Kör standard 40 mm slang och installera som man brukar göra, det blir mest ekonomiskt. Vill man ha ut mest möjliga ur pumpen så gäller att det installera stora radiatorer, trimma in dem så att de arbetar med bra temperaturskillnad mellan in- och utlopp, ställa in värme- och köldbärarpumparna rätt m.m. Det är där det finns pengar att hämta.

Citera
Hur är effektförlusten under vintertid om man jämför borra och slang?

Det går på ett ut, rätt dimensionerat och installerat blir det en bit över noll grader på ingående köldbärare i bägge fallen. Klarar grannbondens grejor att få ner slangen på 1 meters djup eller mer är det dags att sluta fundera över borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #32 skrivet: 15 oktober 2009, 15:24:31 »
Det är fullt möjligt att komma upp i cop 4 det finns tom bergvärme anläggningar som ligger uppe på cop 5 men då är det tal om små pumpar i djupa hål och golv värme som arbetar mot väldigt låga temperaturer.
En 8kw pump går inte få upp så högt i cop för det är inte ekonomiskt försvarbart iom man måste borra 2 hål då.
Ett borrhål SKA klara kontinuerlig drift av värmepumpen utan att man får orimligt låg köldbärar temp.
För meningen är väl ändå att man ska kunna använda pumpen fullt ut när det är smäll kallt.
Man ska aldrig snåla på borr djupet för blir det för grunt och fryser eller funkar illa blir det kostsamt för ingen borrare går ner i ett gamalt hål och fördjupar det då risken att fastna med kronan är stor och det är inte roligt att göra.
Jag har fastnat med borr kronor och det kan vara rätt så kämpigt att få upp det igen helt.
Det är bara att lägga slangen utan att göra något specielt mer än kolla så inga vassa senar ligger imot den.


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7226
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #33 skrivet: 15 oktober 2009, 15:54:04 »
Det är fullt möjligt att komma upp i cop 4 det finns tom bergvärme anläggningar som ligger uppe på cop 5 men då är det tal om små pumpar i djupa hål och golv värme som arbetar mot väldigt låga temperaturer.

Det går säkert att nå COP 4 men det går inte att komma från 3 till 4 med samma pump och samma varma sida genom mer borrhål. Skulle jag låta borra ett likadant hål till så att det blev 230 meter aktivt hål till min 5 kW pump skulle års-COP öka med högst 0,2.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
SV: Borrhål // eller // Slang
« Svar #34 skrivet: 15 oktober 2009, 19:13:44 »
För att komma upp över 3 i cop krävs det 2 saker dels ett låg temperatur system och ett djupt hål för ett låg temperatur systen kräver belastar borran mer.
Jag har  stött på en del borrhål som som fått permafrost när dom lagt in golvvärme för hålet var dimensionerat för högre framlednings temperatur och funkade bra mot raddar.

Tex kör man ut 55 grader klarar man sig med ett borrhål på 110 meter
Kör man ut 35grader behöver man helt plötsligt 140meter iom man tar ut mer från hålet när kompressorn arbetar effektivare mot låg temperatur.
Siffrorna är bara exempel siffror och inga exakta sådana.
Om man som TS ska byta raddarna sätter man så klart så stora att man kör med låga temperaturer och då räcker inte 140meter till en 8kw pumpm, men kör man mot 55gr så räcker det med 140 meter så förutsättningarna styr till stor del borr djupet men jag hävdar bestämt att man ska ta i ordentligt när man borrar så man slipper ev problem längre fram.
Det kostar ju så lite att borra några meter extra.


Så mao låg framlednings temperatur ger högre cop men kräver djupare hål iom verkningsgraden stiger på pumpen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal